Hej!

Fick hjälp av en kollega som hade fräs att göra garderobsdörrar. Stommen på dörrarna är i 16mm MDF vilket kanske är lite klent bara det. Sedan sitter speglarna som är i 10mm MDF.

Nu tog jag dessa till ett lackeri men målaren där ansåg att det var lite klent och att färgen skulle spricka där de är ihopsatta. Kan förstå att det skulle kunna glappa lite vid viss belastning. Är det någon som har någon ide vad man skulle kunna skjuta i eller slå i för att stabilisera upp det? Typ så som ändspontsluckor är ihopsatta. Då det ser lite tråkigt ut med en halvklar garderob så skulle jag vilja få det klart.

Bifogar bilder på hur det ser ut. Någon som har tips på vad jag kan göra för att få det bättre utan att behöva göra nya? :)
 
  • Obehandlade MDF-garderobsdörrar med profilerade speglar staplade intill varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlade MDF-garderobsdörrar med synliga skarvar och speglar monterade, i väntan på stabilisering och lackering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på sammanfogning av MDF-paneler som kan behöva extra stabilisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort ett antal garderobsdörrar (skjutbara) för eget bruk. Då har jag använt kvistren fur för ramarna (16x95 mm) och 7 mm furuplywood till speglarna. 10 mm MDF kan nog fungera till speglarna men knappast 16 mm MDF till ramarna. MDF är ett skivmaterial, det är inte tänkt att användas som du har gjort. Jag tror det är svårt att få den nödvändiga styvheten med MDF, i varje fall inte utan att det blir väldigt tungt. Jag skulle fräsa nya ramar i trä och använda MDF till speglarna.
 
Jag förstår att det kanske inte är helt optimalt men dörrarna har nu använts i ca ett halvår så som dom ser ut idag. sitter med 4 gångjärn på varje dörr som är 1950mm.

Viktigaste är att få det så att det inte vickar i skarvarna då det kan uppstå sprickor. Jag har inte tillfälle att fräsa mer då vi inte längre jobbar ihop. Blir meckigt och dyrt att köpa fräs själv.

Jag vill bara få det att bli så bra som går med vad jag har nu. Jag uppskattar ändå dina tips.
 
C
G Grothras skrev:
Viktigaste är att få det så att det inte vickar i skarvarna då det kan uppstå sprickor.
Hur är de fogade nu då? Det är ju minst lika viktigt som materialet?
 
Jag förstår att det inte är ett alternativ att byta ut ramarna. En fördel med MDF är att materialet inte rör sig så mycket i någon riktning. Själva poängen med spegeldörrar är att hopfogningstekniken tillåter rörelser. Att använda MDF i spegeldörrar är alltså egentligen inte nödvändigt annat än av stilskäl. Vad är egentligen problemet? Är det för svajigt nu?
 
Det kanske mest är en fråga om att välja rätt färgtyp? Mina garderobsdörrar har jag målat med åggoljetempera, som är en fantastisk och tillåtande färg. Dessutom lätt att göra förbättringar i efterhand som inte syns.
 
C cpalm skrev:
Hur är de fogade nu då? Det är ju minst lika viktigt som materialet?
Fogade med 2 kex i skarvarna. Alltså såna där i trä.De är också limmade med trälim.
 
J justusandersson skrev:
Jag förstår att det inte är ett alternativ att byta ut ramarna. En fördel med MDF är att materialet inte rör sig så mycket i någon riktning. Själva poängen med spegeldörrar är att hopfogningstekniken tillåter rörelser. Att använda MDF i spegeldörrar är alltså egentligen inte nödvändigt annat än av stilskäl. Vad är egentligen problemet? Är det för svajigt nu?
Problemet enligt lackeraren var att färgen skulle spricka i fogarna då de var viss liten rörelse i dom. Jag behöver då få det stabilare där. Finns det några stift eller liknande att slå ner?

ANledningen till att jag ville använda lackeri är för att jag vill ha en väldigt bra yta på dörrarna. Kanske är det inte värt att göra på lackeri? Bra förslag på färgval som flyter ut bra och blir slät annars? Är det bra utflytningsegenskaper på den färgen du skriver om?
 
Jag är inte säker på att äggoljetempera blir bra på MDF, som är ett dött material. Jag har dock aldrig provat det. På trä inomhus är det en av de bästa färger man kan ha om man inte ska fingra alltför mycket på ytan. Otroligt hållbart och lätt att bättringsmåla. Jag gissar att lackerarens synpunkter hänger ihop med hur du har utformat fogarna mellan ram och speglar. Kanske kan du få ett godtagbart resultat om du tar ut speglarna och lackar dem separat?
 
Jag håller med lackeraren, tror också det kan bli problem i fogen mellan sidostycken och tvärribbor.

Finns väl ett ordspråk som heter "if you can't beat them joint them", i detta fallet i form av att markera fogen som inte kommer gå att gömma. Ikea och många andra löser det med en grund v-fräsning i fogen. Kommer dock ändra utseendet på dina dörrar och jag tycker personligen inte ikea-style övergång är snyggt.

Grått köksskåp med synlig fog som markerar övergången mellan sidostycken och tvärribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte sätta några stålbeslag på baksidan?
 
För att föra den här tråden vidare behövs foton på hur det ser ut. Både från fram- och baksidan. Annars blir det bara spekulationer.
 
C
J justusandersson skrev:
För att föra den här tråden vidare behövs foton på hur det ser ut. Både från fram- och baksidan. Annars blir det bara spekulationer.
Missade du trådstarten? :geek:
 
R
C cpalm skrev:
Missade du trådstarten? :geek:
Baksidan
..
 
Nej, jag missade inte trådstarten. jag var dessutom först att svara. Men jag uttryckte mig slarvigt i förra inlägget. Framför allt behövs en bild från kort avtånd från baksidan så man begriper hur sammanfogningen är gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.