Hej forumet!
Första inlägget.

Jag har just betalat alldeles för mycket för en pensionärs-lya, den har det där som mäklarna alltid tjatar om: ”Läge, läge och LÄGE”. 6:e våningen med fri utsikt, inglasad balking åt väst, hiss till markplan, bra bussförbindelser, egen parkering och mindre än 50 meter till närmaste vårdcentral och apotek. Men… den behöver renoveras en del och jag har tajt budget.

Största orosmolnet är golven. På känt miljon-projekt manér ligger golven flytande på sandbädd och på 50 år har sanden hunnit flyttat på sig en del. Jag kommer inte att ha råd att ta ut sanden och bygga nya golv utan måste fixa det som finns.
Planen är att ta bort de gamla plastmattorna och golvskivorna, fylla upp och jämna ut sandbädden, lägga nya (ev. tjockare) skivor och sedan laminatgolv. Men… elen behöver också uppdateras och det skulle vara väldigt smidigt att dra de nya elrören i sanden. Frågan är hur man återställer sandbädden så den håller någorlunda i 20-30 år? Behöver sanden kompakteras (vibrator skulle nog inte gillas av grannarna)? Någon som har en aning om hur det här gjordes när det begav sig?

Jag har sökt på forumet men det enda jag hittat är ”Rör inte sanden!”, inget om varför eller hur man gör om man måste/vill.

Lemit
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Till att börja med brukar sanden tillhöra föreningens ansvarsområde och då får man inte hålla på med den utan lov, så du behöver börja med att kolla med styrelsen. Vad är det för problem med golvet som gör att du vill göra så mycket med det?

När det gäller att dra el i sanden bör du fråga i forumets elforum för att öka chansen att elektrikerna ser den.
 
Sanden har en mycket viktig uppgift !!!
Den förhindrar att dina stegljud hör i hela huset, samtidigt hör du inte grannarna. Utan sand blir huset en ekokammare!
 
L Lemit skrev:
Jag har just betalat alldeles för mycket för en pensionärs-lya, den har det där som mäklarna alltid tjatar om: ”Läge, läge och LÄGE”. 6:e våningen med fri utsikt, inglasad balking åt väst
Intressant, jag är lite i det läget själv :confused:
Har du lust, och vågar, avslöja vad du har betalt, hur stor lyan är, och var i landet det är?
 
Tack för alla svar!

BirgitS BirgitS skrev:
... Vad är det för problem med golvet som gör att du vill göra så mycket med det?...….
Golvet har sjunkit så mycket, främst vid dörröppningar, att det inte går att lägga laminat direkt ovanpå.
Förrförre ägaren tog bort alla trösklar, det kan kanske ha bidragit..

L Leif i Skåne skrev:
Sanden har en mycket viktig uppgift !!!…...
Jag vet och har ingen avsikta att ta bort den, bara jämna till den lite. Frågan är hur?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant, jag är lite i det läget själv [bild]
Har du lust, och vågar, avslöja vad du har betalt, hur stor lyan är, och var i landet det är?
Njjaa.. Det är en tvåa på mellanstor ort i Västsverige med het bomarknad. Jag gav kanske 10-15% över ”rimligt marknadsvärd” men inte mer än jag har råd med. Vann budgivningen med 5.000 i marginal till min max-gräns. Lyckas jag bara hålla budgeten för den nödvändiga renoveringen så kommer jag att bo bra och prisvärt framöver.

Lemit
 
BirgitS
Knarrar golvet?
Om inte så räcker det kanske med att jämna ut i svackorna med lumppapp ovanpå golvskivorna.

L Lemit skrev:
Behöver sanden kompakteras (vibrator skulle nog inte gillas av grannarna)?
Nåja, som boende i bostadsrätt får man tåla att grannar renoverar då och då. Om nu en vibrator ska användas så tror jag nog att en sån låter mycket mindre än när någon bilar i badrumsgolvet när det renoveras.
 

Bästa svaret

Nej, den ska inte vibreras, bara rakas ut noggrant.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Knarrar golvet?
Om inte så räcker det kanske med att jämna ut i svackorna med lumppapp ovanpå golvskivorna.
Det är bortåt centemetern där det är som värst. Skarvarna mellan skivorna syns genom plastmattan
Ett rum har ful och sliten parkett, där ska jag försöka med lumppapp om det inte är för stora svackor.


Isakare Isakare skrev:
Nej, den ska inte vibreras, bara rakas ut noggrant.

Tack Isakare! Precis vad jag behövde veta. (y)
Tror jag ska klarar att fixa det med rätskiva och laser.
Återstår att prata med föreningen om rören för elen.


Lemit
 
Ja, man hade ingen laser när huset byggdes, så det borde inte vara nått problem. Golvsand finns att köpa på säck om du behöver fylla på, den är tvättad och dammar inte.
 
Jag rev upp ett helt vardagsrum, och la tillbaka parketten som låg direkt på sanden, utan tidigare kunskaper, och det blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.