Är visserligen inte aktuellt än på några år, men jag undrar ändå om en häck kan vara ett seriöst alternativ till en/ett mur/plank?

Insynsskydd är mycket önskvärt, men prio ett är den "fysiska barriären". Häcken skall hålla mina hundar kvar på tomten, samt hindra andra hundar/ungar/försäljare att ta sig in. Dvs desto tätare, vassare o stickigare taggar, desto bättre!!! Helst en häck som inte glesar längst ned, när den fått lite höjd.

/

Edit:
Häcken skulle i så fall stå nånstnas i bohuslän. vilken växtzon det nu blir...
 
En häck blir oftast mjukare än ett plank. Kräver visserligen årligt underhåll men det får man ju räkna som ren terapi - det finns ju någon anledning till att man har trädgård! Insynsskyddet är oftast viktigast under sommarhalvåret då man är ute mer. Hagtornshäck har rejäla taggar och är dessutom en av de vackraste häckarna man kan sätta. Ytskiktet som klipps varje år är inte taggiga. Hagtornshäcken är visserligen lövfällande men bladen sitter kvar inne i häcken under vintern och ger visst insynsskydd.

Som hundskydd tycker jag själv att ett gunnebostaket (eller liknande) inne i häcken är det mest praktiska. Häcken kan successivt växa till sig utan att man irriterar sig på att jyckarna kan smita emellan under uppväxttiden. Staketet stabiliserar dessutom häcken under de första åren - och döljs därefter inne i häcken.

Ett plank blir naturligtvis dyrare och fordrar också underhåll. Det beror lite på hur omgivningen är - ibland känns plank väldigt väldigt fel för vissa trädgårdar. Häckar brukar aldrig kännas fel  ;).

En mur som hindrar jyckar att ta sig in/ut fordrar hög höjd eftersom jycken kan använda murkrönet som ansats. Kan bli hur dyr som helst ...

Väljer du trådstaket med häck är det inte nödvändigt med taggig häck - då har du väldigt många olika häcksorter att välja mellan. Eftersom du har hund/ar är det också vettigt att inte välja en sort som är känslig för hanhundsbenlyft (framför allt de som går utanför och vill markera).  Barrhäckar och liguster är extra känsliga för detta.
 
Kan av egen erfarenhet meddela att en nyponhäck inte duger till jobbet. Grannens newfoundland gjorde om den rätt snabbt utan ska det vara säkert då måste det nog till staket i häcken
 
yonna skrev:
Ett plank blir naturligtvis dyrare och fordrar också underhåll. Det beror lite på hur omgivningen är - ibland känns plank väldigt väldigt fel för vissa trädgårdar. Häckar brukar aldrig kännas fel  ;).

En mur som hindrar jyckar att ta sig in/ut fordrar hög höjd eftersom jycken kan använda murkrönet som ansats. Kan bli hur dyr som helst ...
Tack för tipset.

Vad gäller höjden så spelar det ingen rolll om det är mur eller plank. Min hund väger 60kg och jag har sett honom hoppa över 1,6 meter höga hinder på eget initiativ. Han säkert hoppa ännu högre med lite träning. Lite mindre hundar t ex schäfer, tar sig över plank på 2,40m i vissa hundsporter...  Så oavsett om det är frågan om mur/plank/häck så bör den vara ca 2m hög.

/
 
Jag förutsätter att man lägger ner lite jobb på hundträning ;). Normalt sett brukar inte jyckar vilja ta sig igenom en två meter hög häck som är stabiliserad med trådstaket den första metern upp. Häcken behöver inte vara taggig för detta ändamål. Dessutom kräver ett 2 m högt plank bygglov.

Men jag skriver normalt. Min förre dalle klättrade igenom häcken på framsidan - men han var också extremt aggressiv gentemot andra hundar och med 'misslyckad' barndom. Jag löste problemet genom att vårda den vackra ligusterhäcken mot gatan och spärra av trädgården längre in för hunden. Hundhavandet får inte förstöra hela estetiken när det gäller hus och trädgård.
 
galento
Hej,håller med Yonna ang. hagtornshäcken den har mkt bra insynsskydd och taggarna på ca 5 cm är rejäla.Vi har denna häck mot en väg som saltas vintertid och det verkar den tåla,höjden är ca 2.20m.Vi har även en annan häck med ca. 2 cm sylvassa taggar och är väldigt "snårig", dessa taggar har orsakat en par punkteringar på klipparen men vet tyvärr inte namnet på häcken. :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.