J JoAnWi skrev:
Jag har redan skrivit allt detta. Din prisindikation stämmer bra med fastpriset men inte med utfallet...
Hur många timmar har de lagt ner då? Och vad är timpriset?
 
B
J JoAnWi skrev:
Offerten var fastpris underlag, våtskikt & arbete. Exkl kakel, toalett, dusch, duschdörrar, handduksvärmare, handfat/kommod, vägglampa.

Beställningen var på löpande för samma innehåll. Dvs jag betalade det som var exkl (se ovan) själv separat.

Men detta har jag ju redan skrivit längre upp i tråden.
Mitt problem är att du inte har bevis för detta!
Renoverar rätt många badrum under åren så kostnader för detta har jag bra koll på, 83 000kr låter i mina öron som att du valt bort porslin och skall återanvända detta, kostnaden på löpande motsvarar utbyte av detta för ett medelstort badrum.

Men så länge inte fakta redovisas så är det gissningar.

Du har tackat nej till en offert så företaget är inte bundet till detta, du har beställt ett jobb där ni har kommit överens om att detta skall gå på löpande.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det är inte poängen riktigt. Utan det viktiga är att offerten fastpris exakt motsvarade innehållet i den löpande beställningen samt utfallet. Sen kan det vara intressant som du frågar efter, om man vill veta om kostnaden är rimlig eller inte. Men det blir för trubbigt att jämföra. Men vi kan nog konstatera att det blev alldeles för dyrt. Men en sån slutsats har jag ingen större nytta av.
 
Nu var inte frågan vad TS har bevisat för oss. Utan vad som gäller undr förutsättning att TS gett korrekt information i tråden. Naturligtvis blir svaren fel om informationen är fel.

Enligt TS är fastpris offerten och det beställda arbetet på löpande räkning samma. Jag håller med TS om att offerten kan ses som en prisuppskattnibg och att mer än 45% över det är för mycket. Under förutsättning att TS inte ändrat sig eller förutsättningarna var oförväntade på något betydade sätt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Varför skulle jag hitta på? Detta är ingen domstol. Jag vill bara ha tips och erfarenheter från folk som hamnat i samma sits. Är självklart objektiv och talar sanning. Vad skulle jag tjäna på att fabulera när jag bara vill veta vad som är rätt och fel?

Men märker att forumet består av hantverkare som verkar vinkla åt sitt håll och privatpersoner som vinklar åt sitt...
 
J JoAnWi skrev:
Skulle renovera badrum och begärde fastpris. Fick offert på 83000 + övrigt (dusch, toalettstol, handfat, handduksvärmare mm). Tyckte det verkade lite dyrt så valde löpande. Faktura kom på 143000 exkl det som köptes in separat. Så 83 ska jämföras med 143. Jag har betalat 120 och tycker det bör räcka då det överskrider fastpris med 45%. 143 motsvarar +72%... Vet att det finns en regel max 15% mot prisindikation. Jag försöker förklara för snickaren att jag anser att fastpriset kan jämställas med en prisinfikstion och att det löpande priset ska jämföras mot det. Dvs 45% jämf 15%. Och att jag redan betalat för mkt. Inga yttre omständigheter har försenat jobbet. Vilka chanser har jag juridiskt?
Du har ingen chans.Hantverkaren lägger antingen fastpris eller ca:pris.Ca:priset är ochså ett fastpris som inte får överstiga mer än 15%.
Hantverkaren räknade väl för lågt och missade oförutsedda saker som alltid dyker upp och hade fått ta smällen själv.
Men nu gäller löpande pris och då faktureras varje timme samt material m.m med entreprenörarvode.
I regel blir löpande räkning något billigare men kan likväl bli 100% dyrare.Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns goda argument både för och emot huruvida offerten ör att betrakta som örisindikation. Själv skulle jag därför säga ”osäkert” tills jag hittat ett prejudikat, helst från HD.

Mitt enda övriga råd är att inte betala arbetstimmar innan du fått en tidrapport och inget material innan du fått det underlag ni avtalat (tex deras fakturor). Säg bara att du betalar när du fått underlaget. Om de ska stämma dig för att få pengarna måste de ta fram underlaget, rätten kommer bara skratta åt dem om de inte kan göra det.
 
Först o främst 83000kr för det jobb du beskrivit är inte dyrt i ett badrum på 2x3m (vilket inte är ett litet badrum heller).

Som så många redan skrivit, du beställde jobb på löpande då är det vad du får betala för.
Ja du kan få det billigare i många fall men DU tar risken att det drar iväg. När du tar offert så står HANTVERKAREN för risken att jobbet drar iväg i kostnad.

Att du kan använda en AVVISAD offert som prisindikation är otroligt otroligt, särskilt om du skrivit på ett avtal om löpande.

Betala hantverkaren och se det som en erfarenhet.
Du kan ju försöka gå vidare men du kommer bli dragen inför domstol vilket kommer innebära stora kostnader och du har mer än 50% chans att förlora och stå där med både domstolskostnader, resterande belopp +avgifter och procent till hantverkaren.

Så nu har jag gett TS ett råd som han inte vill ha.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Vi pratar om 200k för ett litet badrum, bara så vi inte missförstår varandra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L laxen86 skrev:
Först o främst 83000kr för det jobb du beskrivit är inte dyrt i ett badrum på 2x3m (vilket inte är ett litet badrum heller).

Som så många redan skrivit, du beställde jobb på löpande då är det vad du får betala för.
Ja du kan få det billigare i många fall men DU tar risken att det drar iväg. När du tar offert så står HANTVERKAREN för risken att jobbet drar iväg i kostnad.

Att du kan använda en AVVISAD offert som prisindikation är otroligt otroligt, särskilt om du skrivit på ett avtal om löpande.

Betala hantverkaren och se det som en erfarenhet.
Du kan ju försöka gå vidare men du kommer bli dragen inför domstol vilket kommer innebära stora kostnader och du har mer än 50% chans att förlora och stå där med både domstolskostnader, resterande belopp +avgifter och procent till hantverkaren.

Så nu har jag gett TS ett råd som han inte vill ha.
Nej, kunde inte sagt det bättre själv!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JoAnWi skrev:
Vi pratar om 200k för ett litet badrum, bara så vi inte missförstår varandra.
Om du tagit fastpriset och hantverkaren kommit i efterhand och sagt att hen räknat fel och vill ha mera pengar, hade du då betalat mer ?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja om det var rimligt
 
Vi pratar om 200k för ett litet badrum, bara så vi inte missförstår varandra
 
Vi pratar om 200k för ett litet badrum, bara så vi inte missförstår varandra
 
En tidigare lagd fastprisoffert kan aldrig ses som ett estimatpris rättsligt sett. I och med att du nekade till offerten så har anbudet förfallit. Sedan kan man alltid argumentera för att slutpriset är oskäligt och bland annat hänvisa till den tidigare offerten, men jag tror tyvärr du har små möjligheter. Det beror lite på vilka argument motparten har.

Att gå till domstol för summor på den här nivån kommer att kosta mer tid och energi och kanske pengar än vad det är värt. Det är bättre att försöka komma överens. Det är ju bara 23000 kr ni tvistar om just nu.

Spontant tycker jag det låter som om entreprenören har räknat lite för lågt när han gav fastprisofferten. Sedan kan ju hantverkarna har varit lata eller långsamma eller så har saker inträffat som gjort att jobbet tagit längre tid. Kanske en kombination av alla faktorer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.