Vi har en villa med bergvärme och en IVT-värmepump från mitten av 2000-talet. Den har tempgivare utomhus och ingen inomhus. Huset har en våning med inredd källarvåning.

Varmvattenförsörjningen har inte varit något problem hittills.

Elementen (alla) har varit kalla under hela hösten eftersom det har varit så pass varmt ute. Jag har märkt under årens lopp att dom inte gärna blir varma när det är plusgrader ute. Det har klagats lite i familjen att det har varit kallt i huset men tempen inne har ändå legat på 20 och lite drygt det, kanske inte i vissa källarrum där kyla kommer genom golvet.

Men för att få ordning på värmen tänkte jag då börja med att lufta elementen. Men jag läste lite på forumet hur man skulle försäkra sig om att systemet fungerade och där skulle man börja med att kolla trycket på "manometern". Den skulle ligga på mellan 1 och 1.5. Min stod på noll.

Jag var lite osäker på vilken kran jag skulle vrida på för att fylla på systemet och få upp trycket så jag avvaktade nån dag eller två. Då blev det kallare ute och se där, värmen kom i elementen. Alla utom ett som jag tror att termostaten behöver fixas (fastsatt stift). Jag ska kolla det i helgen tänkte jag. Och manometern står fortfarande på noll.

Men om trycket är noll borde väl betyda att cirkulationspumpen inte går och/eller att det saknas vatten i systemet.
Men hur kommer det att det trots allt kommer upp värme i elementen "av sig själv" (utan tryck)?
 
L Lazzeman skrev:
Vi har en villa med bergvärme och en IVT-värmepump från mitten av 2000-talet. Den har tempgivare utomhus och ingen inomhus. Huset har en våning med inredd källarvåning.

Varmvattenförsörjningen har inte varit något problem hittills.

Elementen (alla) har varit kalla under hela hösten eftersom det har varit så pass varmt ute. Jag har märkt under årens lopp att dom inte gärna blir varma när det är plusgrader ute. Det har klagats lite i familjen att det har varit kallt i huset men tempen inne har ändå legat på 20 och lite drygt det, kanske inte i vissa källarrum där kyla kommer genom golvet.

Men för att få ordning på värmen tänkte jag då börja med att lufta elementen. Men jag läste lite på forumet hur man skulle försäkra sig om att systemet fungerade och där skulle man börja med att kolla trycket på "manometern". Den skulle ligga på mellan 1 och 1.5. Min stod på noll.

Jag var lite osäker på vilken kran jag skulle vrida på för att fylla på systemet och få upp trycket så jag avvaktade nån dag eller två. Då blev det kallare ute och se där, värmen kom i elementen. Alla utom ett som jag tror att termostaten behöver fixas (fastsatt stift). Jag ska kolla det i helgen tänkte jag. Och manometern står fortfarande på noll.

Men om trycket är noll borde väl betyda att cirkulationspumpen inte går och/eller att det saknas vatten i systemet.
Men hur kommer det att det trots allt kommer upp värme i elementen "av sig själv" (utan tryck)?
0 Innebär bara att expansionskärlet är tomt. Det vatten som finns i systemet pumpas runt oavsett om trycket är 0 eller 1 bar. Risken är dock att det uppstår kavitation i pumpen som på sikt gör att pumpens skovelhjul går sönder. Så man bör ha tryck.
 
OK då får jag leta reda på kranen för påfyllning.

Jag provade en närliggande kran till manometern en kort stund men när inte trycket ökade vågade jag inte fortsätta. Men om kärlet är tomt tar det förmodligen ett tag innan trycket ökar, antar jag.
 
J
När du fyller så gasa inte för hårt , bara lite lagom och håll koll på mätaren , vilket kärl har du ett foto kanske .
Vid tomt kärl ska det vara förtryckt med 0,5 - 0,6 bar så det . .Under ett plastlock på kärlet sitter det en bilventil .
Vid fyllning till tryck i blåsan så ska inte manometern ändra sig , då är det vatten kvar i kärlet , bara öppna säkerhetsventilen och tappa till noll och ett varv till med luft
 
Här är en bild på expansionstanken
Röd expansionstank med manometer, rör och en ventil som en röd pil pekar på, mot grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är ventilen som pilen pekar på till för?

En bild över rörsystemet.
Kranen i blå ringen var den jag öppnande och fick upp trycket på manometern.
Expansionskärl och rörsystem för vattenuppvärmning med pil och blå ring som markerar detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Röda pilen pekar på säkerhetsventil, den släpper ut trycket ur systemet om det blir för högt.
 
J
Tomt i systemet inget tryck , börja med att hitta påfyllningen , följ värmerören i pannrummet , på något ställe så är det ett rör med en kran/ventil på , som är kopplat till Varmvatten eller kallvatten . Du måste få upp trycket så det finns vatten överallt i värmesystemet , håll koll på mätaren , den ska gå upp till ca 1 bar
 
J
Edit ,, mommade att du fått upp trycket , kolla då så det inte finns luft i radiatorena , samt att om du luftar ska du göra det längst ner först , och se till att trycket är bra , annars fylla på lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.