Tjena,


Köpte en väggstos som jag tänkte montera direkt mot gipsskivan överkant där vägg / tak möts. Befintlig kanal kommer ut där så jag tänkte sätta väggstosen rakt över hålet bara.

Frågan är om den är så pass tät eller om de kommer komma luft i mellan springorna.

Köpte på bauhaus tak/väggstos fresh 100 heter den, tätningsklass D står det.

Behöver man täta med något innan man skruvar dit den är frågan.
 
  • Väggstos för ventilation, kallad Fresh 100, ligger i en kartong med andra rör och föremål, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny väggstos för ventilationssystem ligger i en kartong omgiven av förpackningsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggstos för takmontering synlig bland annat byggmaterial i en kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Gummitätningen skall ju förhindra just detta...
 
Semiproffset Thiger skrev:
Gummitätningen skall ju förhindra just detta...

Kanske var otydlig men jag menar baksidan, där de inte sitter nån gummitätning, den sidan kommer ju hamna mot väggen och skruvas fast. Sedan spiro rör från 100 hålet på gummitätningen du menar. Men behöver de tätas mot vägg på plana ytan av stosen?
 
Sticker kanalen ner från taket och passar in i stosen? Då kanske det räcker med att täta lite runt den. Annars kanske det finns någon sorts skarvmuff med tätning i båda ändar mellan väggrör och stos.
 
Min har ingen tätning, men jag kan inte svara för vad standard är. Men med tanke på vilken area din anslutning har kommer eventuell glipa verkligen utgöra en försumbar del. Så länge du inte avser skapa vacuum, skall installera för dragskåp eller skall ha ett spjäll typ 99% stängt .. ;)
 
Vad är det för kanal som ”kommer ner”? Tilluft/frånluft? Bild på hur det ser ut?

Ska du montera fläkt? Normalt vid frånluft monteras en sån här ventilram i röret med gummipackningen inne i röret

Ventilram nippel KGEZ-01-100mm för frånluftsventil, visas med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen monteras ett frånluftsdon typ detta:

Frånluftsdon KGEA-1-125-C från Ahlsell, rund formad ventil i vitt mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


i ramen. Återkom med mer info/bilder så får du bättre hjälp!
 
D Dub361 skrev:
Vad är det för kanal som ”kommer ner”? Tilluft/frånluft? Bild på hur det ser ut?

Ska du montera fläkt? Normalt vid frånluft monteras en sån här ventilram i röret med gummipackningen inne i röret

[bild]

sen monteras ett frånluftsdon typ detta:

[bild]

i ramen. Återkom med mer info/bilder så får du bättre hjälp!

Det är en mekanisk frånluft, den behöver gå igenom ett överskåp och sedan med en sådan frånluftventil på sidan av överskåpet. De var en gammal gipstrumma som satt där tidigare som inte längre finns kvar, den är riven till väggen så nu är det helt "plant". Därför vill jag sätta denna väggstos så jag kan bygga vidare kanalisationen i överskåpet. De är inge jätte sug i frånluften.. gemensam för alla i huset.
 
Jag tror knappast det kommer spela någon roll. Å andra sidan - vad hindrar dig från att lägga en sträng silikon i ytterkant innan du skruvar? Det tar 30s extra och påverkar inte väggen.
 
  • Gilla
sträss
  • Laddar…
sträss sträss skrev:
Det är en mekanisk frånluft, den behöver gå igenom ett överskåp och sedan med en sådan frånluftventil på sidan av överskåpet. De var en gammal gipstrumma som satt där tidigare som inte längre finns kvar, den är riven till väggen så nu är det helt "plant". Därför vill jag sätta denna väggstos så jag kan bygga vidare kanalisationen i överskåpet. De är inge jätte sug i frånluften.. gemensam för alla i huset.
Vet inte riktigt om jag missförstår men om du bara är ute efter att koppla ihop befintligt rör med din fortsatta kanaldragning genom överskåp borde det räcka med en vanlig nippel alt långnippel:

Galvaniserad stålnippel på 100 mm för att skarva kanaler eller slangar, visas på en webbutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en webbsida som visar en långnippel rörkoppling på 100 mm i diameter och 200 mm längd för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.