Hej!

Vi har en äldre 3-vägsshunt (esbe G125) som jag undrar om den är iordning.... Den sitter på ackumulatortank och när jag vrider på vredet så spelar det ingen roll om jag bara vrider till 1 eller hela vägen till 10. Tillopstemperaturen blir densamma. Så om jag har 80 grader i ackumulatortankarna så shuntas det ut 80 grader redan när vredet är på 1:an. Hur kommer det sig?
 
Ta gärna några bilder så man ser shunten och tanken/rören runt shunten.
Har det funkat tidigare?
Ändrat ngt annat i systemet?
 
Shunten har aldrig fungerat som den ska sedan installation för nån månad sedan. Är den felinstallerad? Till höger på bilden kommer returen in.
 
  • Shuntventil i en rörsamling med isolerade rör, till höger ses returröret inkommande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är inte felmonterad med skalan sitter fel.
Jag utgår från att
retur från höger
Hetvatten från tanken nertill
Tillopp hus uppåt

lossa ratten
Lossa 2 skruvar till skalan
vändskalan (spegelvänd på baksidan)
Montera skala med 10 till höger och 3 nedåt.

du kan testa innan, vrid ratten med pilen nedåt så ska tempen ut till huset sjunka ganska snart.
 
Montera skala med 10 till höger och 0 nedåt. skare va...
 
tänk att rattpilen pekar på den port som är stängd.
Som skalan sitter nu är
0=helt helt stängt mot huset (är shunten sliten kan det finnas ett litet genomläckage)
1-10= reglerar flödet till huset i stället för att blanda hetvatten/retur
 
ser att det suttit ett ställdon(motor) på shunten tidigare.
Är det den som ligger på tanktaket?

Om den funkar kan du montera den genom att
manuellt vrida ställdonet till 50% öppet/stängt
Vrida ratten på shunten till 5 (kl 16:30)
Ta bort ratten
Montera ställdonet på shunten.
Kolla att gångriktning är rätt / medurs=stäng moturs=öppna
 
Men så fantastiskt roligt! Du gjorde verkligen min dag! Nu funkar ju shunten! Att det kunde vara så enkelt att fixa känns ju helt underbart.
:D
Japp motorn hör till shuntventilen. Men eftersom den nu är spegelvänd måste jag komma på hur jag ska byta riktning på motorn :thinking:
 
J
Vilken motor har du vad står det på den 230V eller 24V , det är tre trådar till motorn , vänster , höger och noll ett foto där kabeln är inkopplad i ene änden , spelar ingen roll vilken
 
Det löste sig med motorn..det är en danfoss 230v. Jag öppnade innanmätet och klurade ett tag. Vände på en stickkontakt och sen var det klart! :D
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Tercellen Tercellen skrev:
Det löste sig med motorn..det är en danfoss 230v. Jag öppnade innanmätet och klurade ett tag. Vände på en stickkontakt och sen var det klart! :D
Måste bara rätta mig själv för protokollet att det är 24 volts motor!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.