Tom tvättstuga med upphöjning för tvättmaskin, avloppsrör på vägg och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det nu ut i vår tvättstuga efter att vår gamla tvättmaskin gått sönder och vi dessutom haft stopp i avloppet. Maskinen stod på den upphöjda delen och avloppet från maskinen var kopplat till avloppet längst bak på upphöjningen.
Problemet (har hänt två gånger på mindre än ett år) är att när det av någon anledning blir stopp i avloppet så tränger vatten upp bakom tvättmaskinen och nu när vi snart ska installera en ny tvättmaskin tänkte jag passa på att dra om så att tvättmaskinens avlopp går ut i golvbrunnen där fram istället. Tror ni att det kan funka och i så fall, hur gör man? Vad använder jag för material osv?


/Total nybörjare
 
Ett renoveringsrum med betonggolv där en upphöjd plattform med ett avloppshål nära en golvbrunn syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut från en annan vinkel. Jag vill 'stänga igen" avloppet på upphöjningen och istället använda golvbrunnen.
 
Larsa Larsa skrev:
Sätt en spillmuff på väggen bakom tvättmaskinen istället. Då får du upp anslutningen så ev stopp i avloppet inte kommer ut där. Sen ansluter du med gumminippel avloppet så det blir tätt.

[länk]

[länk]
Okej, men hur kan en sådan göra att vatten inte kommer upp? Det som suttit sedan innan är ett metallrör som gått ner i avloppet och sedan någon typ av muff och på denna har tvättmaskinen varit kopplad. Det är när vi dragit upp denna för att titta pga dålig avrinning som det vällt upp bajsvatten.

Jag vill alltså koppla avloppet till golvbrunnen istället men är osäker på hur jag gör.
 
Låter konstigt, är det stop borde det ju komma upp i golvbrunnen.

Men annars får du sätta en y-koppling på röret som ligger på golvet och sen bygga vidare med rör mot väggen. Och där sätta det jag länkade till tidigare. Det finns muffar, vinklar och rör att koppla ihop på samma sätt som till vasken. Kör helst grenrör/y-rör så vattnet får skjuts åt rätt håll (istället för en t-koppling)

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lopp/avloppsror-och-tillbehor/grenror-451382/
 
Larsa Larsa skrev:
Låter konstigt, är det stop borde det ju komma upp i golvbrunnen.

Men annars får du sätta en y-koppling på röret som ligger på golvet och sen bygga vidare med rör mot väggen. Och där sätta det jag länkade till tidigare. Det finns muffar, vinklar och rör att koppla ihop på samma sätt som till vasken. Kör helst grenrör/y-rör så vattnet får skjuts åt rätt håll (istället för en t-koppling)

[länk]
Ja jag tycker också det är konstigt, det har aldrig blivit stopp i golvbrunnen när det varit stopp i resten av huset. Det verkar vara kopplat på något annat vis där. Men har ingen aning om hur det ser ut under golvet.

Jag får kika runt lite! Tack för tipsen!
 
Kommer det upp bajsvatten så har du nog större problem. Dock konstigt att det inte kommer upp i brunnen. En spolning av avloppen hade nog inte varit fel.
 
Golvbrunnen behöver inte vara kopplad till övrigt avlopp. Upptäckte när jag dränerade om min källare att golvbrunnen leds ut i ett eget rör strax utanför grunden - där tog röret slut...
 
Är det en gjutjärnsbrunn kan sidorna vara skrovliga och fina så att smuts fastnar. Kanske läge att byta den?
 
L lordi skrev:
Kommer det upp bajsvatten så har du nog större problem. Dock konstigt att det inte kommer upp i brunnen. En spolning av avloppen hade nog inte varit fel.
Hade hit spolbil igår och när han spolade i det bakre avloppet bubblade det även upp avloppsvatten i den främre golvbrunnen. Stoppet löste sig, men spolgubben trodde att problemet sitter i kopplingen mellan dessa två så han rekommenderade att bila upp och titta efter och sedan byta ut. Låter ju rimligt, men inte så kul förstås
 
K Kopros skrev:
Hade hit spolbil igår och när han spolade i det bakre avloppet bubblade det även upp avloppsvatten i den främre golvbrunnen. Stoppet löste sig, men spolgubben trodde att problemet sitter i kopplingen mellan dessa två så han rekommenderade att bila upp och titta efter och sedan byta ut. Låter ju rimligt, men inte så kul förstås
Ja bila är aldrig kul, men någon gång kanske du ska måla om golvet eller något. Då är det skönt att ha det gjort.
Du kan också passa på att ändra så anslutningarna passar bättre, så du slipper ha ett rör liggandes rätt över golvet.
 
Bila och demolera är ju vad som är skoj. Bygga ihop avlopp är halvkul, likaså att gjuta och fräsa. Det är finliret och det estetiska som är glädjedödarna.

Lika bra att bila upp och se vad som du har.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja bila är aldrig kul, men någon gång kanske du ska måla om golvet eller något. Då är det skönt att ha det gjort.
Du kan också passa på att ändra så anslutningarna passar bättre, så du slipper ha ett rör liggandes rätt över golvet.
Det är sant! Har tänkt lägga klinker här vad det lider men det är några år bort i priolistan. Har köpt ett renoveringsprojekt kan man säga haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.