Jag har idag strukit Osmo Hårdvaxolja ”snö” på två mindre väggar. Strök på tunt lager med pensel och jobbade med färgen. Vill bara stryka en gång för att få det transparent.

Har säkert gjort fel... Ska jag torka med trasa efter ”målningen”? Hur sent i processen kan jag i så fall torka med trasa? Utrymmet det handlar om håller ca 8-10 grader.
 
Min uppfattning är att man bör
  1. Applicera hårdvaxoljan med pensel
  2. Stryka ut och jämna till den med en svamp, t.ex. en vanlig kökssvamp.
    Då får man en jämn yta.
 
  • Gilla
kidet och 1 till
  • Laddar…
hsd
Jag har använt svamp att stryka ut oljan med, jobbat på en bit och sedan torkat av överflödig olja
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Uff, jag tog några trasor som jag strök av nymålade väggen med och det blev klart mycket bättre!! Men den väggen jag gjorde i eftermiddags hade tyvärr torkat för mycket.

Får se om någon dag hur den andra väggen blir, men det är på tok för mycket färg... Vad kan jag göra åt det? Återstår väl bara att slipa och göra om.

EDIT;
Upplevde inte att det var fel att stryka på med pensel, bara man torkade av efteråt. Den väggen ser ju grym ut!!
 
  • Gilla
Reklam och 1 till
  • Laddar…
Förlåt att jag rörde till det inatt..
Det är Osmo Dekorvax snö jag använt.

Man ska inte jobba när man är för trött. Då kanske inte den första väggen jag gjorde blev fördärvad pga att jag fick på mycket. Men den andra väggen som finns på annat ställe blev kanon efter att jag dragit över med trasa!!

EDIT;
Granskade den första väggen som jag inte drog av med trasa och den ser hyfsad ut. Den får vara sådan, åtminstone än så länge.

OBS. Tänk bara på att INTE lägga trasor efter detta jobb inne pga risk för självantändning! Jag kastade ut mina.
 
  • Burk med Osmo Dekorvax i nyansen snö för träinredning, står på en mörk textil yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har strukit många m2 Osmo och även snö. För mig har det alltid blivit bäst resultat då jag lagt på vaxet med valfri metod, pensel eller svamp. Därefter jobbat in vaxet med en vit skursvamp för att därefter torka/gnugga bort ALLT överflöd med polerduk/trassel. Dvs det ska inte ligga något överflödigt lager alls på ytan utan i princip torka torrt med polerduken. Får alltid perfekt resultat med denna metod.
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
D DejvidK skrev:
Jag har strukit många m2 Osmo och även snö. För mig har det alltid blivit bäst resultat då jag lagt på vaxet med valfri metod, pensel eller svamp. Därefter jobbat in vaxet med en vit skursvamp för att därefter torka/gnugga bort ALLT överflöd med polerduk/trassel. Dvs det ska inte ligga något överflödigt lager alls på ytan utan i princip torka torrt med polerduken. Får alltid perfekt resultat med denna metod.
Tack! Har penslat in en vägg nu och ska gnugga in och torka av strax. Inatt när jag torkade av ena väggen efter pensling, så blev ytan i princip torr efteråt.
 
M Mogg skrev:
Tack! Har penslat in en vägg nu och ska gnugga in och torka av strax. Inatt när jag torkade av ena väggen efter pensling, så blev ytan i princip torr efteråt.
Precis så jag gör. Ytan ska vara i princip torr efter att man torkat.
 
Har tänkt köra samma på mitt trätak, har du några bilder på resultatet ? Låter ju bra om man kan köra med svamp för att lägga på isf pensel.
 
Lägga på tunt med pensel och sedan efter en stund polera in hårdvaxoljan med en vit frottehanduk blir kalas! Dock rätt slitsamt för armar då man får gno i det rätt hårt men det blir ett väldigt jämt resultat.
Att man kan pensla på och bara torka överflödet funkar inte alls med dekorvaxer från Osmo, tyvärr. Även fast det står så på burken har jag för mig.
 
Vendo Vendo skrev:
Lägga på tunt med pensel och sedan efter en stund polera in hårdvaxoljan med en vit frottehanduk blir kalas!
Kul att läsa om era olika tekniker (y)
Men jag kan tänka mig ett problem med att polera med t.ex. gamla frottéhanddukar.

Är det inte risk att man gnuggar loss en massa ludd,
som sedan blir sittande i den behandlade ytan?
Då tycker jag att det känns säkrare med en svamp, som ju är garanterat luddfri.
 
  • Gilla
RRRi
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kul att läsa om era olika tekniker (y)
Men jag kan tänka mig ett problem med att polera med t.ex. gamla frottéhanddukar.

Är det inte risk att man gnuggar loss en massa ludd,
som sedan blir sittande i den behandlade ytan?
Då tycker jag att det känns säkrare med en svamp, som ju är garanterat luddfri.
I mitt fall så brukar dessa vita frottéhanddukar röra sig om Ikeas 3 kronors handdukar, bra till mycket även fast man gynnar slit å släng tänket....
Luddar inte alls, dock så suger ju handduken upp överflödig olja som man kan inte ”föra över” till nästa sektion. Därav varför jag också tycker att det går åt mer än vad som står på burken.
Kanske skulle prova svamp nästa gång, men när man vet ett sätt som funkat tidigare blir man lätt bekväm och vågar inte chansa. Lite som på pizzerian...
 
D DejvidK skrev:
Precis så jag gör. Ytan ska vara i princip torr efter att man torkat.
Känner för att ta ett lager till med dekorvaxet. Vill ha det aningen vitare men att dra med pensel känns denna gången lite fel. Du brukar dra på ett lager eller två? Ska testa någon form av svamp, men bara jag får ha kvar transparensen..?

När jag gnuggade in vaxet använde jag gamla tvättade kallingar och utslitna (tvättade) t-shirts. Upplevde inget problem med ludd. Hade även någon trasig handduk också. Inget roligt jobb med mina reumaikerfingrar.
 
hsd
Prova på en lös plankstump så ser Du hur nyansen landar
 
M Mogg skrev:
Känner för att ta ett lager till med dekorvaxet. Vill ha det aningen vitare men att dra med pensel känns denna gången lite fel. Du brukar dra på ett lager eller två? Ska testa någon form av svamp, men bara jag får ha kvar transparensen..?

När jag gnuggade in vaxet använde jag gamla tvättade kallingar och utslitna (tvättade) t-shirts. Upplevde inget problem med ludd. Hade även någon trasig handduk också. Inget roligt jobb med mina reumaikerfingrar.
M Mogg skrev:
Känner för att ta ett lager till med dekorvaxet. Vill ha det aningen vitare men att dra med pensel känns denna gången lite fel. Du brukar dra på ett lager eller två? Ska testa någon form av svamp, men bara jag får ha kvar transparensen..?

När jag gnuggade in vaxet använde jag gamla tvättade kallingar och utslitna (tvättade) t-shirts. Upplevde inget problem med ludd. Hade även någon trasig handduk också. Inget roligt jobb med mina reumaikerfingrar.
Har kört även två lager (bänkskiva). Kör med en svamp. Det kommer gå åt mycket mindre vid lager två. Men annars samma metod. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.