Hej Alla.

Jag är spekulant på ett hus som enligt mäklarsidan har en relativt hög elförbrukning.

info om huset:
Byggnad
  • Byggnadstyp: 1 1/2 plan hus med källare
  • Utförda renoveringar:
    Dränering 2004.
    Bergvärmeanläggning 2001.
  • Grund: Källare (betong)
  • Taktyp/takbeklädnadPlåt
  • Fasadtyp: Fusktegel
  • Fönster: 2-glasfönster
  • Stomme: Trä
  • Bjälklag: Trä
  • Vatten: Kommunalt vatten året om
  • Avlopp: Kommunalt avlopp
  • Uppvärmning: Bergvärmepump
  • Typ av ventilation: Självdrag
  • Skorstenstyp: Murad skorsten
  • Boarea (BOA): 106 m²
  • Biarea (BIA): 45 m²

Uppgiven elkostnad är 30000:- / år vilket för mig känns mycket med bergvärme.
Visst det är ett gammalt hus med gamla fönster.

Enligt mäklaren så är det en tidig variant av bergvärme där man borrat två hål på ca 40 meters djup.
Är dessa användbara om man i framtiden skulle behöva byta bergvärmepump eller står man då med kravet att borra ett nytt, djupare hål?

Vad anser ni rent krasst om en sådan typ av installation utifrån den sparsamma informationen?
Det låter ju som att detta är i snitt med att värma huset med direktverkande el.
Bör man kanske fundera på möjligheterna att skippa borrhålen och installera en pellets- eller vedpanna?
Eller målar jag fan på väggen nu och stirrar mig blind på uppgiven kostnad för elförbrukning?
Den är för övrigt angiven på tre personer i hushållet och så blir det i framtiden också om de tar mitt bud.

Pannrummet lämnar, som ni kan se på bilden, för övrigt mycket att önska både vad gäller städning, eldragning och annat.
Loggan på skåpen och pumpen känner jag inte ens igen.

Tacksam för input, era tankar och erfarenheter då jag aldrig ens haft bergvärme förut.

Mvh Jonny Westin
 
  • Ett oorganiserat pannrum med äldre bergvärmepump, rörsystem, oordnade verktyg och skidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för fabrikat på värmepumen? Det är inte grundvattenvärme? Vad är det för ljusbeigea lådor på hägra väggen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Låter som en mycket hög elkostnad för att vara bergvärme. Fungerar kompressorn? Om man byter värmepump blir det ett nytt borrhål.

- När är huset byggt?
- Vilken del av landet ligger det i? (olika borrdjup)
- Är det tilläggsisolerat?
- Hur många kWh förbrukas totalt? (kostnad och förbrukning kan skilja mycket beroende på el-avtal)
- Hur många kWh går till uppvärmning? (om det finns angivet)
 
Det sitter en stor elpatron där till vänster, är den igång?

Det på väggen ser ut som seriekopplade värmeväxlare, antagligen kopplade till bergvärmegrejen.
Men tittar man på rörledningarna så ser inte den stora vitvaran i mitten ut att vara inkopplad?!
Känns skumt iaf, se om du kan få fram mer info om vad det är.

Kolla i brunnsarkivet om borrorna är med och om det finns andra djupare i området.
https://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/
 
Jag vet inte alls vad de där lådorna på väggen är, men det ser ut som att kollektorslangarna går in där så jag trodde det var någon slags shunt-grupp för att koppla ihop de två hålen till en matning.
Fabrikat på pumpen vet jag inte. Kan inte utröna det från bilderna..

Huset är byggt 1925.
Ligger i Kramfors Kommun, Västernorrland.
Ingen information om det är tilläggsisolerat.
KWh ej angivet. ej heller hur mycket som gått till uppvärmning resp. hushållsel.

corre: menar du den liggande vita saken som ser ut som en liten tubvärmeväxlare? Är det en elpatron?


Ska se om jag kan få kontakt med tidigare ägare och fråga om han ställer upp på frågor utan att man tar det via mäklaren.
 
Ser ut som nå liknande jag såg i ett hus som firman hyrde men då var det typ direkt evaperande jordvärme som enbart ett komplement till elpannan.

O tittar man noga på bild så ser det ut som du har din elpatron längst till vänster i bild. Dvs det liggande röret som är isolerat.

Så i korta ordalag har du elvärme med plus i kanten. Räkna med att borra på riktigt
 
  • Gilla
Jonny Westin
  • Laddar…
Det här hittar jag via länken om befintlig brunn. Se bild.
 
  • Karta över brunnsposition med detaljerad data om brunnens egenskaper från SGU's webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar de två beigea lådorna är två värmepumpar, en för varje hål. de har då kopparrör ner i hålet och köldmediet expanderar i borrhålet. Gammal teknik som fungerar, men om du får ett läckage eller behöver byta kompressor så hittar du nog ingen som vill göra det då det troligen är mineralolja i systemet som inte passar ihop med nya köldmedium. Om borrhålen går att återanvända med nya plastslangar beror på hur långt du har till grundvatten. Är det en meter under marken så kan det vara värt besväret om du klarar dig med ett 80metershål. måste du ändå ha ditt en borrare så känns det vettigare med ett nytt långt hål. (100 kvm bostad och 30 000 kWh känns som ren elvärme)
 
Om man antar ett effektbehov på 70 W/kvm vid DUT -24 grader så blir det ca 10,5 kW. Med en ny bergvärmeinstallation och t.ex. NIBE F1245-8 skulle det krävas ca 150 m borrdjup. Energi för uppvärmning blir då ca 9000 kWh/år. Till detta kanske 4000-5000 kWh hushålls-el inkl. 3 personer. Total el-förbrukning ca 13.500 kWh/år. Vad det sedan kostar beror på el-avtal och nätavgifter.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Om det är något som registreras noga, så är det kWh-förbrukningen för en elmätare. Det håller elnätsbolaget stenkoll på. Det brukar till och med stå på elräkningen. Det är mycket svårare att räkna fram årskostnaden för el man har förbrukat, hålla på och summere en mängd elräkningar.

Det är ganska värdelöst att få kostnaden för en elförbrukning, mycket bättre att få kWh-förbrukningen. Be du märklaren om kopia på elräkningarna, och eller kWh-årsförbrukningen av el. Är det gamla 2-glas kopplade fönster är de troligen otäta och dåliga, riktiga värmetjyvar.

Det kan vara så att bergvärmesystem inte alls är i drift. Kanske pajade för flera år sedan och de har inte velat lägga ut dyra slantar för reparation. Det kanske sedan dess går enbart på el-värmepatron?
 
Tittade lite närmare på kostnaden och ser att 13.500 kWh/år kostar ca 25.000 kr/år i Kramfors inklusive nätavgifter och skatter. EON's fasta elnätsavgift på 700 kr/mån för 3x 20 A är aningen hög tycker jag.
 
  • Gilla
Erik Hörnqvist
  • Laddar…
Jo jag håller med.
Vart hittade du sådan information om elen?
Som tur (eller otur) är har Energimarknadsinspektionen uppdagat prislista Kramfors och från och med den 1/1 2019 så kommer vi att tillhöra prislista Nord (vilket jag hoppas och tror blir en förbättring)

Jag har nu fått svar från föregående ägare och fick till svar att det är två Thoréns värmepumpar och direktexpansion, dvs ingen glykolkrets.
Är det någon som kan förklara principen för denna typ av uppvärmning?

Och jo, det är gamla 2-glas fönster som sitter där just nu.

Varmvatten tillverkas med elberedare.
Pumparna orkar ner till -8ºC och sedan får man spetsa med elpanna.
Dvs el helt och hållet vintermånaderna.
De var fyra personer i hushållet tidigare (inte tre som uppgivet av mäklare) och de hade en årlig förbrukning på 18-20.000KWh.
 
Jonny Westin Jonny Westin skrev:
Jag har nu fått svar från föregående ägare och fick till svar att det är två Thoréns värmepumpar och direktexpansion, dvs ingen glykolkrets.
Är det någon som kan förklara principen för denna typ av uppvärmning?
Det betyder att man kör ner kylmediat direkt i marken istället för att ha en värmeväxlare till en slinga med sprit eller glykol. Det blir lite bättre verkningsgrad, men systemet är lite känsligare.

Pumparna orkar ner till -8ºC och sedan får man spetsa med elpanna.
Dvs el helt och hållet vintermånaderna.
Fast värmepumparna stannar väl inte helt vid -8, utan då börjar elpatronen hjälpa till? Dvs vid -15 kanske 70% av energin kommer från värmepumpen och resten från elpatronen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Angående elkostnaden i Kramfors hittade jag uppgifterna på EON's sajt men det var lite detektivarbete att först hitta nätägaren etc. Priserna avser 2019 och framåt. Tittade på bundet el-pris 3 år, vilket var mest förmånligt och bäst tror jag. El-handelspriset har stigit en hel del senaste året.
 
J Josth skrev:
Om man antar ett effektbehov på 70 W/kvm vid DUT -24 grader så blir det ca 10,5 kW. Med en ny bergvärmeinstallation och t.ex. NIBE F1245-8 skulle det krävas ca 150 m borrdjup. Energi för uppvärmning blir då ca 9000 kWh/år. Till detta kanske 4000-5000 kWh hushålls-el inkl. 3 personer. Total el-förbrukning ca 13.500 kWh/år. Vad det sedan kostar beror på el-avtal och nätavgifter.
Jag har köpt nibe1255 och vill räkna lite ..Hur gjorde du ?

Ps jag hade 30-35t kw/h innan bytet .. direkt el
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.