Det beror på hur omfattande det blir att flytta hålet. Har du stor vind ovanför så kan du gör en liten vinkel uppe på vinden för att slippa flytta yttertakgenomföringen.

annars blir det att bygga låda, men går du över 45graders vinkel behövs sotluckor vid svängen
 
Intresserad av tråden men utifrån hur fläkten fungerar om det är Ok, suger den bra, etc? Har tittat även på andra fabrikat av den här fläkttypen då IKEA verkar köra med väldigt enkla/simpla fläktar.
Jag kommer också att behöva flytta kanalen en halvmeter men gör det uppe på vinden så att den kommer ner på rätt plats, gör det troligtvis med två 45 vinklar.
 
Hålet är in i murstocken.
 
Kan du inte bygga något "design"-liknande som passar i köket med en 90 vinkel från murstocken och sedan 45/90 vinkel ned mot fläkten och lite spirorör. Lackas sedan svart som fläkten.
 
A AndersS skrev:
Kan du inte bygga något "design"-liknande som passar i köket med en 90 vinkel från murstocken och sedan 45/90 vinkel ned mot fläkten och lite spirorör. Lackas sedan svart som fläkten.
Jo absolut! Bra idé! Men hur ansluter jag spiro mit fläkten?
 
Behöver spirot ha sotlucka vid hålet?
 
Ja om det är mer än typ 60 graders vinkel på det. Inte säker på exakt gradtal här, men sotarens fjäder kan inte ta sig förbi ex en 45 vinkel. Så det behövs sotlucka
 
Här vill jag alltså, centrerat, montera en fläkt likt den i första inlägget.

Finns det spirorör med sotlucka?
Hur jag lösa detta?
 
  • Orenoverad vägg med öppning för ventilation och delvis borttagna kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätter man riktiga muffar kan man plocka bort spirorör vid rengöring. Bsrs att dra rakt ut.
Som notering har ingen sotare rört fläktrören hos oss på över 30 år så kommer verkligen någon sotare och rensar utsn att du beställer rengöring?
 
R Rickert skrev:
Jo absolut! Bra idé! Men hur ansluter jag spiro mit fläkten?
Du får sätta en muff som passar mot fläkt och spirorör.
 
Ska spiro gå hela vägen ner till fläkten, dvs byta ut befintlig skorsten. Eller ska spiro ansluta till sidan av fläktens skorsten?
Hur tänker ni designen. Är inte helt hemma på ventilation. Spiro. Fläktar osv :)
 
Kolla vilka delar som finns till spirorör så kan du sedan plocka ihop en design.
Välj ett byggvaruhus sajt t.ex. Bauhaus och kolla också dimension på fläkten.
 

Bästa svaret

Köp en rensböj (helst med renshål längst ut på böjen). Sen en liten bit spiro och en böj ner mot fläkten. I den böjen ansluter du sedan ditt flexrör.

Alternativet till nedan design är att göra en låda som är mer centrerad över fläkten och köra rensluckan på gaveln till höger in mot väggen. Men det beror på hur mycket plats du har där..

Ej skalenligt.. :geek:

Kök under renovering med omonterad fläkt och rör samt synliga väggskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bfbkcu90.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Lifeofabewbie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.