Hej.

Har godkänt en offert på 100’ och betalning sker a conto.

Har noll problem med det. Vi har kommit överens om muntligen att jag Betalar 70’ vid arbetets slutförande och 30k när rivning, bortforsling kommer igång och deras material börjat rulla in.

Stämde även av med släkting som är redovisningsekonom och sa det var inga problem men nu påstår en bekant till mig att a conto innebär löpande faktura och att regeln med max +15% ej gäller.

Har jag missförstått något? Första gången för mig jag har hantverkare inne men a conto innebär väl bara man betalar förskott för olika moment?
 

Bästa svaret

Din släkting har rätt, och även du! Din bekant har fått detta med a,conto om bakfoten!
A,conto är som delbetalningar av ett redan fastställt pris.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Observera att om du fått en offert på 100 000, så gäller inte regeln om +15%. Om du har en offert på 100 000, så är det ett fastpris. Det fasta priset gäller utan några ytterligare ökningar överhuvudtaget.

Om du har fått en offert om löpande räkning, ev. med en prisuppskattning på 100 000. Då bör offerten gälla vilket timpris du skall betala. Har du då fått en prisuppskattning, så får den överskridas med max 15%.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Kan bara hålla med. A conto är betalningsplanen, har inget med priset att göra.
 
  • Gilla
Septiskartrit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.