Hur grov slang, och hur många slangar vill man dra fram för att kunna ansluta en projektor? Finns speciella takdosor för detta?
 
Om du ska använda HDMI så går det åt en ganska grov slang. Det kan vara trixigt att få med kontakten runt snäva krökar i slangen. 40mm rör kanske? Sedan ska el och ev nätverk och tråd för fjärr med också i mån av behov. 2x 16 eller 20 mm slang för det.
Istället för HDMI finns på vissa projektorer HDbase-T (RJ45/nätverkskabel/TP), då slipper man dra tjocka slangar för att få plats med HDMI kontakten. Kräver dock att både sändare och mottagare har HDbase-T stöd.
Det finns också omvandligsburkar HDMI - TP och omvänt. Praktiskt och klarar längre sträckor än ren HDMI kabel.
 
Finns även delbar hdmi kontakt, just för detta ändamål.

Använde själv 50 rör, drog ej strömmen i samma rör, utan satte ett uttag vid projektorn.
 
Tack för besked. Ø50 mm får inte plats. Troligen är Ø25 mm det största standardrör eller slang som får plats. RJ45 kan jag crimpa själv, så det går bra, men jag får nog ta och mäta på en HDMI och se om den går in i ett VP20 eller slang 25. Det blir raka dragningar. Om jag behöver svänga blir det dosa för detta. Jag kommer inte att dra signal och 230 i samma rör eller dosa. Finns det delbar HDMI löser det en del problem. Tanken är bara att planera för framtiden, inte att installera just nu.

Vad kommer i framtiden? Finns det anledning att fundera på optisk överföring med fiber? Klarar optofiber sväng i dosa, eller blir det för snävt?
 
De delbara behöver 20mm rör eller 25mm slang har jag för mig.
 
Opto borde klara en sväng i dosa. För o vara på säkra sidan se till att du kopplar slangarna på dom två 'yttre' stunsarna i dosan bara.

Han som skarvade min fiber gjorde en loop i en vanlig utanpåliggande dosa.
 
Projektor monterad i tak med 20mm rör och ansluten till adapter och strömkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag körde mini hdmi och sen en adapter. 20mm rör. Sen uttag i taket och beställde en kortare strömsladd.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
En tumregel för diverse optokablar är att det inte ska vara snävare än radien på en snusdosa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.