Hej,

Tänker börja bygga ett vattenburet värmesystem. Börjar med en Nibe F750 och ett par radiatorer och en golvvärmeslinga i närheten, för att bygga på mer efter hand som fler rum renoveras. Hade först tänkt ha separata värmekretsar för radiatorer och golvvärme (m.a.a olika framledningstemperatur), men blir nu allt mer intresserad av ett lågtemperatursystem för både radiatorer och golvvärme. En shunt mindre samt högre verkningsgrad på värmepumpen är det som lockar.

Finns det några nackdelar mer än att radiatorerna behöver vara lite större för att avge samma effekt (som vid en högre framledningstemperatur)?

//Christian
 
Ingen annan än den fysiska storleken på radiatorerna.
 
Vad har du för uppvärmning idag?

Byter du ut delar av systemet, eller hur funkar det här:D
 
Kan man gå så långt som att ha samma framledningstemperatur till radiatorerna som till golvvärmen?

Idag har jag en mix av direktverkande el och luf/luft värmepumpar (en per våning). Byter i de utrymmen som renoveras nu (två badrum och tvättstuga) och tänker gå vidare med sovrummen sen.
 
  • Gilla
Leeten
  • Laddar…
Det går säkert om bara radiatorerna är tillräckligt stora.
 

Bästa svaret

Radiatorerna dimensioneras lämpligen för kallaste dagen på året, eftersom du även den dagen vill hålla varmt.
Vill du samtidigt den kallaste dagen ha låg framledningstemperatur på radiatorvattnet, då behöver radiatorerna ha stor värmeavledande yta, blir alltså stora till storleken. Men de dagarna det är riktigt kallt, kan du ju öka framledningstemperaturen litet och acceptera en litet sämre verkningsgrad på värmepumpen. Detta för att radiatorerna inte ska bli alltför stora och dyra.
 
Finns det smidiga fläktkonvektorer som drar igång en fläkt när det är DVUT kallt? Men i övrigt står fläkten still
 
Ska du ha radiatorer och golvvärme i samma utrymmen?
Ska du ha golvvärme i vissa rum och radiatorer i andra så behöver ju liksom raddarna grovt sett vara lika stora som golvytan i aktuellt rum, om de ska klara att värma rummet med samma framledningstemperatur som golvvärmen.
 
Patrik Friberg,
stämmer inte riktigt. Dock grovt sett.
En radiator har flänsar för att öka värmeavgivande ytan. Så räknat på radiator bredd x höjd, kanske den har ca 5 gånger större värmeavledande yta, men jag har inte räknat på det. Dessutom luft-anströmmas radiatorn i vertikal ledd, vilket ger litet högre värmeövergångstal jämför platta golvet. Golvet med golvvärmeslingor är platt. Dessutom kanske det ligger mattor på golvet.

Som tidigare kommentator nämnde är en radiator med tvångscirkulering med luftfläkt vettigt om man vill ha låg framledningstemperatur på radiatorvattnet och hålla nere fysiska storleken på radiatorn. Fläkten kan emellertid ge visst störande buller/ljud.
 
Jo, det är ju förstås många faktorer att räkna in. Flödet på vattnet och delta är rätt avgörande också.
 
Hur gör man i allmänhet med fram- och returledningar, brukar man isolera dessa när de inte syns, t.ex. under golv eller i vägg (och där man inte ha så mycket nytta av värmen)? Funderar på att dra rör-i-rör, så där blir ju en liten mängd luft mellan ytter- och innerrör som till viss del kommer att isolera.
 
Man brukar bara isolera de delar av rören som går i kalla utrymmen exvis krypgrund . I resten av huset ökar de ju den värmeavgivande ytan. Ta c33 överallt så kan du kanske(om huset är isolerat någorlunda) klara dig på samma framledningtemperatur som gv.

Om det visar sig att du behöver 45 fram till raddarna kallaste dagen, och inte vill skicka ut mer än 35 i golven så löser du det med enkel begränsande Maxtermostat , behövs ingen shunt etc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.