Bra svar
 
Ett: fastpris va billigt, antar att kakel låg utanför annars måste de varit sjukt billigt kakel.

Två: jag är entrprenadupphandlare och jag är hyfsat vass i avtalsrätt och det är ju helt kört om du hade varit företag.

Men du skulle ju kunna hävda att du tog det som en budgetoffert men om jag ska vara helt ärlig. Det är nog lättare att du styr upp deras arbetsgång och kräv underlag på alla timmar men du både ju väldigt svårt att motbevisa dom om de tar de vidare. Men ingen driver 30-40k till domstol så troligtvis blir de asförbannade bara
 
Har hantverkare hos mig som byggt om allt i mitt badrum de tog 79k efter rot o då ingår invändigt material inte kakel o inredning. Jag tyckte de va billigt. De kör ju för 420 ink moms
 
Fairlane
V VetarN skrev:
Ett: fastpris va billigt, antar att kakel låg utanför annars måste de varit sjukt billigt kakel.
Från ett tidigare inlägg av TS: "Priserna innehåller inte dusch, duschväggar, toalett, handduksvärmare och kakel"
 
J
L laxen86 skrev:
Först o främst 83000kr för det jobb du beskrivit är inte dyrt i ett badrum på 2x3m (vilket inte är ett litet badrum heller).

Som så många redan skrivit, du beställde jobb på löpande då är det vad du får betala för.
Ja du kan få det billigare i många fall men DU tar risken att det drar iväg. När du tar offert så står HANTVERKAREN för risken att jobbet drar iväg i kostnad.

Att du kan använda en AVVISAD offert som prisindikation är otroligt otroligt, särskilt om du skrivit på ett avtal om löpande.

Betala hantverkaren och se det som en erfarenhet.
Du kan ju försöka gå vidare men du kommer bli dragen inför domstol vilket kommer innebära stora kostnader och du har mer än 50% chans att förlora och stå där med både domstolskostnader, resterande belopp +avgifter och procent till hantverkaren.

Så nu har jag gett TS ett råd som han inte vill ha.
Så länge han håller sig under ett halvt prisbasbelopp så blir det inga övriga kostnader alls.
 
Jag föredrar löpande räkning, då jag utgår från att byggaren har lagt på extra i en offert. Alternativet vore att ta in flera offerter och sedan bedöma dom var för sig. Normalt borde löpande räkning bli billigare, men det är inte alltid det går som man tänkt.

Med löpande räkning krävs det att man stämmer av. Är det någon man inte jobbat med förut behöver man göra detta rätt ofta.

Gör man det kan det fortfarande gå snett, men man undviker ett totalt haveri.

Har man inte erfarenhet är det bäst att ta in flera fasta offerter och välja den som verkar bäst.

Svenskar är ett ovanligt folk på det viset att vi tror att livet kommer med fallskärmar och hängslen. Man får faktiskt stå för sina beslut.
 
Jag är från Afghanistan
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Detta innebär att hantverkaren tar risken att det skulle kunna bli dyrare vilken han då inte kan fakturera (max 15% avvikelse på offert). Och kunden tar risken att han betalar mer än det borde kostat.
Nej. Hantverkaren får inte öka något på priset på en offert om han inte har utfört godkänt tilläggsarbete. Det som offerteras skall faktureras. Inte mer. Inte mindre. Du blandar kanske ihop offert (fast pris) med prisuppskattning.
 
På mitt jobb hörde en advokat av sig, advokaten ville veta vad vårt företag har för priser på att utföra vissa arbeten. Advokaten fick pris från vår standardprislista.

Advokaten tackade och förklarade att hans klient/klienter anlitat ett företag och när fakturan kom så var den flera gånger högre än våra priser.

Spontant tyckte de flesta att har man inte avtalat priser osv så får man stå sitt kast. Min chef ansåg dock att priser alltid ska vara försvarbara, att sätta ockerpriser är inte OK.

Hur det gick för klienten mot företaget vet jag inte. Om detta är till någon hjälp för trådskaparen vet jag inte heller då jag inte vet om fastpriset är på tok för lågt eller om löpande priset är ockerpris. Ska dock bli intressant att få svar på trådskaparens fråga
 
Jag tror att du gjort ett misstag och nu bara har att bita i det sura äpplet. Du avböjde det låga priset och det är inte mycket att göra åt det nu. Men det är förståeligt att du gjort misstaget. Det finns säkert tusen inlägg här på Byggahus där någon försäkrar att "löpande är alltid billigare".

Kanske hantverkaren räknade fel i den först offerten? Eller han räknade med att hålla ett helt annat tempo? Risken finns givetvis att hantverkaren inte har samma motivation att arbeta lika fort och välplanerat som när det var ett fast pris.

Nu får du givetvis kräva fullständig specifikation av hur han jobbat och kontrollera så det inte är något fel där. Det hade inte spelat någon roll om det varit ett fast pris.
 
En entreprenör räknar på ett jobb och lägger till ngt för oförutsett då han ogärna vill gå med förlust. Ett ärligt löpandepris brukar vara bättre. Enkelt så långt...

Eftersom det var löpande så måste du sett hur mycket material det handlade om, för du har väl ROT på arbetet gissar jag.

Sen blir det värre.. Rabattsatserna på rördelar, måleri, tapeter, elkopplingar etc är kring 70-80%. Har du inte avtalat med entreprenören om hur rabattsatserna skall hanteras, så kan materialet för dig bli 5 gånger dyrare än vad denne betalar. Så vi löpande räkning MÅSTE man få med rabatterna i offerten.

Till sist så kan ju en entreprenör välja vilken hantverkare han skickar på olika jobb. Den långsamme till löpandejobb. Den snabbe till fastprisjobben.

Se bilaga rabatt på rördelar som jag nyss använde
 
  • Fakturautdrag som visar rabattsatser på byggmaterial med procentvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
elpaco elpaco skrev:
Nej. Hantverkaren får inte öka något på priset på en offert om han inte har utfört godkänt tilläggsarbete. Det som offerteras skall faktureras. Inte mer. Inte mindre. Du blandar kanske ihop offert (fast pris) med prisuppskattning.
Det verkar som du har helt rätt här, jag trodde offererat pris fick avvika upp till 15% faktiskt.
 
4
Hej!
Jag är inte jurist så jag kan ha fel.

I lagens mening finns det tre sätt att förhålla sig till ett anbud (offet)
  • acceptera anbudet i sin helhet (ren accept)
  • acceptera anbudet med vissa ändringar (oren accept)
  • inte acceptera anbudet.
I det hör fallet har du valt att INTE acceptera budet alt att en”oren acepet”. Enligt lagens mening tror jag ingen av de här motsvarar en prisindikation till en rörigt pris då det inte står någonstans att det ska vara en prisindikation. Jag uppfattar även att du varken har accepterat prisindikationen (skriftligt) eller likande t.ex ”jag godkänner er rörliga pris med ett prisindikation på xxxx”

Svenska lagen skyddar konsumenten väldigt väl, men har man ingen dokumentation är det helt klart svårare i en juridisk process. Finns det någon dokumentation att du har accepterat Hantverkaren ? (T,ex pris per timme etc..).
Hantverkaren kan även ha uppfattat att du velat göra ändringar under vägens gång, vilket gör att det inte går att jämföras med offerten. Igen behövs det dokumentation vilket avtal ni har godkänt.

Glöm inte att en judiskaprocess inte handlar om vad som borde vara rätt eller rättvisa, det handlar om vad som du kan bevisa.

Jag hade försökt kontakta hantverkaren och se om man kan lösa det här på smidigt sätt och mötas halvvägs. Vad säger hantverkaren ? Har hen någon förklaring? Enklat är att förklara för hantverkaren ”jag trodde det skulle kosta lite mindre än offerten, hur kunde det blir så här dyrt? Kan du motivera kostnaden?”

(Förlåt inlägget är skrivet on-the-go så är lite kortfattat och kan finnas stavfel)
 
Redigerat:
Jag tror att detta är just ett sådant läge som det är mycket svårt att uttala sig om som lekman. Det finns bra argument åt båda hållen som någon skrev.

Det är inte alls orimligt att en domstol skulle uppfatta en offert som prisuppskattning. Snarare borde ju offert vara dyrare än prisuppskattningen, och det kan nog anses som uteslutet att hantverkaren skulle offertera ett pris som medvetet ger förlust. Eftersom konsumentlagstiftningen är så stark tror jag faktiskt åt detta håll.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Jag är från Afghanistan
Innan några slutsatser kan dras undrar jag:
- vad är det som gjorts?
Rivning
Bjälklag
Design
Belysning
Soeciallösningar
Etc etc
- hur gjordes beställningen? Med vilka underlag från din sida.
- var gjordes arbetet?
- När påbörjades resp avslutades arbetet?
- vilka ”överraskningar” har gjorts under utförandet?
- hur har du påpekat/dokumenterat felaktigheterna?
- Hur har utförarna responderat på dina påpekande?
- hur.har utföraren dokumenterat arbetet?
- hur har du dokumenterat arbetet?
- hur har du inverkat under arbetets gång?
- vad är timdebiteringen?
- hur har utförarna responderat på dina 10 förfrågningar efter timredovisning?
- hur kommer det sig att du inte anat problem när du inte fått redovisningarna?
- hur redovisar entreprenören underentreprenörers insatser?
- hur är faktura/-or utformade? Gärna foto
- när påbörjdes resp avslutades arbetet?
- är du nöjd med slutresultatet?
- är utförarna nöjda med tidsåtgång resp slutresultatet?
-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.