Hej!

Vill man renovera/effektivisera fönsterna finns det flera möjligheter.

Vissa brukar byta ut innerrutan och ersätta den mot energiglas och sen förnya tätningar, vissa brukar komplettera fönstret med ytterligare en innerruta (2+1 glas) eller ersätta innerrutan med en (gasfylld) energikasett.

Men är det inte bättre att byta fönster? Alltså att man renoverar "på riktigt"?

Vilka priser måste man för tillfället räkna med vid fönsterbyte? Vad kostar det komplett (fönster inkl. fackmässigt utfört montage)? Hur varierar priserna?

Hur är priserna om man jämför fönsterrenovering med fönsterbyte?
 
Tar ca 8 timmar att göra ett normalt fönster trärent och kittat för sen målat vilket borde kosta runt 5000 kronor sen tillkommer kostnad för att göra karmen så kanske runt 6500-7000 om man inte ska byta glas. Jag bytte till nya fönster hemma och det kostade ca 10000 för ett fönster så jag tycker nog det är bättre att byta än att renovera
 
Redigerat:
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Det finns flera olika aspekter att ta hänsyn till. Ska man leja bort renovering av fönster tror jag man får räkna med ungefär samma kostnad som för nya fönster, gör man det själv blir det så klart betydligt billigare.

Handlar det om att få ner värmekostnaderna är det bättre att lägga pengarna på något annat. Man kanske kan räkna hem det om man sätter i energiglas själv, men nya fönster ger väldigt liten besparing.

Vad är det för ålder på huset och de fönster som sitter där nu? Byter man till nya fönster på ett gammalt hus ändras hela husets karaktär.
Är huset från 50-talet eller äldre och har originalfönstren kvar är virket antagligen av hög kvalité och behöver bara lite färg för att hålla ytterligare hundra år. Handlar det däremot om fönster från 70-80-talet som trät börjat spricka i och vaccumet släppt så det är skitigt mellan rutorna är det inte lika motiverat att renovera.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker också att man ska byta till nya fönster istället för att renovera - om man nu inte har ngt förbud mot förvaskning hur man kallar det. Alltså att man inte får ändra husets utseende.

Grejen är inte bara U-värdet utan man måste ju också täta fönsterna.

Sen går det ju t.ex. inte att få bort köldbryggorna kring anslutningen karm-vägg.

Gamla 1+1 glas fönster har väl ett U-värde kring 2,8

Nya borde ha ett U-värde kring 0,9

U-värdet för hela fönstret (Uw) anges i regel för ett snardardmått, större eller mindre fönster har sen i praktiken ett annat U-värde Uw (beroende på Uf för karmen, Ug för glaset osv.)

Tror om man renoverar med energiglas kommer man ner till ett eqvivalent U-värde på ungefär 1,9

Men dessa 1,9 borde bara gälla glaset ...
 
Redigerat:
Dheri Dheri skrev:
Det finns flera olika aspekter att ta hänsyn till. Ska man leja bort renovering av fönster tror jag man får räkna med ungefär samma kostnad som för nya fönster, gör man det själv blir det så klart betydligt billigare.

Handlar det om att få ner värmekostnaderna är det bättre att lägga pengarna på något annat. Man kanske kan räkna hem det om man sätter i energiglas själv, men nya fönster ger väldigt liten besparing.

Vad är det för ålder på huset och de fönster som sitter där nu? Byter man till nya fönster på ett gammalt hus ändras hela husets karaktär.
Är huset från 50-talet eller äldre och har originalfönstren kvar är virket antagligen av hög kvalité och behöver bara lite färg för att hålla ytterligare hundra år. Handlar det däremot om fönster från 70-80-talet som trät börjat spricka i och vaccumet släppt så det är skitigt mellan rutorna är det inte lika motiverat att renovera.
Det är äldre fönster jag nu har tänkt på. Från 50-talet och kanske 60-talet.
 
Det finns för och nackdelar med båda alternativen och kanske inget givet svar. Det beror främst på vad det är för originalfönster.
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Nya verkar oftast aldrig ekonomiskt gå att räkna hem, har man gamla kärnvirkesfönster har man ofta profilerade inmålade foder och inte standard mått. Håller med om att på 70talshus känns det rätt självklart att byta, men på äldre hus oftast bättre att renovera...
 
  • Gilla
Ewald och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.