Antingen så är det ett fastpris. Eller så är det löpande. Och har han då sagt att det är ett ca pris på löpande så gäller 10% över det priset. Om det nu inte skett massa ändringar som ni vill ha.
Har ni papper på att det löpande jobbet har ett takpris? Fastpriset gäller inte som en prisindikator.
Men som tidigare nämnt. Försök att komma fram till en kompromiss. Var trevlig, saklig, hur du känner för allt. Börjar entreprenören skrika etc. fortsätt bara vara saklig och behåll lugnet. Annars gäller oxå som redan sagt. 1/2 prisbasbelopp 22750:- så slipper det bli massa dyra rättegångskosnader etc om det nu skulle gå så långt.
 
B
J JoAnWi skrev:
Skulle renovera badrum och begärde fastpris. Fick offert på 83000 + övrigt (dusch, toalettstol, handfat, handduksvärmare mm). Tyckte det verkade lite dyrt så valde löpande. Faktura kom på 143000 exkl det som köptes in separat. Så 83 ska jämföras med 143. Jag har betalat 120 och tycker det bör räcka då det överskrider fastpris med 45%. 143 motsvarar +72%... Vet att det finns en regel max 15% mot prisindikation. Jag försöker förklara för snickaren att jag anser att fastpriset kan jämställas med en prisinfikstion och att det löpande priset ska jämföras mot det. Dvs 45% jämf 15%. Och att jag redan betalat för mkt. Inga yttre omständigheter har försenat jobbet. Vilka chanser har jag juridiskt?
143 000kr låter inte speciellt dyrt för renovering av ett badrum, beroende på storlek etc.

Skulle vara väldigt intressant se offerten vilka jobb/material den innehåller kontra vad du har beställt löpande!

Sen är det väl så att du har förkastat offerten och beställt ett löpande jobb, så att jämföra offerten med det löpandet arbetet där du eventuell gör extra beställningar som inte var med i offerten ger en sned bild av det hela! Tycker du redovisar både offerten samt vad du har fått (beställt) för dessa 143 000kr.

Du nämner inte heller om dessa 83 000kr var inkl. eller exkl. moms utan enbart 143 000kr var exkl. moms vilket ger en bild av du utlämnar en del!

83 000kr inkl. moms låter som man återanvänder det mesta från badrummet medan 143 000kr exkl. moms låter som man har byt ut det mesta!
 
Låt mig förklara några delar, då jag märker att många bara läser rubriken och senast inlägget.

- 83000 kr ska direkt jämföras med 143000 kr
- Priserna innehåller inte dusch, duschväggar, toalett, handduksvärmare och kakel. Totalt pris är då ca 190-200000 kr.
- Badrummet är ca 2x3 m, dvs litet
- Hantverkarna gjorde mängder av misstag, pga att de hade för dålig kommunikation mellan yrkeskategorierna.
T ex: byggde ytskikt över alla eldosor och ventilation, satte handduksvärmaren på måfå så den hamnade långt ifrån eluttaget till elpatron (som skulle direkt in i handduksvärmaren), drog elen fel till vägglampa. De fick knacka kakel i efterhand och dra el ytligt utanför ytskikt mm mm. För detta har de dragit av 7000 ink moms, dvs fakturan var på 150000
- Jag bad 10 ggr om att få tidrapporter per vecka eller månad, då jag inte kunde vara hemma och kolla tider. Det fick jag inte.
- Jag har i efterhand fått inköp av material och det verkar ganska ok, förutom för ett fåtal poster
- Inga ändringar från min sida har förekommit, dvs samma innehåll och inga sena ändringar

Min fråga är (igen): kan man tolka fastpriset 83000 som prisindikation? Om ja, så ska man inte behöva betala mer än +15%, dvs 95000. Jag fick en faktura på 150-7, dvs 143000. Jag betalade 120000 för att sedan diskutera totalpriset. Dvs jag har betalat ca 45% men än fastpriset nu. De vill ha 72% mer än fastpriset, vilket jag tycker är helt orimligt. Anledningen till att det drog iväg beror bara på hantverkaren, då de skickade juniorer som inte pratade med varandra mellan yrkeskategorierna. Minskingen på 7000 kr känns mest som symbolisk.
Jag behöver inte svar som "får skylla mig själv" då det inte ger något och jag redan förstått det. Utan jag önskar svar från folk som har koll på detta ur ett juridiskt perspektiv. Jag har inte hittat något prejudicerande fall.
 
Spontant skulle jag tolka ett fastpris som en nivå som borde ligga något över en prisindikation. Jag tror absolut att allmänna reklamationsnämden skulle tolka det på samma sätt. Om de inte vill backa skulle jag dra det via allmänna reklamationsnämnden. Det bästa är ju om man redan innan är överens om att rätta sig efter nämndens beslut.
 
Bra kommentar
 
Fairlane
Nu är jag inte hantverkare, men om man i min bransch lämnar en fastprisoffert så räknar man ut vad man tror det kommer kosta och lägger sen på rätt rejält för att ha marginal för strul. Med det sagt så tycker jag nog att man borde kunna se det som en prisindiktation. Vad som sen gäller juridiskt är en annan fråga, som jag inte kan besvara.

Det ser ju ut som att timmarna dragit iväg just för att de har klantat sig?!
 
B
J JoAnWi skrev:
Låt mig förklara några delar, då jag märker att många bara läser rubriken och senast inlägget.

- 83000 kr ska direkt jämföras med 143000 kr
- Priserna innehåller inte dusch, duschväggar, toalett, handduksvärmare och kakel. Totalt pris är då ca 190-200000 kr.
- Badrummet är ca 2x3 m, dvs litet
- Hantverkarna gjorde mängder av misstag, pga att de hade för dålig kommunikation mellan yrkeskategorierna.
T ex: byggde ytskikt över alla eldosor och ventilation, satte handduksvärmaren på måfå så den hamnade långt ifrån eluttaget till elpatron (som skulle direkt in i handduksvärmaren), drog elen fel till vägglampa. De fick knacka kakel i efterhand och dra el ytligt utanför ytskikt mm mm. För detta har de dragit av 7000 ink moms, dvs fakturan var på 150000
- Jag bad 10 ggr om att få tidrapporter per vecka eller månad, då jag inte kunde vara hemma och kolla tider. Det fick jag inte.
- Jag har i efterhand fått inköp av material och det verkar ganska ok, förutom för ett fåtal poster
- Inga ändringar från min sida har förekommit, dvs samma innehåll och inga sena ändringar

Min fråga är (igen): kan man tolka fastpriset 83000 som prisindikation? Om ja, så ska man inte behöva betala mer än +15%, dvs 95000. Jag fick en faktura på 150-7, dvs 143000. Jag betalade 120000 för att sedan diskutera totalpriset. Dvs jag har betalat ca 45% men än fastpriset nu. De vill ha 72% mer än fastpriset, vilket jag tycker är helt orimligt. Anledningen till att det drog iväg beror bara på hantverkaren, då de skickade juniorer som inte pratade med varandra mellan yrkeskategorierna. Minskingen på 7000 kr känns mest som symbolisk.
Jag behöver inte svar som "får skylla mig själv" då det inte ger något och jag redan förstått det. Utan jag önskar svar från folk som har koll på detta ur ett juridiskt perspektiv. Jag har inte hittat något prejudicerande fall.
Men ge lite fakta, offert mot beställt löpande, renovering av ett normalt stort badrum ligger över 130 000ke exkl. moms.
Du har förändrat beställningen av löpande från själva offerten eller?
Juridiska är ju omöjligt att svara på eftersom du inte delger dessa uppgifter här på forumet!
 
Jag har gett all fakta som finns, förutom att länka den faktiska offerten och fakturan... Vad saknar du?
 
Det är alltid ett helsike att i efterhand börja peka på missar och felaktigheter, det skulle du ha gjort under byggnationens gång.
Jag skriver inte detta för att vara elak men nu kommer ju ord stå mot ord, du påstår en sak och de påstår en annan. Mitt råd är att sammanfatta allt du kan, skriv ner sådant som går att bevisa, påpeka sådant som du anar och visa det sedan för hantverkarna för att på så sätt få igång en kreativ diskussion. Jag misstänker att en redig hantverkare inte vill hamna i dålig dager vilket innebär att en rättelse kanske kan ske. Att sätta igång en rättslig process anar jag är omöjligt, dyrbart och tar en massa energi. Skulle vara lite intressant att se några bilder eftersom du antyder att det är ganska oproffsigt gjort och om så är, är ju det också ett argument för ett prisavdrag
 
B
J JoAnWi skrev:
Jag har gett all fakta som finns, förutom att länka den faktiska offerten och fakturan... Vad saknar du?
Vad jag saknar?

En redovisning vad offerten innefattade samt vad du i verkligheten beställde i löpandejobbet.
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Offerten var fastpris underlag, våtskikt & arbete. Exkl kakel, toalett, dusch, duschdörrar, handduksvärmare, handfat/kommod, vägglampa.

Beställningen var på löpande för samma innehåll. Dvs jag betalade det som var exkl (se ovan) själv separat.

Men detta har jag ju redan skrivit längre upp i tråden.
 
Inga mer åsikter i ärendet, men jag kör alltid löpande och det funkar om man avtalar rätt. Så här gör jag (har byggt 4 hus själv och hjälpt lika många med upphandling)

  1. Gå igenom ritningar på resp. område med hantverkarna. Diskutera lösningar.
  2. Begär en budgetoffert på antalet mantimmar och inköp av material, hyror av maskiner etc.
  3. Skriv avtal och hänvisa till budgetofferten (uppskattade mantimmar, material, distanskostnader osv). Ha med en paragraf om avvikelserapportering: "Om avvikelse uppstår mot vad som överenskommits i utförande eller arbetsmängd, kontaktas B omgående. Parterna tar fram en gemensam lösning och protokollför överenskommelser med angivande av konsekvenser i utförande och kostnader".
  4. Använd sedan Hantverksformuläret eller vad som passar, men se till att skriva i huvudavtalet att "Hantverksformuläret gäller med avvikelser enl. bifogad avtalstext"
  5. Alla samtal bekräftas med e-mail med mottagningsbevis. Då har man koll på vad som sagts om smådetaljer.
De hantverkare och byggföretag som inte går med på detta, kan du sortera bort. De är inte seriösa. För egen del har det varit många diskussioner där hantverkarna vill bestämma vad jag ska ha och försöka skörta upp en med idiotpriser. Till min hjälp har jag planeringsverktyg, där i stort sett alla arbetsmoment i ett bygge är listade med pris/m² eller motsvarande.

Jag bygger murande åretrunthus för ca 17' kr/m² inkl. allt.
 
  • Gilla
Panelmannen och 2 till
  • Laddar…
B BoF skrev:
Men ge lite fakta, offert mot beställt löpande, renovering av ett normalt stort badrum ligger över 130 000ke exkl. moms.
Du har förändrat beställningen av löpande från själva offerten eller?
Juridiska är ju omöjligt att svara på eftersom du inte delger dessa uppgifter här på forumet!
Helt rätt. Det kommer lite info. Sen efter ett antal inlägg så kommer det fram saker. Som inte funnits?
Lägg fram allt! Offert fastpris. Löpande fakturan? Etc. ge så mycke info som möjligt. Jag har har gjort badrum i lite drygt 20 år. Kan säga är det ett standardbadrum med golvvärme nytt tak o inkl rivning etc så kostar det ca 100-120k inkl moms utan rot. Så ca 75-90k inkl rot förutom allt synligt. Kakel, klinker. Etc.
 
Jag har redan skrivit allt detta. Din prisindikation stämmer bra med fastpriset men inte med utfallet...
 
K kacklarn skrev:
Helt rätt. Det kommer lite info. Sen efter ett antal inlägg så kommer det fram saker. Som inte funnits?
Lägg fram allt! Offert fastpris. Löpande fakturan? Etc. ge så mycke info som möjligt. Jag har har gjort badrum i lite drygt 20 år. Kan säga är det ett standardbadrum med golvvärme nytt tak o inkl rivning etc så kostar det ca 100-120k inkl moms utan rot. Så ca 75-90k inkl rot förutom allt synligt. Kakel, klinker. Etc.
Sen om du bor i storstockholm eller bor i lilla edet? Är det inkl resor? Etc ge så mycke information så är det enklare att svara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.