Jag ska ge mig på att bygga ett mindre skåp. Tänkte använda mig av 12mm björkplywood och skåpet kommer ungefär ha måtten 300x200x300 (BxDxH). Vanliga skåpgångjärn använder som jag förstår det ett hål (32mm?) där man fäller ner gångjärnet. Djupet på detta hålet är jag osäker på men jag tror att 12mm plywood är för tunt.

Vad kan man använda sig av istället. Dörren skall ha en tätningslist då det helst skall bli lufttätt.
 
Humidor?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Humidor?
Nej, inte så fancy. Det ska bli ett "elskåp" för att husera min frekvensomformare och lite kringelektronik för att kunna styra detta trådlöst. Omformaren kommer användas för att driva spånsugsfläkten optimalt (alltså så mycket flås som möjligt utan att överbelasta motorn).
 
U
Långt ifrån expert, men tror det blir svårt utan att köpa någon svindyr specialvariant (Blum har ett lyxigt grytgångjärn utan gryta för tunna dörrar, men det kostar en väldans massa). Kanske kommer du undan med ett litet grytgångjärn typ detta: http://www.theofils.se/produkt/Gangjarn-26-mm-QS--22189.aspx. Minsta borrdjup 9,8 mm så det blir tajt :)

Har du bestämt dig för grytgångjärn och 12 mm gods, och det inte är så noga med utseendet, skulle jag nog dubbla materialet vid gångjärnen. Lättare att hitta nåt som funkar med 24 mm gods än 12 mm.
 
Beroende på hur gott det är om utrymme kan väl någon liknande den här funka
Självstängande gångjärn i stål för utanpåliggande montage, öppningsvinkel 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Beroende på hur gott det är om utrymme kan väl någon liknande den här funka
[bild]
Tack. Ser ut att vara precis vad jag behöver! Fast vad menar de med utanpåliggande montage? 59kr för 2st, nästan för billigt!?
 
V vectrex skrev:
Tack. Ser ut att vara precis vad jag behöver! Fast vad menar de med utanpåliggande montage? 59kr för 2st, nästan för billigt!?
Att de inte är infällda, dvs monteras på insidan men tar liksom lite mer plats eftersom knät viker 'inåt'. Kan fota mina ikväll när hemma. Habo, billigt men kanske inte bästa kvalle
 
V vectrex skrev:
Tack. Ser ut att vara precis vad jag behöver! Fast vad menar de med utanpåliggande montage? 59kr för 2st, nästan för billigt!?
Hand håller en metallbeslag eller hörnbeslag mot en vit vägg, med skugga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett skåp som bara kommer öppnas om något inte fungerar behöver inte ha bra gångjärn. Det blir perfekt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.