Nya TVn har löjligt kort kabel och för vår kabelhantering så är en skarvsladd rätt oönskad. Det går lätt att öppna en lucka och ta loss elkabeln för att byta, men vad är det för kontakt? Vill helst göra en ny kabel istället för att joxa med orginalet.

Tack på förhand.

/Ola

Närbild av en vit elektrisk kontakt med fyra stiften tillhörande en TV-apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
är flatstift i tv'n varför du kan byta ut kontakten mot 3 flatstift (honor) och gärna isolerade av uppenbar anledning. koppla rätt första gången du provar :)
 
Tack för svar. Jag har sett lösning med flatstift men hoppades väl på något snyggare

Lustigt också att vissa utrikiska är jordade och vår är ojordad. Givetvis med den idiotiska kontakten som är lika stor som en jordad men gluggar för jordningen. En platt ojordad kontakt hade ju givit möjligheten till en tillräckligt smal skarvkabel bakom tvn
 
Det är bara 33,3% av flatstiften som måste bli rätt, resterande 66,6% kvittar om dom hamnar rätt. ;):p
 
tänker mig att detta är väl inget man visar upp. kan dessutom vara klokt att behålla den gamla kabeln i ursprungligt skick i händelse av garantiärende.

tv'n är väl dubbelisolerad då du har defakto har ojordad kontakt, räcker då att ansluta nolla och fas med en slimmad kontakt.
 
Redigerat:
tommib
Hmm... Vad är det för TV? Hur mycket ström drar den? Tillverkaren kan visserligen ha satt dit en CEE 7/17 (stor, urtag för jordstiften, samma som sitter på dammsugare) istället för en europlugg (CEE 7/16 alt 2, den smala stickproppen) bara för att jävlas men det kan också vara så att TVn faktiskt drar mer än 2,5 A som är gränsen för den platta proppen.

Kolla specifikationen för TVn innan du sätter dit ett sladdställ med europlugg.
 
Eftersom man ser en jordtråd så lär det vara jordad stickpropp i andra änden av sladden.

Edit, ser nu att TS skrivit att kontakten är ojordad
 
Redigerat:
kan inte tänka mig att den drar mer än 500 VAC men som sagt kolla upp inget fel i att vara på den säkra sidan.
medföljade propp möter defacto ingen jord därför kan den bytas
 
TVn är en LG OLED 65" C8. 150W säger specen.

Bilden är tagen från en sida i UK och där är den tydligen jordad. Min har bara fas och nolla.
 
den slimmade proppen funkar m.a.o
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.