MathiasS MathiasS skrev:
Jag blir proxykränkt åt alla som har som yrke att göra ritningar när jag ser detta.

Och du använder ord som ”om man har svårt att se” och ”för tydlighetens skull”.
Men vafan. Du tycker CAD eller inte försöka hjälpa till alls? Jag sitter ju med Notes på en iPhone.
 
elpaco elpaco skrev:
Men vafan. Du tycker CAD eller inte försöka hjälpa till alls? Jag sitter ju med Notes på en iPhone.
Ok, jag skulle lagt in en smiley. Ska jag skicka en k-rapport?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag skulle lagt in en smiley. Ska jag skicka en k-rapport?
Ja tack. Rosa.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
elpaco elpaco skrev:
Nej? Du sprider kraften på de infästningar du har, avseende den utriktade kraften. Däremot kommer den inåtriktade kraften nertill (rotation M i första bilden), att ta stöd av plattan mot väggen.
Ah, du menar så. Då håller jag med dig, den rent utåtriktade kraften. Då är det som X kofötter för X är antal skruvar.

Dock skapas ju en vridning, vilken motverkas av plattan och gör att det håller bättre med en större platta en bara skruven.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, du menar så. Då håller jag med dig, den rent utåtriktade kraften. Då är det som X kofötter för X är antal skruvar.

Dock skapas ju en vridning, vilken motverkas av plattan och gör att det håller bättre med en större platta en bara skruven.
Ja. För att vara nogrann (inga bilder Mathias):

Utåtriktad kraft- drabbar infästningar ovanför väggplattans nedre kant. Ej lika för alla skruvar. Själva friktionen skruv-vägg avgör hållfasthet. Grova rillor håller bättre. Mer yta på skruven mot träet är bättre.

Inåtriktad kraft - fördelas (ej jämnt) över hela plattan under översta raden av infästning. Därför skall plattan vara vertikalt avlång.

Vertikal kraft - belastar alla infästningar lika. Godsets tjocklek avgör hållfasthet.
 
Blir det någon montering av väggfästet?
 
A Andy78 skrev:
Blir det någon montering av väggfästet?
Tror inte Ts vågar efter den långa debatten om olika krafter. :crysmile:
 
  • Haha
elpaco
  • Laddar…
May the force be with you TS, våga montera!
 
elpaco elpaco skrev:
Ja. För att vara nogrann (inga bilder Mathias):

Utåtriktad kraft- drabbar infästningar ovanför väggplattans nedre kant. Ej lika för alla skruvar. Själva friktionen skruv-vägg avgör hållfasthet. Grova rillor håller bättre. Mer yta på skruven mot träet är bättre.

Inåtriktad kraft - fördelas (ej jämnt) över hela plattan under översta raden av infästning. Därför skall plattan vara vertikalt avlång.

Vertikal kraft - belastar alla infästningar lika. Godsets tjocklek avgör hållfasthet.
Du glömde att beskriva hur interaktionen mellan tvärkraft och normalkraft inverkar på infästningens kapacitet;) Annars bra redogörelse(y)
 
J
B bossespecial skrev:
Du glömde att beskriva hur interaktionen mellan tvärkraft och normalkraft inverkar på infästningens kapacitet;) Annars bra redogörelse(y)
Ska man vara så petig tycker jag det finns anledning att beräkna på nedböjning av fast inspänd balk.
 
J Jocke Best skrev:
Ska man vara så petig tycker jag det finns anledning att beräkna på nedböjning av fast inspänd balk.
Hållfasthetslära. Den mest fruktade kursen på utbildningen .. :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ska man vara så petig tycker jag det finns anledning att beräkna på nedböjning av fast inspänd balk.
Eller ännu petigare, partiell inspänd balk. Dock behöver vi lite mer materialparametrar på både gips och osb:crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ritningen i #82 är helt rätt.
 
Även beskrivet redan i #18
 
Några kommentarer om vi ska snöa in på hållfasthetslära:

- Det är trämaterialets skjuvbrottstyrka som bestämmer utdragslasten, snarare än friktion. Men det är riktigt att grova gängor är bra då det ökar skjuvarean. En skruv perfekt för ändamålet skulle ha en liten kärnfiameter och stora gängor. Gängor genom hela skivtjockleken är också bra.

- Nedböjningen är inte så relevant om frågan är om infästningen håller? Men det kan ju vara skäl nog att det är kul att räkna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.