Ett flerbostadshus från 2006. Jag liksom grannen ovan mig har glasat in våra balkonger. Balkongplattorna är i betong. jag vill ha ett sätt att hänga upp saker på min balkong (tex tvätt, lyktor för prydnad och inte minst infravärme) och föreningen tillåter inte att man borrar i balkongplattorna.

Min tanke är att använda PL400 och limma upp några reglar och sedan skruva/spika i dem. Har läst en del om att man inte ska ha trä direkt mot betong och som jag förstått, av fuktskäl. Men gäller det även i detta fall?

Min tanke är i första hand att använda impregnerat virke NTR /AB och limma direkt mot undersidan av grannens balkongplatta.
I andra hand använda någon slags syll. Papp, gummi.. ja, vad som nu skulle funka med limmet mot betongen.

Är det någon här som har koll på vad som behövs, räcker det med NTR/AB eller behöver jag en fysisk barriär mellan betong och trä i detta fallet? och i så fall vad för barriär rekommenderas?

Tacksam för kloka råd!
 
Limma fast U järn i taket som du sen skruvar fast din regel i med ett par mm luftspalt mot taket, då får du inga problem med fukt. Även om jag inte tror du skulle få det ändå, eftersom det just är under tak.

635860441042527706.png
 
Hej

Tack för svar! och bra ide.

Min tro är ju inte heller att det skulle bli fuktproblem men det är mycket roligare att inte behöver upptäcka motsatsen efter ett tag. Jag räknade även på vilken vikt tre U järn skulle kunna bära upp med PL400 och det är ju avsevärt med kg så det lär inte vara några problem att hänga upp både tvätt, lycktor och infravärme : )
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack, jag har ju tyckt att det inte ska ruttna, även om det är skönt att vara på säkra sidan.

En fördel med att sätta u järn eller vinkel och sedan skruva är att det är endast järnen som behöver limmas och torka och med tillräckligt snabbt lim som har tillräckligt snabb initial styrka skulle det underlätta så att jag kanske inte behöver spänna fast med reglar underifrån.
De lim du nämnde verkar torka rätt snabbt för att ge initial styrka. Intressant!

Planerar vidare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.