Ska bygga till ett gammalt torpställe genom att bygga till en större vinkel på det gamla och boytan blir ca 95 kvm i entre plan o ca 65 uppe! Ska tillägsisolera den gamla delen o byta det mesta så det blir egentligen i princip närmast ett helt nytt hus....
Måsta bestämma mig snarast för vad vi ska ha för uppvärmning och jag har under planeringsstadiet hela tiden varit inne på frånluftsvärmepump som värmer vattnet till golvärmen o.s.v men när jag pratade med vvs firman som ska hjälpa mig så tyckte dom att jag skulle fundera starkt på jordvärme istället efterssom jag har rejält med åkermark nära huset som skulle kunna nyttjas!
Trodde det på nåt vis var ute nuförtiden med jordvärme då alla pratar om bergvärme!
vad tycker ni man ska välja?? Fördelar/ Nackdelar jordvärme/ frånluftsvärme?
Huset ligger på Orust i Bohuslän
Tacksam för svar!
 
Jordvärme och bergvärme använder samma värmepump. Enda (större) skillnaden är att de som inte har jord att gräva ner slangen i måste borra ner den i berget till en kostnad som överstiger nergrävning.
Satsa på jordslangen. 50 meter per kW brukar räcka.
 
Folk her för mycke & vet för lite.
folk vet var bergvärme är , men vet inte att jordvärme finns.

Man ska ha jordvärme om man har plats, för dom som inte har plast så är bergvärme ett alternativ.

en frånluftsvärmepump har mycket liten effekt & klarar nästan aldrig av att värma huset utan att elpatronen går i o stöttar.

Följ vvs firmans råd & snåla inte på slang längden, mer slang = billigare drift.
 
CarMan skrev:
Man ska ha jordvärme om man har plats, för dom som inte har plast så är bergvärme ett alternativ.

en frånluftsvärmepump har mycket liten effekt & klarar nästan aldrig av att värma huset utan att elpatronen går i o stöttar.
Jordvärme eller bergvärme är bra om du har stort effektbehov. Om du tilläggsisolerar ditt hus kommer du säkert klara dig med en 5 kW värmepump. Då tycker jag du ska titta på Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW. Du slipper borra eller gräva ned slang, får lägre investering och en riktigt låg uppvärmningskostnad.
 
BJohan skrev:
Jordvärme eller bergvärme är bra om du har stort effektbehov. Om du tilläggsisolerar ditt hus kommer du säkert klara dig med en 5 kW värmepump. Då tycker jag du ska titta på Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW. Du slipper borra eller gräva ned slang, får lägre investering och en riktigt låg uppvärmningskostnad.

160m2 i gammalt men tilläggsisolerathus med en 5kW pump kan inte vara en optimal lösning!
minst 7kW & se till att överdimma radiatorsysetmet
 
BJohan skrev:
Jordvärme eller bergvärme är bra om du har stort effektbehov. Om du tilläggsisolerar ditt hus kommer du säkert klara dig med en 5 kW värmepump. Då tycker jag du ska titta på Comfortzone CE50 frånluftsvärmepump på 5 kW. Du slipper borra eller gräva ned slang, får lägre investering och en riktigt låg uppvärmningskostnad.

När det gäller jordvärme är det väl bara att gräva ned så många meter slang som går åt, oavsett om det går åt mycket eller lite energi? Visst, det är såklart lättare med ett hus man redan känner behovet mer exakt men samma osäkerhetsmarginal vid ny/tillbygge gäller ju oavsett värmekälla.

Däremot är väl kostnaden för bergvärme rätt hög för att komma igång och inte så mycket dyrare för att gräva för större kapacité med en gång, så det lönar sig säkert mycket bättre om man har stort behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.