Den här tråden är en flyttad off topic diskussion från den här projekttråden https://www.byggahus.se/forum/threa...ill-lantlig-idyll.329148/page-11#post-3134750
/moderator


CeeJay CeeJay skrev:
Jag har en källare med plastmattor limmade direkt på betongen för sisådär 50 år sedan - det sitter som berget. är det någon som vet hur man kan underlätta borttagningen?
Skär bort mattan och dra. Använd kniv. Du kan även använda något smalt för att bända upp med. Sedan behöver du sannolikt fräsa betongen för att bli av med limmet. Vårt hus hade exakt samma i källare. - 50 år gammalt heltäckningsmattelim på kall platta. Det var mögel i det. Stank. Sedan la jag klinker.
 
Redigerat av moderator:
elpaco elpaco skrev:
Skär bort mattan och dra. Använd kniv. Du kan även använda något smalt för att bända upp med. Sedan behöver du sannolikt fräsa betongen för att bli av med limmet. Vårt hus hade exakt samma i källare. - 50 år gammalt heltäckningsmattelim på kall platta. Det var mögel i det. Stank. Sedan la jag klinker.
Det var väl ungefär det här svaret jag hade väntat och befarat.
Bitarna som jag får loss är ungefär 3X3 cm stora och källaren är ganska ordentligt tilltagen.
Det som känns allra knepigast är kanske limmet.
Fräsa bort det säger du - med vad?
Jag hade funderat på att använda min lilla slipmaskin men anar mig till att jag får byta papper efter typ 35 cm2.
Det där med att hälla ut diesel för att mjuka upp kanske kan funka såvida man inte dör av ångorna.
Jag kommer nog att pröva mig fram med lite olika lösningar.
Vad tror du om värmepistol eller eldar jag upp huset då tro?

Tack för tipsen, nu jag känner mig peppad att gå vidare med diverse innovativa lösningar.
Själv tänker jag för övrigt måla betongen med sån där otäckt giftig färg som man använder i garage (kommer hyra in någon som redan har bränt bort större delen av sina hjärnceller för att utföra det arbetet - får väl bo på hotell ett par dagar efter kan jag tro).

Carl Johan
 
CeeJay CeeJay skrev:
Hej,

Fantastiskt trevlig tråd med massa bra läsning för en som är född med tummen mitt i handen.
Dock har jag jobbat i 25 år med energiförsäljning och olika typer av lösningar vad gäller energibesparing.
Det där med att sälja överskottselen kräver att nuvarande (eller bättre) förhållanden gäller.
Jag tror att det är så att du får betalt med ett pris per kWh som ligger på 60 öre för el du matar ut på nätet oavsett vad marknadspriset egentligen är.
Det är inte alls dumt med tanke på att den reella kostnaden för el som man matar ut på elnätet kan bli negativ!
Tänk dig en solig vårdag när fabrikerna är stängda och man inte behöver så mycket uppvärmning.
På grund av politiska beslut får du idag bra betalt men personligen tror jag att du tjänar mera pengar på att tilläggsisolera vinden samt sätta in ett tredje glas i fönsterna (sparglas), jag hoppas att originalfönstren är kvar.

Det där med luft/luft värmepump har jag lite kluvna känslor kring.
Dom flesta brummar på ett tråkigt sätt, dessutom måste man kosta på sig en lite dyrare modell som från början är gjord för att främst värma och inte kyla som de flesta egentligen är avsedda för.

Jag har även en liten fråga:
Alla på den här tråden verkar ha så fenomenalt mycket erfarenhet och goda råd:
Jag har en källare med plastmattor limmade direkt på betongen för sisådär 50 år sedan - det sitter som berget. är det någon som vet hur man kan underlätta borttagningen?

Lycka till med arbetet med huset - det märks att du gillar det här.

Med tanke på ditt engagemang tror jag aldrig att du blir nöjd om du låter gipsskivorna i trappen sitta kvar.
Din vän elektrikern får nog lite mer jobb men du blir säkert mycket nöjdare.

För övrigt kan nämnas att jag var på väg att köpa ett härligt hus med sönderfrusna kakelugnar för ungefär 15 år sedan, på den tiden fick jag offert på att det skulle kosta ca 35 000 SEK per kakelugn att fixa dem, Priserna lär nog inte ha gått ner.
Jag köpte inte huset men det berodde inte på kostnaden för kakelugnarna utan på att jag har en klok hustru som inser mina begränsningar.
Carl Johan
Mattstripper modell större med viktplattor på kanske skulle funka? Finns att hyra hos uthyrningsfirmor. Då får du skära mattan i lagom breda bitar sen köra med mattstrippern för att få loss bitarna. Troligtvis går det åt en betongfräs efter också.
 
D Dub361 skrev:
Mattstripper modell större med viktplattor på kanske skulle funka? Finns att hyra hos uthyrningsfirmor. Då får du skära mattan i lagom breda bitar sen köra med mattstrippern för att få loss bitarna. Troligtvis går det åt en betongfräs efter också.
Och använd ett bra andningsskydd under det jobbet oxå. Det finns en anledning till att det lim som användes då, är förbjudet idag.
 
CeeJay CeeJay skrev:
Hej,

Fantastiskt trevlig tråd med massa bra läsning för en som är född med tummen mitt i handen.
Dock har jag jobbat i 25 år med energiförsäljning och olika typer av lösningar vad gäller energibesparing.
Det där med att sälja överskottselen kräver att nuvarande (eller bättre) förhållanden gäller.
Jag tror att det är så att du får betalt med ett pris per kWh som ligger på 60 öre för el du matar ut på nätet oavsett vad marknadspriset egentligen är.
Det är inte alls dumt med tanke på att den reella kostnaden för el som man matar ut på elnätet kan bli negativ!
Tänk dig en solig vårdag när fabrikerna är stängda och man inte behöver så mycket uppvärmning.
På grund av politiska beslut får du idag bra betalt men personligen tror jag att du tjänar mera pengar på att tilläggsisolera vinden samt sätta in ett tredje glas i fönsterna (sparglas), jag hoppas att originalfönstren är kvar.

Det där med luft/luft värmepump har jag lite kluvna känslor kring.
Dom flesta brummar på ett tråkigt sätt, dessutom måste man kosta på sig en lite dyrare modell som från början är gjord för att främst värma och inte kyla som de flesta egentligen är avsedda för.

Jag har även en liten fråga:
Alla på den här tråden verkar ha så fenomenalt mycket erfarenhet och goda råd:
Jag har en källare med plastmattor limmade direkt på betongen för sisådär 50 år sedan - det sitter som berget. är det någon som vet hur man kan underlätta borttagningen?

Lycka till med arbetet med huset - det märks att du gillar det här.

Med tanke på ditt engagemang tror jag aldrig att du blir nöjd om du låter gipsskivorna i trappen sitta kvar.
Din vän elektrikern får nog lite mer jobb men du blir säkert mycket nöjdare.

För övrigt kan nämnas att jag var på väg att köpa ett härligt hus med sönderfrusna kakelugnar för ungefär 15 år sedan, på den tiden fick jag offert på att det skulle kosta ca 35 000 SEK per kakelugn att fixa dem, Priserna lär nog inte ha gått ner.
Jag köpte inte huset men det berodde inte på kostnaden för kakelugnarna utan på att jag har en klok hustru som inser mina begränsningar.
Carl Johan
Nu vet jag i och för sig inte vad du ska ha istället för plastmattan men om du hade tänkt köra klinker så kanske du kan köra de direkt över mattan?
Jag vet ej om det Är Ok men det va första tanken
 
harry73
Kan det finnas asbest i mattan eller limmet?
 
P Pappa1986 skrev:
Nu vet jag i och för sig inte vad du ska ha istället för plastmattan men om du hade tänkt köra klinker så kanske du kan köra de direkt över mattan?
Jag vet ej om det Är Ok men det va första tanken
Klinker på plastmatta? Du tänker inte att fogar och sådant spricker med ett rörligt underlag?
 
R
CeeJay CeeJay skrev:
Hej,

Fantastiskt trevlig tråd med massa bra läsning för en som är född med tummen mitt i handen.
Dock har jag jobbat i 25 år med energiförsäljning och olika typer av lösningar vad gäller energibesparing.
Det där med att sälja överskottselen kräver att nuvarande (eller bättre) förhållanden gäller.
Jag tror att det är så att du får betalt med ett pris per kWh som ligger på 60 öre för el du matar ut på nätet oavsett vad marknadspriset egentligen är.
Det är inte alls dumt med tanke på att den reella kostnaden för el som man matar ut på elnätet kan bli negativ!
Tänk dig en solig vårdag när fabrikerna är stängda och man inte behöver så mycket uppvärmning.
På grund av politiska beslut får du idag bra betalt men personligen tror jag att du tjänar mera pengar på att tilläggsisolera vinden samt sätta in ett tredje glas i fönsterna (sparglas), jag hoppas att originalfönstren är kvar.

Det där med luft/luft värmepump har jag lite kluvna känslor kring.
Dom flesta brummar på ett tråkigt sätt, dessutom måste man kosta på sig en lite dyrare modell som från början är gjord för att främst värma och inte kyla som de flesta egentligen är avsedda för.

Jag har även en liten fråga:
Alla på den här tråden verkar ha så fenomenalt mycket erfarenhet och goda råd:
Jag har en källare med plastmattor limmade direkt på betongen för sisådär 50 år sedan - det sitter som berget. är det någon som vet hur man kan underlätta borttagningen?

Lycka till med arbetet med huset - det märks att du gillar det här.

Med tanke på ditt engagemang tror jag aldrig att du blir nöjd om du låter gipsskivorna i trappen sitta kvar.
Din vän elektrikern får nog lite mer jobb men du blir säkert mycket nöjdare.

För övrigt kan nämnas att jag var på väg att köpa ett härligt hus med sönderfrusna kakelugnar för ungefär 15 år sedan, på den tiden fick jag offert på att det skulle kosta ca 35 000 SEK per kakelugn att fixa dem, Priserna lär nog inte ha gått ner.
Jag köpte inte huset men det berodde inte på kostnaden för kakelugnarna utan på att jag har en klok hustru som inser mina begränsningar.
Carl Johan
Köp en barkspade.
https://skogma.se/bahco-komplett-ba...MI8vCO57uA3wIVnMqyCh1Z6AkoEAQYASABEgLETPD_BwE

Alernativt bilningsmaskin och en mejsel med mycket brett blad.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Köp en barkspade.
[länk]

Alernativt bilningsmaskin och en mejsel med mycket brett blad.
En sån där har jag faktiskt haft men sålde den alldeles för billigt på en loppis som jag anordnade i somras i samband med en flytt.
Skit också - jag tackar för tipset, jag tror det kan fungera
Carl Johan
 
P Pappa1986 skrev:
Nu vet jag i och för sig inte vad du ska ha istället för plastmattan men om du hade tänkt köra klinker så kanske du kan köra de direkt över mattan?
Jag vet ej om det Är Ok men det va första tanken
Tack för tipset!

Jodå, min kära hustru hade också idén att lägga klinker direkt på det gamla golvet men jag är lite tveksam.
Vi har haft problem med fukt via underifrån (huset är byggt på någon form av lerjord - gammal flod för några hundra år sedan) och har därför bilat upp ett hål på närmare två meter där vi har placerat en dränkbar pump. Det verkar fungera fint men man är ju ändå orolig för att fukten skall kunna tränga upp någon annanstans. Därför hade jag tänkt måla betonggolvet med en sån där giftig färg som man brukar använda i garage och liknande.
 
CeeJay CeeJay skrev:
Tack för tipset!

Jodå, min kära hustru hade också idén att lägga klinker direkt på det gamla golvet men jag är lite tveksam.
Vi har haft problem med fukt via underifrån (huset är byggt på någon form av lerjord - gammal flod för några hundra år sedan) och har därför bilat upp ett hål på närmare två meter där vi har placerat en dränkbar pump. Det verkar fungera fint men man är ju ändå orolig för att fukten skall kunna tränga upp någon annanstans. Därför hade jag tänkt måla betonggolvet med en sån där giftig färg som man brukar använda i garage och liknande.
Tänk på att när du har en gammal oisolerad platta så får du INTE täcka den med skikt som inte andas! Alltså inga förslutande färger eller våtrumsskikt. Funtvandring in genom plattan är funktionsdesign. Istället skall du värma källaren och avfukta den. Inget organiskt material mot golv eller yttervägg! Vårt inomhusklimat blev riktigt bra efter en luft-luft-värmepump samt avfuktare.
 
elpaco elpaco skrev:
Tänk på att när du har en gammal oisolerad platta så får du INTE täcka den med skikt som inte andas! Alltså inga förslutande färger eller våtrumsskikt. Funtvandring in genom plattan är funktionsdesign. Istället skall du värma källaren och avfukta den. Inget organiskt material mot golv eller yttervägg! Vårt inomhusklimat blev riktigt bra efter en luft-luft-värmepump samt avfuktare.
Hej igen,
Du förespråkar alltså klinkergolv eller hur?
Eftersom vi bor i sydvästra Frankrike så blir det aldrig riktigt kallt i vår källare - den håller väl en jämn temperatur över året på från 10 grader på vintern till 20 grader på sommaren. Problemet med vatten som trycker på underifrån uppstår när jorden blir mättad av mycket regnande. Förra vintern regnade det i princip oavbrutet från november till mars. Då hade vi inte installerat vår fina pump utan fick svabba och ösa cirka 100 liter vatten per dygn
 
CeeJay CeeJay skrev:
Hej igen,
Du förespråkar alltså klinkergolv eller hur?
Eftersom vi bor i sydvästra Frankrike så blir det aldrig riktigt kallt i vår källare - den håller väl en jämn temperatur över året på från 10 grader på vintern till 20 grader på sommaren. Problemet med vatten som trycker på underifrån uppstår när jorden blir mättad av mycket regnande. Förra vintern regnade det i princip oavbrutet från november till mars. Då hade vi inte installerat vår fina pump utan fick svabba och ösa cirka 100 liter vatten per dygn
Du kan välja underlag själv bara det är genomsläppligt för fukt. Och fukt har du mer i dina temperaturer än vid svensk torr vinter. Däremot kanske du inte måste värma så mycket. Sikta på >=18grC & <50% luftfuktighet. Anledningen till att hålla ner fukten är för att svartmögel annars spontanbildas, och varmare luft kan hålla mer fukt. Jag tycker själv klinker är trevligare än bart betonggolv, men lägg i så fall inte för smal fog, för det är den som andas.
 
CeeJay CeeJay skrev:
Hej igen,
Du förespråkar alltså klinkergolv eller hur?
Eftersom vi bor i sydvästra Frankrike så blir det aldrig riktigt kallt i vår källare - den håller väl en jämn temperatur över året på från 10 grader på vintern till 20 grader på sommaren. Problemet med vatten som trycker på underifrån uppstår när jorden blir mättad av mycket regnande. Förra vintern regnade det i princip oavbrutet från november till mars. Då hade vi inte installerat vår fina pump utan fick svabba och ösa cirka 100 liter vatten per dygn
Ni skulle nog dränera kåken låter det som innan ni gör något i källaren?
 
Jo, det var dränering vi började tänka också men det där med gammal sjöbotten och kapilärsugning fick oss att köra på modellen med dränkbar pump nergrävd rejält långt ner i backen. Det verkar fungera - vi får se hur det blir när de mäktiga regnvädren sveper in från Atlanten, det är väl typ nu som det skall börja regna i sisådär 3 - 4 månader oavbrutet. Orten där vi bor heter fritt översatt "den spanska ön" vilket känns en smula egendomligt då det är ganska långt till närmaste vattendrag dock har det säkert varit en massa olika floder här tidigare.
Efter de goda råden tror jag att vi skall försöka bryta upp plastmattan och sedan lägga klinkergolv med breda fogar. Det där med extra breda fogar var ett suveränt bra tips som jag aldrig hade kommit på själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.