Vi ska bygga ett hus i lantlig/äldre stil med mansardtak och höga spröjsade fönster. Vi planerar samtidigt för ett fristående garage på tomten, vilken är väldigt liten ca. 900 kvm och helt plan. Så det går inte att gömma garaget. Garaget kommer stå tätt intill huvudbyggnaden óch synas från sällsskapsrummen. Därför har vi tankar på ett garage med "stil" och som om möjligt följer upp stilen på huset.

Har någon av er några bra ideér på hur ett sådant garage kan se ut eller om det finns några bra böcker om det. Vi bygger själva.

Vänliga hälsningar
Eva
 
Vårat garage kommer att se ut som ett litet hus eller en liten stuga. Har tänkt att det ska vara i ungefär samma stil som huset.

En idé som jag har är att sätta dit ett antal "fuskfönster". För att inte förlora så mycket värme så tänkte jag att det bara ska ha två riktiga fönster. Resten blir något som ser ut som fönster men är isolerat på insidan. Har inte bestämt hur de ska konstrueras ännu men en tanke är att ta begagnade englasfönster som man målar med matt svart färg på insidan och isolerar innanför detta. Annars kan man smälla upp (stängda) fönsterluckor som ger en förnimmelse om att det finns fler fönster än det egentligen är.
De riktiga fönsterna kommer förstås att ha gardiner, fönsterlampor och blommor
 
Bygg det som ett stall med sidohängda dörrar, väggliv och mansard tak.

Kan bli fräckt och Ni får ett kontor ovanför garaget!

 
Tack för era svar. Det betyder att det är några fler än jag som tänkt i dessa banor, samt att jag fått ett par bra ideér.

Stallidén tycker jag mycket om. Där finns det också möjlighet att fuska med fönsterluckor som inte leder någonstans.

Om jag bygger för att få ett litet vindsutrymme, hur högt kan jag bygga då? Finns det någon generell regel för högsta höjd på sidobyggnader, eller är det områdets detaljplan som avgör?

/Eva
 
Eva_Sthlm skrev:
eller är det områdets detaljplan som avgör?
/Eva
Ja

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.