Vi har ett Attefallshus som vi hyr ut som bostadshus. Huset är på 1½ plan med sovloft och badrum med dusch och tvättmaskin med torktumlare. I badrummet sitter en paxfläkt med fuktmätare och det är en rejäl ventil i badrumsdörren. Paxfläkten är ställd på max. Huset har två tilluftventiler på bottenplan och en på sovloftet. I huset bor två personer. Badrumsfönstret håller de stängt.

Nu är det så att det blir väldigt fuktigt i huset. Man slås av fukten när man går in och det rinner vatten på fönstren och ner längs väggarna.

Några idéer på hur jag ska komma till rätta med mitt fuktproblem?
 
R
T torke1 skrev:
Vi har ett Attefallshus som vi hyr ut som bostadshus. Huset är på 1½ plan med sovloft och badrum med dusch och tvättmaskin med torktumlare. I badrummet sitter en paxfläkt med fuktmätare och det är en rejäl ventil i badrumsdörren. Paxfläkten är ställd på max. Huset har två tilluftventiler på bottenplan och en på sovloftet. I huset bor två personer. Badrumsfönstret håller de stängt.

Nu är det så att det blir väldigt fuktigt i huset. Man slås av fukten när man går in och det rinner vatten på fönstren och ner längs väggarna.

Några idéer på hur jag ska komma till rätta med mitt fuktproblem?
Hur ser det ut med köksfläkten?
 
R RapidSledge skrev:
Hur ser det ut med köksfläkten?
Det är en bra köksfläkt, men de använder den endast när de lagar mat.
 
R
T torke1 skrev:
Det är en bra köksfläkt, men de använder den endast när de lagar mat.
Ventilerar den ut via skorsten eller är det bara kolfilter?

Du får du öka på ventilationen, två pers. på 25 m2 borde bli en hel del fukt.
 
R RapidSledge skrev:
Ventilerar den ut via skorsten eller är det bara kolfilter?

Du får du öka på ventilationen, två pers. på 25 m2 borde bli en hel del fukt.
Det är imkanal. Någon idé om hur jag borde förbättra ventilationen?
 
R
T torke1 skrev:
Vi har ett Attefallshus som vi hyr ut som bostadshus. Huset är på 1½ plan med sovloft och badrum med dusch och tvättmaskin med torktumlare. I badrummet sitter en paxfläkt med fuktmätare och det är en rejäl ventil i badrumsdörren. Paxfläkten är ställd på max. Huset har två tilluftventiler på bottenplan och en på sovloftet. I huset bor två personer. Badrumsfönstret håller de stängt.

Nu är det så att det blir väldigt fuktigt i huset. Man slås av fukten när man går in och det rinner vatten på fönstren och ner längs väggarna.

Några idéer på hur jag ska komma till rätta med mitt fuktproblem?
Hej, har samma problem. Hittade du någon bra lösning?
/Anders
 
F Falkberget skrev:
Hej, har samma problem. Hittade du någon bra lösning?
/Anders
Yes! Jag bytte köksfläkten mot en med kontinuerlig drift på lågt varv. Tillsammans med badrumsfläkten räckte det för att få bort fukten
 
  • Gilla
Falkberget
  • Laddar…
T torke1 skrev:
Yes! Jag bytte köksfläkten mot en med kontinuerlig drift på lågt varv. Tillsammans med badrumsfläkten räckte det för att få bort fukten
Vilken fläkt valde du?
 
F Falkberget skrev:
Vilken fläkt valde du?
Franke Non Stop 260

Hoppas det löser dina problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.