Hej!

Ska bygga om gäststugan - sätta upp en innervägg som avdelar maskinförrådet i en sovdel och en förrådsdel. Ritningen klargör placeringen ganska tydligt.
Ritning av planlösning för ombyggnad av gäststuga med markerad ny innervägg, sovrum och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle i samband med detta vilja ha fullhöjd till taket, men underramen på takstolen ställer till det lite. Jag har skissat på hur jag skulle kunna göra för att transformera takstolen till något som liknar en a-takstol.

Ritad skiss av en omdesignad takstol som liknar en a-takstol för en gäststuga, med måttet 4,30 meter angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av gäststuga med planerad innervägg som avdelar sovrum och förråd, och mått för takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju inga stora avstånd i mina ögon och inte några krafter att tala om. Men vad vet jag? Inte mycket inom detta område... =) Finns det några uppenbara invändningar mot denna lösning? Tankar? Idéer? Avrådan?

Ingen snölast att tala om (skärgården Valdemarsvik), men en och annan storm ska det ju stå pall för.
 
Vad är det för dimensioner på virket i takstolarna?
Det är väldigt långt emellan dem också (1,8 m), så jag undrar också vad du har som takmaterial (tjocklek på råsponten tex)?
Ser klent it som första titt...
 
Höger överarm får det lite jobbigt så den behöver förstärkas men det är bara en takstol som behöver förstärkning de andra går ju stötta med väggarna.

Protte
 
teoretiskt går det ju men som redan nämnts så skulle man räkna på det så blir det nog grövre material i överliggarna om bottensträvan flyttas upp.
 
Man kan få en hel del information på träguiden...
 
Det går att få fungera, alla 1 1/2 planare med boyta ända mot ytterväggen har sådana stolar, mitt hus t.ex

Protte
 
B Bo Berglund skrev:
Vad är det för dimensioner på virket i takstolarna?
Det är väldigt långt emellan dem också (1,8 m), så jag undrar också vad du har som takmaterial (tjocklek på råsponten tex)?
Ser klent it som första titt...
220 x 45 på över- och underramen. Något klenare på "stöttorna".

Kom inte åt att mäta tjocklek på råsponten, men tunnast möjliga skulle jag gissa om man dömer efter övriga materialval.... =)
 
Tack för era tankar - tror kanske det är enklast att bara låta den vara som den är... Det är ju mest ett visuellt "bekymmer" i detta fall och eventuella ombyggnationer drar med sig allehanda risker och massa extrajobb. Det är trots allt ett sovrum i gäststugan så det kanske kan kvitta. Får stämma av med hustrun =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.