Denna armatur kastade in handduken efter blott 44 år, lätt angripen av korrosion och isoleringen föll i småsmulor när jag petade på den. Den har stått på mer eller mindre konstant då den lyser upp en passage till ett soprum.
Den sitter alltså i en tak utomhus och jag tänkte att ersättaren nu skulle kunna ha en rörelsesensor. Jag har dock så blandad erfarenhet av dessa. Senaste jag köpte på bauhaus lever sitt eget liv och jag lyckas inte ställa in den på något vettigt sätt.
Det skulle vara snyggt om jag kunde hittade något som passa över hålet. Nån som har ett förslag?
Diametern på hålet är typ 18 cm
 
  • Gammal korroderad armatur i ett tak, synbart sliten och i behov av ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderad och skadad armatur med synlig elanslutning och isolering, monterad på ett tak utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
För kraftig ljuskälla har det varit i den , då blir det så där efter lång och trogen tjänst
Finns LED armaturer ( plafonder ) som har en grundbelysning och startar upp max via sensor , den täcker hela hålet .
Om dom kablarna kommer som matning som det ser ut som , så är det bara att byta allt fram till fösta dosa . burken i taket kan sitta kvar
 
J
Armaturen är bra men om lampan kan känna genom glaset/plasten vet jag inte det måste du kolla upp , sen kanske armaturen ska monteras på ett visst sätt så lampan känner av riktigt , kan tänka mig att om lampan sitter med själva glaskolven in mot rummet , känner den inte av som den ska , glaskolven ska nog vara mot dörren
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Tack, jag åker och kollar idag.
Om jag byter kabeln, finns det nån särskild variant jag bör välja?
 
hsd
Det är vi flera som undrar
Troligtvis finns en dålig anslutning någonstans i fastigheten om de har mätt mellan skyddsjord och nolla men det får vi väl aldrig veta
 
Köpte lampan på Clas Ohlson. Ser fin ut och bra med inställningsmöjligheter. Denna är helt ojordad för övrigt.

Jag skall byta ut kabeln tänkte jag när jag ändå håller på.

Den gamla kabeln är en flerkardelig och var säkert en gång i tiden flexibel. (Nu aning spröd)

Vad skall jag välja för kabel? Jag har en ekk light här hemma men vore skönt med en flexiblare. Kabeln kommer ligga i taket, skyddad från solljus.
 
Låter som att de använt en flexibel anslutningskabel med PVC-isolering. Dessa är inte gjorda för permanent användning utomhus. Det smidigaste du kan hitta är nog EKK, eller dagens EXQ. Möjligen kan du titta på RV-K (ACEFLEX) om den finns som 3G1,5 mm² men den har lite tjockare isolering.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Jag fick till det med min ekk light. Det borde vara ok eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.