Hej alla,
Vi beställde barrotad vintergrön liguster från granngården i mitten av november men det dröjde mer än två veckor innan vi fick hem dem... då hann det bli vinter. Jag försökte avboka dem men det gick inte med beställda häckar.

Nu står jag här och är mest arg på mig själv att jag inte hade tålamod att vänta. Läste lite och kunde läsa mig till att det gick att plantera så länge det inte var tjäle....

Nu funderar jag ju kring huruvida det är kört för våra plantor? De kom till oss när det var minusgrader och vi jordslog dem i en släpvagn. Tanken är att plantera nu i helgen då det är plusgrader.

Är det kört? Kan vi göra något för att göra det lättare för dem att klara sig?
 
Hej.
Med liguster är det inga problem. Plantorna har gått i vila nu och påverkas inte av vädret. Det viktiga är att du har tinad jord runt plantorna så dom får bra kontakt med jorden och inte frystorkar.

Lycka till!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Hej.
Med liguster är det inga problem. Plantorna har gått i vila nu och påverkas inte av vädret. Det viktiga är att du har tinad jord runt plantorna så dom får bra kontakt med jorden och inte frystorkar.

Lycka till!
Tack! Det låter hoppfullt det du skriver! Ska man lägga något uppe på (bark eller planteringsväv) för att skydda mot kylan eller klarar de sig med jorden runt?

Funderade också på det här med att vattna. Det står ju överallt att de ska vattnas men hur mycket behövs det med tanke på vädret?
 
Jag hade funderat på att köpa några större krukor med jord och satt dem i dem istället. Enklare att isolera, vattna och så hade jag delat på plantorna till våren och planterat ut dem då istället
 
Vattna lite grann så jorden och plantan får bra kontakt. Men isolera med bark behöver du inte göra om du inte tänkt göra det ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.