Hej! Det är min första inlägg, har länge varit en 'lurker'! Jag är Amerikansk, så hoppas att min svenksa funkar okej.

Men nu behöver jag verkligen hjälp med min liten års lång projekt. Det är en 15kvm tegel/puts attefallshus som var en tvättstuga längesen. Jag ar gjort om väggorna, golv, tak etc. och nu är det dags att slutföra kamin installationen.

Jag ar ett liten Morsø kamin med en stål rökrök som går direkt upp genom gamla tegel skortsten kanal. Röret är helt oisolerad nu.

Jag förstår att röret måste var isolerad 500mm från taket till kaminen. Och isolerad rör måste var 50mm från trä taket.

Frågor:
1. Hur isolera man en rökrör? Kaminen har 120mm insats(not sure the word, but the opening)
2. Måste man stäng tegel skorstens kanal?
3. Vilken sort rör bör man använda inne tegel skorsten?

Jag har ritat nåt att visa situationen! Tack!
 
  • Schematisk ritning av en Morsø kamin med rökrör genom tegelskorsten och angiven isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Finns färdiga delar att köpa. Du bygger ett eget set med de delar som behövs. Mycket smidigt!
Www.contura.se
 
Står.i
Det kan vara en god idé att redan nu ringa och prata med en sotare - till sist ska hela installationen ändå godkännas för att kunna användas på ett säkert sätt.

Hen är säkert hjälpsam med att ge mer precisa råd om hur det lättast löses i just din situation.

Möjligtvis kan den befintliga skorstenskanalen användas.

Kolla upp "insatsrör" dvs ett flexibelt rör som läggs i den murade skorstenen med isolerande material runt. Om du är händig och orädd - som du nog är då du har renoverat stugan själv - kan man köpa DIY-paket. Något i stil med https://www.soliduct.se/insatsrorspaket-100-komplett-gor-det-sjalv/p-1717.htm

Kanske kan man hitta en mindre mängd material från liknande företag om man hör med dem!

Personligen hade jag - med mina begränsade kunskaper - önskat så mycket oisolerat skorstensrör ovanför kaminen som möjligt ( så att det blir varmt när man eldar) och bara isolerat själva genomföringar genom taket.

Dessutom hade jag kollat om den stängda kanalen i den befintliga skorstenen kan öppnas upp och användas för att föra luft utifrån till kaminen, men det förutsätter att kaminen har en tillluftskanal - på så sätt borde det bli mindre "drag", dvs luft som drar kallt genom huset när du eldar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.