Fy nu skrämmer du upp även mig.
Vi har räknat på 344 000 kr med tomt inklusive avgifter som tillkommer (kommunen etc) och en nybyggnadsförsäkrning på 25 000 kr (ingår i 344 ´)
Det som tillkommer utöver det är själva markberedningen. Och den kan jag inte tänka mig kosta så mycket eftersom det är väldigt bra mark, ingen sprängning eller pålning är nödvändig. Sedan så ska de nedre tomterna ha väldigt lite sten, så det blir inte så mycket att göra...tomterna är ju rätt så jämna så det blir inte så mycket att fylla ut för att få den jämn.
Kan dock inte säga nåt exakt pris....
Det är dock någonting som borde kollas upp...kanske kan flera leja samma firma och på så sätt få ner priset något....
Vi ska ju inte börja bygga på en gång men man kan ju göra i ordning tomten i höst ändå....eller....bör man vänta....jag vet inte.
 
Apropå "forskaren" Olle Johansson som någon hade pratat med ang strålningsfara, så finns denn ainformationen på sidan folkvett.nu:

Till Årets förvillare 2004 utses docent Olle Johansson, Karolinska Institutet, för hans mångåriga, lika tvärsäkra som onyanserade varningar för allehanda negativa hälsoeffekter av elektromagnetiska fält. Olle Johansson får priset som en av de främsta representanterna för de alltför många forskare som, för att dra uppmärksamhet och medel till den egna verksamheten, sprider oro bland allmänheten genom att i massmedia presentera obestyrkta hypoteser som etablerade fakta. Johanssons egen forskning håller låg kvalitet.

Vad som menas med forskningskvalitet i detta sammanhang behöver förklaras. I kontroversiella riskfrågor brukar man utgå från nio preciserade grundkrav (A. B. Hill, Proc R Soc Med 58, s. 295-300, 1965), som ska vara uppfyllda för att man ska kunna hävda att exempelvis en miljöfaktor verkligen orsakar sjukdom. Den del av Olle Johanssons verksamhet som handlar om elektromagnetiska fält, mobiltelefoni och radiovågor uppfyller inte dessa krav. Denna slutsats delas även av Vetenskapsrådet i rapporten "Forskning om hälsoeffekter av elektromagnetiska fält" (pdf, 2004-11-01), där man bl.a. framhåller att Olle Johanssons forskning är svagt underbyggd både teoretiskt och metodologiskt. Även de nordiska strålskyddsinstituten har i en gemensam kommuniké konstaterat att vetenskapliga belägg för att mobiltelefonin skulle vara farlig saknas.

Olle Johansson använder också ett vagt, vilseledande och suggestivt språk. Till detta hör oklart använda begrepp – en av de mer förvillande formuleringarna är den som handlar om att man måste bevisa ofarlighet, vilket aldrig är möjligt.

VoF har noterat att Olle Johansson ofta uttalar sig i frågor som ligger utanför hans fackområde. Elektromagnetiska fält ligger helt klart utanför hans kompetens. När Johansson exempelvis talar om mikrovågor så antyds det att de skulle vara jämförbara med röntgen- och gammastrålning trots att det handlar om helt olika fysikaliska fenomen. De viktiga parametrarna när det gäller dessa olika elektromagnetiska fält är frekvens och intensitet. Om dessa inte preciseras är diskussioner om faror meningslösa. Även Olle Johanssons uttalanden om brott på DNA-strängar uppvisar grav kunskapsbrist. Exempelvis angav Johansson nyligen (Stockholms Fria Tidning 2004-12-24) en underskattning av den naturliga förekomsten av sådana DNA-brott med en faktor 100 000. Den som vill tas på allvar måste åtminstone ha rätt storleksordning på sina siffror.

Avslutningsvis noteras att Olle Johansson hävdat att en lång rad sjukdomar, såsom cancer, blodtrycksproblem, astma, allergi och sömnstörningar, skulle kunna orsakas av elektromagnetiska fält. Han menar vidare att man kan få malignt melanom av tv- och radioutsändningar. Särskilt uppmärksammad blev Johansson för ett par år sedan när han hävdade att hjärnskador och speciellt galna kosjukan skulle kunna orsakas av mobiltelefoni (Aftonbladet 2001-03-12).

Inget penningpris är knutet till utmärkelsen Årets förvillare.

 
Underbart-kul att seriösa forskare får pris.
Han borde ju knytas till LuTH, de har ju sån brist på forskare så att de måste lägga ner VHS i Boden och sen flytta Musikhögskolan till porsön... 8)
 
Jasså är det den snubben?
Han har jag läst en del om... bland annat det här från Expressen 2004-08-26:

"– Malignt melanom ökar kraftigt. Varför vet man inte. Hittills har man alltid sagt att ändrade solvanor, framför allt charterresor, är en orsak. Men det kan inte vara hela sanningen, säger Olle Johansson.
Han och kollegan Örjan Hallberg har jämfört utvecklingen av malignt melanom med utvecklingen av charterresandet.
– Dödligheten i malignt melanom började öka 1955 – i samband med att FM-sändningarna startade. Charterresandet kom igång sju år senare. Samma mönster ses i andra länder, exempelvis i Estland, Lettland och Litauen, säger Olle Johansson"

Det verkar lätt att komma med i Expressen, jag vill därför passa på och framföra en egen teori om varför hudcancern ökat sedan 1955: Bingolotto!

Förr i världen, ingen Bingolotto, mindre hudcancer.
Nu för tiden, Bingolotto varje söndag, mer hudcancer.
Slutsatsen är solklar: Bingolotto är en orsak till hudcancer.

Skämt åsido. Det är tråkigt att Kronan riskerar att stämplas som ett sämre bostadsområde pga ryktesspridning grundad på oseriös forskning.
 
Jag varken uppmanar eller avråder från att bygga på Kronan mht till Kraftledningarna. Jag tycker bara att det kan vara en god idé att söka kunskap från flera källor innan man ifrågasätter gällande normer och gränsvärden.


Utdrag ur Veteskapsrådets "FORSKNING OM HÄLSOEFFEKTER AV
ELEKTROMAGNETISKA FÄLT
EN ANALYS AV KVALITET, INRIKTNING OCH PROBLEM
2004-11-01":

"De utländska sakkunnigas omdömen om Johanssongruppens epidemiologiska studier vid
Karolinska institutet är entydigt negativa. De bedöms vara ”largely hypothetical” och slutsatserna
”very speculative”. Studierna av ett samband mellan hudcancer och TV- och FM-sändningar
röner mycket stark kritik för att undertrycka kända orsakssamband. De av Olle Johansson
redovisade tidsmässiga sambanden mellan utbyggnader av FM/TV-nät och ökning av
insjuknande i melanom anses, av en av de sakkunniga, tvärtom tala mot ett orsaksmässigt
samband. En annan av de sakkunniga anser Olle Johanssons grupp vara ”totally out of control in
its interpretations and assertions based on ecological studies whose mistakes any journalist would
recognize”."
 
Jag vill inte spekulera i riktigheten i Johanssons forskning. Valet för oss var lätt....

* Närheten till kraftledningen minskar värdet på bostaden... Det är bara att titta i Luleå stad...

* Ev biverkningar av närheten till kraftledningen kanske inte är bevisad.... Men jag tänker inte ta risken...

Jag väntar till etapp 2!!



 
Sist jag kollade (för drygt ett år sedan) hade jag  plats 272 men det kan ha ändrats beroende på ev frånfall i kön.... Blev inte erbjuden någon tomt eftersom vi inte anmälde intresse till etapp 1.... Hade redan då gjort vårt ställningstagande för tomter i etapp 1....

Vad gäller etapp 3-4 så är jag övertygad om att de kommer att kvarstå och att kommunen kommer att besluta om detaljplan för även dessa etapper.... Frågan är snarare vilken takt det kommer att ske... En efterfrågan av tomter med vettigt läge kommer alltid att finnas i en stad av Luleås storlek.... Att de nu kan "kasta" ut så här många tomter "på en gång" beror snarare på ett uppdämt behov av någorlunda attraktiva tomter.... Om ränteläget ligger kvar på dagens nivå och priserna ligger på den nivån som de ligger idag för 70-tals villorna (som i många fall är i behov av dyra renoveringar) tror jag att folk kommer att vilja bygga nytt även i framtiden...
 
Lite trist att man som husbyggare ska behöva oroa sig för sådant som kraftledningar och en relativt högtrafikerad väg som kanske byggs. Hade inte kommunen kunna planera på något annat sätt nu när de ändå hade chansen. Måste man planera in bostäder i närheten av en eventuell framtida väg och kraftledning/transformator?

Vad jag förstår finns det bara planer på att eventuellt bygga en väg som binder samman Kronanvägen med Skiljevägen och Bensbyvägen. Jag läste typ att man "försäkerhetsskull" ville få in det i den fördjupade översiktsplanen för området för annars blir det svårt att bygga om man en dag vill det. Jag frågade en på stadsbyggnadskontoret om vägen och hon sa att om det blir en väg så kommer den nog inte att genomföras den närmaste framtiden. Det finns inga närmare planer än. Vidare berättade kvinnan att tanken i såfall är att vägen ska anslutas till Björkskataleden (via Bensbyvägen) som i sin tur kommer att dras till 97:an. Om man nu bygger en väg så antar jag att det blir en rejäl genväg för Hertsöbor med flera för att ta sig till Universitetet och Bodenvägen/97:an. Men man kan ju fråga sig om vägen verkligen blir av?

Man/jag blir extremt kräsen nu när vi kanske kommer att bygga nytt på Kronan i framtiden. Man vill att allt ska vara perfekt. Jag tror ändå att marken på hela Kronanområdet är mkt bättre än andra "gamla" sjöbottnar som andra har byggt på (Sunderbyn, Björkskatan). Problem med fukt ska det visst inte heller vara bara man dränerar tomten bra.

Sedan kan man ju fråga sig hur farliga kraftledningar är egentligen? Läste någonstans att förr var problemet med strålning alla kraftledningarna men idag handlar det mer om alla elektroniksa apparater vi har i hushållet. Hur mkt strålning ger inte alla mobilmaster?

Jag tror att man i sådanahär situationer ska gå på sin egen magkänsla .... alltså om man ska vänta tills nästa etapp eller inte.

Jag förstår fortfarande inte hur man "citerar" det någon annan har sagt.
 
birgi skrev:
Undrar om man blir alltför analyserande med detta tomteri så ingen tomt till slut duger?
Mina senaste farhågor om de nedre slingorna på kronan är att de A. kommer att störas av trafikbuller från vägen, i synnerhet om vägen till Lerbäcken bygg ut, vilket troligen kommer att ske. Då kommer 5000 bilar/dygn att passera 30-40 meter från de nedersta tomterna ... På kronbacksvägen mellan skurholmen och Bredviken passerar 7000 bilar er dygn och det är ju en hårt trafikerad väg.
Dessutom är tomterna i nedre slingorna mycket blöta, enligt lantmäteriet.  :'(
Hur tänker ni andra med tomter i nedre slingorna? Jag är rädd att jag analyserar sönder helöa projektet.  Tror ni på tomten? Tomten ni blivit tilldelade?
Menar du att den väg som man tar sig in från området från Lerbäcken (den som är utmärkt som framtida cykelväg på detaljplanen) kommer att bli en utbyggd bilväg?? Alltså den väg som går bakom vår tomt (nr 5).
Sedan funderara jag lite angående det här med de blöta tomterna på nedre slingan. Vad jag förstår så sluttar hela området, alltså sluttningen fortsätter efter de nedre tomterna, borde inte avrinningen fortsätta nedåt. Alltså förbi de nedersta tomterna.
Detta är väl nåt som kommunen bör ha kollat upp och tagit med i sina planeringar.
 
Om det bllir en väg så kommer den att gå nedanför tomt 1 till 9.
 
Blir alldeles vimmelkantig av alla spekulationer. Har helt ärligt inte funderat särskilt mkt på strålning, hårt trafikerade vägar, skjutbanor, blöt mark osv. Blev bara glad över att ha "fått" en tomt och chansen att bygga ett hus i ett helt nytt område. Kanske är jag och min sambo för blåögda och ivriga för att orka tänka på sånt. Är supernöjd över vår tomt men sakta men säkert så blir man ju orolig ju mer man läser här, kanske bäst att sluta med det och leva kvar i vår "trygga" bubbla. ;) Fast det är ändå bra att få olika aspekter på läget, det är ju därför man är här och kikar!
 
Ericsson skrev:
Blir alldeles vimmelkantig av alla spekulationer. Har helt ärligt inte funderat särskilt mkt på strålning, hårt trafikerade vägar, skjutbanor, blöt mark osv. Blev bara glad över att ha "fått" en tomt och chansen att bygga ett hus i ett helt nytt område. Kanske är jag och min sambo för blåögda och ivriga för att orka tänka på sånt. Är supernöjd över vår tomt men sakta men säkert så blir man ju orolig ju mer man läser här, kanske bäst att sluta med det och leva kvar i vår "trygga" bubbla. ;) Fast det är ändå bra att få olika aspekter på läget, det är ju därför man är här och kikar!
Hoppas jag inte skrämt upp dig... 8)
Det är kanske jag som är övernojig och analyserar sönder allt? Nå, jag känner iaf att jag måste försöka gå på djupet med alla detaljer - det är en stor grej att bygga nytt hus för stora pengar. Och är marken för blöt och sank och måste grävas ur och sedan fyllas upp rejält så drar kostanderna iväg ... Önskar ngn hade ett facit att visa upp så man visste att man väljer rätt.
 
Har någon Kronan-byggare fått en produktionskostnadskalkyl där uppgifter om uppskattade utgifter för tomtanslutningar finns med?
Den prod.kostnadskalkyl jag fått har siffror som verkar i det snålaste laget.

Anslutning VA: 84.000
Fjärrvärme: 16.250
Utvändig mark: 20.000
Byggförsäkring: 23.000
Container byggavfall: 5.000
Elkostand under byggtid: 5.000

Skulle vara kul att jämföra med någon annans siffror.
 
birgi skrev:
Har någon Kronan-byggare fått en produktionskostnadskalkyl där uppgifter om uppskattade utgifter för tomtanslutningar finns med?
Den prod.kostnadskalkyl jag fått har siffror som verkar i det snålaste laget.

Anslutning VA: 84.000
Fjärrvärme: 16.250
Utvändig mark: 20.000
Byggförsäkring: 23.000
Container byggavfall: 5.000
Elkostand under byggtid: 5.000

Skulle vara kul att jämföra med någon annans siffror.
Vi har fått en kalkyl, sitter nu på jobbet så jag har inga exakta siffror. Kan kolla då jag kommer hem. Vet dock att vi kom upp till ca 344 000 för tomt, alla avgifter, nybyggnadsförsäkring, fjärrvärrme, avlopp mm. Vi har dock inte räknat med Container byggavfall och el under byggtiden för det skulle ingå i huspriset vi fått av Lappli-hus. Samt att kostnaden för beredningen av marken tillkommer. Trots att det är bra markförhållanden har vi kalkylerat på att det minst kommer att kosta 30 000. Tror att slutsumman innan man kan gjuta plattan och bygga huset kommer att sluta på 400 000.
 
linsko skrev:
Vi har fått en kalkyl, sitter nu på jobbet så jag har inga exakta siffror. Kan kolla då jag kommer hem. Vet dock att vi kom upp till ca 344 000 för tomt, alla avgifter, nybyggnadsförsäkring, fjärrvärrme, avlopp mm. Vi har dock inte räknat med Container byggavfall och el under byggtiden för det skulle ingå i huspriset vi fått av Lappli-hus. Samt att kostnaden för beredningen av marken tillkommer. Trots att det är bra markförhållanden har vi kalkylerat på att det minst kommer att kosta 30 000. Tror att slutsumman innan man kan gjuta plattan och bygga huset kommer att sluta på 400 000.
Har ni fått tomtavtalet och geoteknisk undersökning? Dem har vi ännu inte sett röken av, vad de DRÖJER!
Hur långt har ni kommit i planeringen? Beställt huset rentav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.