Certifieringskostnaden är 10000:- var 5e år=2000:- per år.
Redovisning 1500:-
Utbildning 2500:-
ca 6000:- per år.

Det ca 30 kronor per dag. 30:-!!!!
Kom igen, energideklarationerna är tokdyra i förhållande till nyttan för säljaren.
Det hade varit bättre att köpare av hus tvingats utbilda sig i energipesparingar istället.
 
  • Gilla
Saintus och 4 till
  • Laddar…
Det är enligt mitt tycke svårt att dra slutsatser kring energideklarationsförfarandet utifrån en enstaka upplevelse. Hittintills är det gjort närmare 900 000 deklarationer. Själv har jag gjort flera hundra samt att jag gjort många energikartläggningar av alla möjliga typer av byggnader inklusive hamburgarrestauranger som reningsverk och industrier.

Att priserna och kvalitén varierar är en följd av att systemet ser ut som det gör. Det kan jag absolut hålla med om.
Syftet med systemet är ju inte att det ska vara så billigt som möjligt, utan att vi ska vara varsamma med jordens resurser. En kunnig deklarant kan också bedöma om inomhusmiljön är godtagbar. Själv ser jag exempelvis ofta villor med S-vent som om det förelåg OVK plikt för dessa, skulle bli underkända. Å andra sidan är det inte ovanligt att större byggnader ofta överventileras vilket medför sämre inomhusklimat och onödig energianvändning.
EU införde krav på energideklarationssystem för medlemsländerna för att 40% av energianvändningen inom EU kan härledas till energi som används i byggnader.
Energianvändning i byggnader är mer komplext än att alla går över till värmepump.
Som jag skrev, den som inte är förvirrad är inte informerad.
Angående kostnader så är det ofta så att man i bästa fall får det man betalat för. Att energideklarationer är tokdyra i förhållande till nyttan för säljaren, javisst, det är köparen av byggnaden som har nyttan.
Kom gärna med en lösning på detta, ska köparen tvingas skaffa en energideklaration innan man flyttar in? Ska köparen beställa en energideklaration på säljarens bekostnad? Det skulle onekligen kunna höja kvalitén, köparen är ju intresserad av en bra deklaration och behöver inte titta på priset. I dagsläge är många säljare endast intresserad av lägsta möjliga pris (det visar inte minst tråden) och kvalitén blir därefter.

Räkneexemplet med 30 kr/dag i inlägget ovan visar ju inte hela sanningen. Det är lite tarvligt, lika tarvligt som om jag skulle räkna att TV meteorelogen skulle ha en månadslön om högst 1000 kr, de är ju bara i TV 1,5 minut per dag.

Antalet villadeklarationer är förhållandevis litet jämfört med deklarationer för alla andra byggnader som är deklarationspliktiga.
Enligt min uppfattning så är det en väsentlig skillnad i energideklaration för flerfamijlshus jämfört med en sådan för en villa.
Regelverket gör dock inte den urskiljningen.

Vem vet, går det inte tillräckligt snabbt med omställning till hållbar energianvändning, kanske man inte får flytta in i sitt nyköpta hus förrän man genomfört energiexpertens åtgärdsförslag? Då får vi verkligen hoppas att perlatordeklarationerna har gått i graven.
 
  • Gilla
Biffkrull och 1 till
  • Laddar…
Jag har inga problem med att en deklaration, som kräver besök på platsen totalt kostar uppemot 4 000 kr, även om jag kan tycka att kontorsdelen av en deklaration, för en villa med standardegenskaper, borde gå på max 30 minuter, om man vet vad man håller på med.

Däremot så är ju hela processen totalt värdelös för fastighetsägaren. Värdet av tjänsten ligger uteslutande i att uppfylla ett uppställt regelverk. Vi kommer inte att förbruka mindre energi i Sverige eller övriga EU, för att vi upprättat energideklarationer.

Den energibesparingar som ju faktiskt sker och har skett, bygger helt på teknikutveckling (värmepumpar), och ekonomisk påtryckning i form av skattemässigt baserade energikostnader. Det finns ingen som väljer att investera i en bergvärmepump, eller isolera vinden på sitt hus, för att det anges som en förbättringsmöjlighet i en energideklaration.
 
  • Gilla
Byggjohan. och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Marcel skrev:
Kom gärna med en lösning på detta, ska köparen tvingas skaffa en energideklaration innan man flyttar in? Ska köparen beställa en energideklaration på säljarens bekostnad? Det skulle onekligen kunna höja kvalitén, köparen är ju intresserad av en bra deklaration och behöver inte titta på priset. I dagsläge är många säljare endast intresserad av lägsta möjliga pris (det visar inte minst tråden) och kvalitén blir därefter.
Den rimliga lösningen är att fastighetsägaren själv bestämmer om hon vill ta in en konsult för att spara energi på byggnaden. Då är det rimligen inte tramsiga rapporter och energimärkningar som man är intresserad av utan förslag på konkreta förändringar som sparar energi. En konsult som kan möjliggör förändringar skapar värde för köparen. Pappersexercis skapar inget värde.

Den rimliga politiska lösningen för att driva fram minskad energianvändning är ökande energiskatter. Bara att höja skatten gradvis år efter år tills energianvändningen börjar sjunka. Men ta det långsamt så att ägare och marknad har en chans att göra något åt isolering, ventilation och uppvärmningssystem. Och vi har ju redan påbörjat denna resa för många år sedan och hushållens energianvändning är sjunkande. Vi tackar värmepumparna och inte energideklarationerna.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den rimliga lösningen är att fastighetsägaren själv bestämmer om hon vill ta in en konsult för att spara energi på byggnaden. Då är det rimligen inte tramsiga rapporter och energimärkningar som man är intresserad av utan förslag på konkreta förändringar som sparar energi. En konsult som kan möjliggör förändringar skapar värde för köparen. Pappersexercis skapar inget värde.

Den rimliga politiska lösningen för att driva fram minskad energianvändning är ökande energiskatter. Bara att höja skatten gradvis år efter år tills energianvändningen börjar sjunka. Men ta det långsamt så att ägare och marknad har en chans att göra något åt isolering, ventilation och uppvärmningssystem. Och vi har ju redan påbörjat denna resa för många år sedan och hushållens energianvändning är sjunkande. Vi tackar värmepumparna och inte energideklarationerna.
WORD!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
WORD!
Hej Claes, Det kan ju tyckas rimligt, men hur löser du det när en villa ska säljas, en energideklaration är tänkt att vara någon form av varudeklaration? Problemet är kanske snarare just det du påpekar att det är tramsiga rapporter, hur kan man höja kvalitén?

Och sen är ju frågan att vi skulle nog kunna komma överens över en kopp kaffe, men Energideklarationssystemet gäller ju inom hela EU. Det blir många koppar kaffe gissar jag.
 
Claes Sörmland
Tanken med varudeklaration av småhus energibehov är helt enkelt fel. Det är ett alltför komplexa och samverkande egenskaper som styr energibehovet för att det ska gå att fånga i en liten enkel märkning som är användbar för konsument.

Som exempel kan jag ta min egen energibesiktning. Den kom fram till ett energibehov för byggnaden på 8500 kWh per år. Men verkligheten är att inköpt energi totalt har varit 7600 kWh de senaste åren. Knappt en siffra är rätt i energideklarationen p g a standarder. Flyttar det in en tonårsfamilj med mycket duschande och datorspelande så lär elräkningen hamna i en helt annan galax.

Hur ska detta kunna fungera som varudeklaration för allmogen?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tanken med varudeklaration av småhus energibehov är helt enkelt fel. Det är ett alltför komplexa och samverkande egenskaper som styr energibehovet för att det ska gå att fånga i en liten enkel märkning som är användbar för konsument.

Som exempel kan jag ta min egen energibesiktning. Den kom fram till ett energibehov för byggnaden på 8500 kWh per år. Men verkligheten är att inköpt energi totalt har varit 7600 kWh de senaste åren. Knappt en siffra är rätt i energideklarationen p g a standarder. Flyttar det in en tonårsfamilj med mycket duschande och datorspelande så lär elräkningen hamna i en helt annan galax.

Hur ska detta kunna fungera som varudeklaration för allmogen?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tanken med varudeklaration av småhus energibehov är helt enkelt fel. Det är ett alltför komplexa och samverkande egenskaper som styr energibehovet för att det ska gå att fånga i en liten enkel märkning som är användbar för konsument.

Som exempel kan jag ta min egen energibesiktning. Den kom fram till ett energibehov för byggnaden på 8500 kWh per år. Men verkligheten är att inköpt energi totalt har varit 7600 kWh de senaste åren. Knappt en siffra är rätt i energideklarationen p g a standarder. Flyttar det in en tonårsfamilj med mycket duschande och datorspelande så lär elräkningen hamna i en helt annan galax.

Hur ska detta kunna fungera som varudeklaration för allmogen?
När gjordes deklarationen? Sedan 15 dec 2016 ska ju BEN tillämpas, det kan förklara varför energideklarationen inte visar "din verklighet". BEN syftar just till att korrigera för normalt brukande. Då ska tonårsfamiljer och pensionärer inte spela någon roll.
Jag förstår ju att dålig information från myndigheten och de som utför deklarationer leder till missförstånd och bristande acceptans. Sedan medger jag, såsom jag gjort i tidigare inlägg att det finns gott om utrymme för förbättringar.
Vi kommer med all sannolikhet dock inte ifrån EU direktivet som föreskriver krav på energideklaration.

Som jämförelse kan vi ta bilbesiktning (visst det är ett anat pris) men det går att anmärka mycket på det systemet, men det tycks ha accepterats.

Därför är det bra att fler engagerar sig i energideklarationssystemet så att det verkligen kommer till nytta för de som betalar och inte bara utgör en statistikbank (bristfällig sådan) för forskare och som finansieras av allmänheten.
 
Claes Sörmland
Kan vi pressa ner priset till nivån av en bilbesiktning så blir det nog ökad acceptans för att staten vill föra register.

En stor kostnad är allt det obetalda arbete man måste lägga ner på en energibesiktning. Detaljerade uppgifter ska sammanställas i obegripliga formulär, det ska emailas, restider, väntetider, möten på plats och muntlig dragning av siffrorna man sammanställt för att besiktningsmannen ska förstå, handledning av besiktningsmannen på fastigheten. Det tog sina timmar detta arbete, jag uppskattar det till ett fakturerat värde kring 10 000 kr. Denna kostnad har bilbesiktningen minimerat.

Marcel, här har du mycket att göra för att spara dina kunders pengar!
 
Hemmakatten
Vi gjorde nyss en energideklaration. Jag var mest orolog över att få frågor om våra fönsterpartier/väggar som täcker minst 40% av väggytan. Hittade inte pappret som visade vilken typ av isoleringskassetter vi har.

Besiktningsmannem konstaterade bara att det var en tvåglaskassett fylld med argongas. För övrigt tittade han på elräkningen som är hög. Beroende på spabad och eluppvärmd gäststuga. I boningshuset har vi en vattenmantlad pelletskamin för golvvärme och varmvatten. Var här ca 45 minuter kostade 3.500.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan vi pressa ner priset till nivån av en bilbesiktning så blir det nog ökad acceptans för att staten vill föra register.

En stor kostnad är allt det obetalda arbete man måste lägga ner på en energibesiktning. Detaljerade uppgifter ska sammanställas i obegripliga formulär, det ska emailas, restider, väntetider, möten på plats och muntlig dragning av siffrorna man sammanställt för att besiktningsmannen ska förstå, handledning av besiktningsmannen på fastigheten. Det tog sina timmar detta arbete, jag uppskattar det till ett fakturerat värde kring 10 000 kr. Denna kostnad har bilbesiktningen minimerat.

Marcel, här har du mycket att göra för att spara dina kunders pengar!
Ja, om det gick till så, kan jag förstå dina synpunkter. Jag skickar visserligen en blankett, men alltid med anvisningen, FYLL i det du kan, så tar vi resten på plats vid besiktningen. de allra, allra flesta fyller i 1:a sidan (administrativa uppgifter) resten går vi igenom på plats. Jag mäter alltid upp A-temp (krav idag) mäter fönsterytor, m m.
Det är klart skulle jag få alla uppgifter i handen, på papper, skulle besöket ta mindre tid. Jag är dock inte övertygad om att kunderna klarar av att fylla i. Har erfarenhet. Jag vet att konsulterna kan fela mer än 25% på A-temp. Se Sveby projektet om Hedlunda förskola. Typ 17 konsulter som visar tydligt hur svårt det är att mäta A-temp osv.
Deklarationssystemet kräver också att den certifierade energiexperten utför jobbet, det betyder att man ska fastställa en enrgibalans. Vilket i sin tur betyder att man måste vara säker på indata så långt det går.
Att fastställa energibalansen (se ovan för nåt exempel hur det kan se ut) tar sin lilla stund. Min tolkning av regelverket är att man ska göra två energibalanser, en baserad på verkliga förhållanden och en som är korrigerad för normalt brukande.
Har man aldrig gjort någon energibalans (vilket även innebär en värmebalans och en elbalans) är det svårt att veta hur lång tid det tar.

Jag vill då påstå att mina kunder inte lägger ner så många timmar som du gjort. För de blir det kanske 1,5 h.

Hälsn, Marcel
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi gjorde nyss en energideklaration. Jag var mest orolog över att få frågor om våra fönsterpartier/väggar som täcker minst 40% av väggytan. Hittade inte pappret som visade vilken typ av isoleringskassetter vi har.

Besiktningsmannem konstaterade bara att det var en tvåglaskassett fylld med argongas. För övrigt tittade han på elräkningen som är hög. Beroende på spabad och eluppvärmd gäststuga. I boningshuset har vi en vattenmantlad pelletskamin för golvvärme och varmvatten. Var här ca 45 minuter kostade 3.500.
Hej. Det är väl ett typexempel på oseriöst deklarationsarbete. Men tänk på att det inte blev en timpenning på 3500 kr för 45 minuter. Det är ju en del annat arbete också (och reskostnader?) Är deklarationen BEN korrigerad?
/Marcel
 
Nu handlar tråden om kostnaden i sig så det kanske blir lite OT, men huvudproblemet är att EU-direktivet ö h taget finns.
Bättre pengarna hade fått gå till tätningslister istället för ackrediterade experter.
Man behöver nämligen inte vara expert för att räkna upp en 5-10 faktorer som påverkar ett hus energiprestanda. Men det är en annan tråd med en annan rubrik.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nu handlar tråden om kostnaden i sig så det kanske blir lite OT, men huvudproblemet är att EU-direktivet ö h taget finns.
Bättre pengarna hade fått gå till tätningslister istället för ackrediterade experter.
Man behöver nämligen inte vara expert för att räkna upp en 5-10 faktorer som påverkar ett hus energiprestanda. Men det är en annan tråd med en annan rubrik.
Inte enkelt det du skriver MagHam. Om det vore så att hela deklarationssystemet handlade om tätningslister, javisst. Men det är inte så. Och EU direktiv, hur löser vi det? Jag håller inte med allt det EU bestämmer, men det är trots allt någon form av demokrati.
Det nog inte så konstruktivt att ondgöra sig över EU på denna typ av forum. I så fall får man engagera sig politiskt och försöka komma hela vägen fram.
/Marcel
 
M Marcel skrev:
... osedvanligt mycket okunskap på tråden om energideklaration.
- systemet med energideklarationer är infört i alla EU länder baserat på energidirektiv...

- Kostnaderna för en villadeklaration kan man beräkna ungefär såhär, arbete (för en erfaren expert) 4-5 timmar, kan tillkomma kostnader för resor/restid...
Ett pris under 5500 kr inkl moms kan tyda på att experten/företaget tar genvägar och inte utför deklarationen enligt regelverket.

Att priset ligger på 5500 kr eller högre är ju i sig ingen garanti för att deklarationen utförs enligt regelverket.
Låter som de vi gör här i Schweiz, där jag är certifierad energiexpert sen 2012, och specialicerad på energiberäkningar etc sen 2008. Deklarationerna är inte obligatoriska i alla kantoner men fler fler inför dem, som styrmedel att uppnå energihushållningsmålsättningen, Byggnader står här för ca hälften av landets totala energiförbrukning (uppvärmning, varmvatten, clim, el etc.)

En fastighet har ju ett energibehov som beräknas (här) på konstruktionen, med normerade innertemperaturer samt meteorologiska årsmedelvärden på yttertemperaturer. Varje kanton har två stringenta stationer, en för lägre än 600 m altitud samt en för högre.
I övrigt verkar det ju vara likvärdigt och det är inget man slänger ihop på en kafferast, som vissa verkar tro. Nu har jag förvisso sett en, som mina föräldrar lät göra vid deras husförsäljning, och den lämnade en del övrigt att önska, men det var också massa år sen.

Energideklaration med renoveringsråd (upp till tre varianter, typanpassade per objekt och med föreslagen prioriteringordning) är obligatorisk då den förväntade subventionen, för renovering, överstiger CHF 10 000 (x9 för SEK) och en enkel deklaration (utan råden) obligatorisk vid försäljning, i nästan alla kantoner.

Här ligger priserna, i runda slängar kring 500 CHF för en vanlig deklaration (idem här, 4-6 tim jobb) varav 60 CHF per deklaration betalas i till certifieringsorganisationen (CECB).
För en deklaration, med objektsanpassade råd, ligger tariffen oftast mellan 1400-2000 CHF, varav 150 CHF betalas till (CECB)
Denna tar ca 15-20 timmar i anspråk, Inledande besök med grundlig inspektion av fastigheten, för att hitta energitjuvar, diskussion med kunden/ägaren om deras vanor etc. Sedan har vi arbetet med att studera ritningarna (om de finns annars krävs uppmätning) för energikalkylen, jämförelse mot reell förbrukning enligt kundens underlag, samt viktning av detta.
Sedan gäller det att hitta och förslå de ingrepp som bäst kan anpassas enligt kundens preferenser - ekonomi, ekologi, arkitektur etc.
När rapporten är färdigställd, ett digert dokument på 50-60 sidor, så måste den förklaras, på plats, för kunden så att de förstår och kan dra nytta av den. Här nere ingår även schablonmässiga (statistiska) prisuppskattningar så att både energi- samt kostnandsbesparing kan bedömas (över en 25-årsperiod), per föreslagen renoveringsvariant.
En del kantoner delsubventionerar deklarationer.

Så, för att sammanfatta mina tankar så låter både 1700 SEK i (S) och 600 (SEK?) i (GB) verkligen som Tipsextra, kryssa i nåt lite här och var och hoppas på det bästa och att ingen kollar, dvs noll nytta för kunden.
 
  • Gilla
Marcel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.