Hej!

Jag tillhör de (fåtalet?) människor som aldrig har haft en diskmaskin... men nu ska vi sätta in en helintegrerad i vårt nya kök! frågan är då: vilken ska jag välja??

Ett krav är att den ska vara tyst. AEG har en på 42 db har jag sett. Är det någon som har erfarenhet av denna? Något annat man bör tänka på?

Tar tacksamt emot tips från diskmaskinsanvändare!!
 
Kan verka som en bagatell, men kolla så att ditt porslin får plats i maskinen. Vi har ganska stora talrikar (Rörstrand Viking typ 29cm) och de går inte in i vår Whirlpool diskmaskin (Nej, vi har inte valt maskinen själv :)

Vi hade en Elektrolux på förra stället och den hade lampa inuti. En kul detalj...
 
Jo, jag håller med föregående talare.

Ta med porslin som ni har som är lite udda i storlek och kolla om det ryms.

Vi gjorde det misstaget att vi inte kollade det, så våra höga kaffeglas ryms knappt att diska *grrrr*

Alla maskinerna har olika korgar och hur det är indelade, så kolla det före ni kollar vilken decibel den har.

Lycka till ;)
 
Köpte en Elux ESL6251 helint.modell i halvpanik (vilket man naturlitvis aldrig ska göra) då den 30 år gamla Cylindan pajade. Alla spec i katalogen verkade super, men samma som för fremags Whirl så är den ju åt h-vete för liten. Har haft den i 6 månader nu och tycker fortfarande att den gamla Cylindan var större och enklare att fylla.
Rent blir det naturligtvis men där tror jag märket/modell inte spelar någon roll. Funderar på att sälja den nu när jag gör ett nytt kök och verkligen lägga ner tid på att hitta en ny. Ett tips är faktiskt, har jag fått berättat så här i efterhand, att ta med sig ett urval av sitt egna porslin till vitvaruaffären och provfylla.
 
Vi är nöjda med vårt Mieleköp.

Jag gillar verkligen deras bestickhylla längst upp istället för en korg. Det går snabbt att plocka ur. Det är inte lika grisigt att lägga i besticken som i en korg.

Maskinen är tyst, väldigt tyst (46dbA). Det var ett viktigt krav. Om aeg har en på 42dbA så är ju det riktigt bra. Det beror nog på att den är helintegrerad.

Angående att få plats med tallrikarna: På vår maskin kan den hängande korgen justeras i höjdled - kan inte alla fabrikanters korgar höjdjusteras?

Jag kan förvisso inte jämföra med så många maskiner eftersom detta var vår första golvmodell....
 
Jag vet att Siemens har på vissa maskiner justerbar överkorg i 2 lägen så de stora tallrikarna skall få plats.

Staffan
 
Vi har också en Miele ;D ;D mer än nöjd.
 
Miele är superbra, tycker jag, bestickhyllan, ändringsbar höjd på korgar...tyst... 8)
 
Jag saknar min älskade Cylinda i förra bostaden. Lättanvänd, lättmöblerad och med belysning i!

Nu har vi en usel Whirlpool som är hopplös att möblera. Glasen välter bara omkull i överkorgen, och man får inte in tallrikar längst bak där nere för hållarna sitter på fel ledd. Rymmer ungefär 2/3 av Cylindan.

Bry dig inte om antalet "kuvert" som en del leverantörer skryter om. Hur ofta dukar du för 16 personer utan att ha använd byttor, kastruller och annat som också ska in i maskinen.
 
Hemmakatten
Qudan skrev:
Jo, jag håller med föregående talare.

Ta med porslin som ni har som är lite udda i storlek och kolla om det ryms.

Vi gjorde det misstaget att vi inte kollade det, så våra höga kaffeglas ryms knappt att diska *grrrr*
En av våra serviser har tallrikar som är 33cm och våra höga vinglas går inte in alls.

Är det någon som på rak arm känner till någon diskmaskin där höga tallrikar OCH vinglas på överhyllan får plats samtidigt?
 
Om du vill kunna vistas i köket samtidigt som diskmaskinen är igång, tänk då på ljudnivån. våran Electrolux är på 43 dB. men helst skulle du ta en ännu tystare. Något dyrare men utslaget på 10-15 år tycker jag att det är värt extrakostnaden.
 
I prisklassen över 5000 är det oftast bara nyanser som skiljer i ljudvolym. Om en maskin har 40 eller 43 dB är knappt hörbar skillnad. Det som gör mest i ljudvolym är att lasta maskinen full varje gång, eftersom det är vattensprutet mot luckan som är mest störande.
Själv har jag en Cylinda som jag är mycket nöjd med. Vet inte hur högt den låter, men jag har aldrig märkt när den är klar, vilket måste ses som ett gott betyg.
Dessutom har den suveräna korgar och det är nog det viktigaste i en diskmaskin. Nästan alla är ju AAA-klassade numera.
 
Vi har en Bosch som vi är jätte nöjda med. Den är tyst och diska rent som jag tycker är viktigt :).
Vi har också vår på kallvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.