Hejsan.

Ska göra om i badrummet, funderar på att byta den delen av avloppet som är draget i badrummet. Det är gjutjärn.

Det är rostigti golvbrunnen, är det någon större fara?

Får man det tätt i golvbrunnen även fast den är rostig? Det kommer att bli kaklat sedan.

Hur mäter man måtten på gjutjärnsrören?

Hur får man isär rören ?
 
Delen som går mot badrummet, med tolettanslutning och handfat, sitter i samma rör som golvbrunnen. Nu är jag lite osäker på om jag blir tvungen att byta hel den rörbiten då jag skall på med extra gips som höjer golvet 26 mm.

Men om höjden räcker till, är det själva konstruktionen av gjutjärnsbrunnen som gör att det inte blir godkänt, så det räcker med golvbrunnsbytet. Att det sedan går gjutjärnavlopp under golvet är det av mindre betydelse ?

Edit: Förresten är det innermått som mäts på rören ?
 
Hur är det med gips i badrum numera, har inte det diskuterats om det ska vara tillåtet eller inte?

//Anders
 
Har haft ett liknande problem som dig. Badrum med gjutjärnsrör + golvbrunn.

Jag bytte golvbrunnen. Slägga fungerade fint för mig, den satt fast med en "bly" tätning som var svår att få loss. Monterade på en ny av plast och använde en speciell muff, av gummi som var för detta ändamål.

Järnröret till WC finns en gummi muff till tror den heter 146/90 ?

Gummi muffarna till gjutjärnsrören mäter utsidan av rören.


//AU
 
charta77 skrev:
Att det sedan går gjutjärnavlopp under golvet är det av mindre betydelse ?
Byt ut allt i golvet som är av gjutjärn! Du kommer annars att ångra dig och det vill vi ju inte ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.