Vi tänkte successivt byta ut plastmattorna i vårt sommarhus. Det är torpargrund och vi skulle vilja ha ett material som "andas" mer än dagens plastgolv. Vi har underhållsvärme om ca 5-10 grader på året runt.

Under plastmattorna ligger golvboard, som inte överallt är helt jämnt (t.ex. i skarvar). Vi skulle ju helst vilja ha någon form av trägolv, men gissar att detta kan bli svårt på grund av ojämnheterna, eller finns det t.ex. "klickgolv" som inte är så känsliga för detta? Kanske är linoleummatta med ventilerade golvlister ett vettigt alternativ?
 
Bra fråga, har samma fundering som du, vet inte hur gammalt ditt hus är, men vårt är från -70, så vi har inga krav på att få något "tidstypiskt" golv som man kanske vill ha i ett 1800-tals hus t.ex. Priset är ju också en faktor då vi inte vill lägga ner alldeles för mycket pengar på ett hus man inte tillbringar så värst mycket tid i.

Vi har idag plastmatta i allrum och sovrum och ett gammalt laminat i kök/hall. Vi har ett uterum med "ribbgolv" (ingen isolering och öppet ner då det förr varit altan) och detta uterummet skall isoleras och byggas in och bli en del av stugan så vi skall lägga enhetligt golv över allt.

Vår första tanke var laminat pga utbudet, priset och enkelheten att lägga, nackdelen med laminat är att det känns jäkligt kallt och hårt tycker jag, i vår lägenhet funkar det bra men jag vet inte om jag vill lägga in det i stugan. Vårt andra alternativ är ett billigt furugolv (går väl att hitta 2.a sortering för ca 100:-/kvm), men just nu vet vi inte så lite råd och tips skulle uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.