Inför årets värsta månad sett ur brandsäkerhetssynpunkt kan det vara bra att göra en kontroll hemma.

Du kan läsa artikeln här: Se över dina brandvarnare
 
Ett tips från mig, köp inte brandvarnare hos Classe av deras egna fabrikat CO! Låter knappt något så ingen lär vakna av dom, falsk trygghet och syniskt av Classe att sälja sån skit
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag kan tipsa om den här gratis smstjänsten från MSB som skickar en sms påminnelse om att testa sina brandvarnare. Väldigt praktiskt!

https://aktivmotbrand.msb.se/
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Sammankopplade brandvarnare är förhoppningsvis en bra grej förutsatt att det funkar. Vi hade installerat en bunt sådana i en av firmans lokaler och allt var godkänt vid brandskyddskontrollen inför nyttjande av lokalen. Det funkade några dagar sen började brandvarnarna spontant gå igång och såklart trigga igång varandra. Jag vill minnas att dessa var av märket "Nexa" men jag är inte helt hundra.
Detta skapade såklart mer kaos än säkerhet och väldigt mycket förvirring, så dessa brandvarnare ligger nu i en låda med batterierna utplockade.
Jag har samma märke på några brandvarnare hemma men nu är jag skeptisk till att montera upp dessa. :(
 
S Squall Leonhart skrev:
Sammankopplade brandvarnare är förhoppningsvis en bra grej förutsatt att det funkar. Vi hade installerat en bunt sådana i en av firmans lokaler och allt var godkänt vid brandskyddskontrollen inför nyttjande av lokalen. Det funkade några dagar sen började brandvarnarna spontant gå igång och såklart trigga igång varandra. Jag vill minnas att dessa var av märket "Nexa" men jag är inte helt hundra.
Detta skapade såklart mer kaos än säkerhet och väldigt mycket förvirring, så dessa brandvarnare ligger nu i en låda med batterierna utplockade.
Jag har samma märke på några brandvarnare hemma men nu är jag skeptisk till att montera upp dessa. :(
Jag har också haft Nexas sammankopplade brandvarnare hemma, de har ju två uppsättningar batterier, en för för själva brandvarningsfunktionen, och en för den trådlösa sammankopplingen .... dessa batterier fick man ju byta stup i kvarten ... så de hamnade i elektronikåtervinningen ....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också haft Nexas sammankopplade brandvarnare hemma, de har ju två uppsättningar batterier, en för för själva brandvarningsfunktionen, och en för den trådlösa sammankopplingen .... dessa batterier fick man ju byta stup i kvarten ... så de hamnade i elektronikåtervinningen ....
Vi köpte deras nya modell för några månader sedan. Drivs numera av två AA-batterier.
 
Skit med dessa trådlösa brandvarnare som förbrukar en massa batteri för att kontrollera kontakten mellan varandra. Blir som en del redan skrivit i tråden att de plockas bort.

Bra om någon kan ge tips på sammanlänkade som verkligen fungerar utan att förbruka batterier.
 
Vi har Verisures brandlarm (fanns när vi köpte huset) har sju år batteritid och är sammanlänkade samt uppkopplade.

Vi fick byta batterier i påskas, det känns som att vi var bland de första att behöva byta för det var sjukt osmidigt.

1. Leveranstid på specialbatterierna var 5dagar (om nu inte de shabblar bort ordern)
2. Larmet larmar i alla detektorer när batteriet i ett av dem börjar ta slut, "kontrollera brandvarnare annat rum" basuneras ut, den förvarnar ej via sms/mail förrän det är för sent. Den kontrollerar inte heller när på dygnet den larmar (i vårt fall mitt i natten!)
3. Larmet "påminner" en om att det är dags att byta batterier genom att var femte minut pipa i alla detektorer. Detta larm går att stänga av i 18h genom att trycka på knappen (du måste vänta 18h innan du kan förnya avstängningen, så den kommer pipa mitt i natten igen några gånger medans du väntar på batterierna)
4. Enda sättet att tysta larmet helt innan du bytt batterier är att stänga ner HELA systemet.

Verisure var oförstående till mitt problem men skulle vidarebefordra det till utvecklingsavdelningen...

Behöver du byta batterier, snacka med din lokala installatör/tekniker, jag hade nya batterier inom en timme efter jag kontaktat de som har hand om Trelleborg! (y)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har också haft Nexas sammankopplade brandvarnare hemma, de har ju två uppsättningar batterier, en för för själva brandvarningsfunktionen, och en för den trådlösa sammankopplingen .... dessa batterier fick man ju byta stup i kvarten ... så de hamnade i elektronikåtervinningen ....
S Squall Leonhart skrev:
Det funkade några dagar sen började brandvarnarna spontant gå igång och såklart trigga igång varandra. Jag vill minnas att dessa var av märket "Nexa" men jag är inte helt hundra.
Har också haft dessa från Nexa, 6st i huset och omkringliggande byggnader.
Dels var batteripysslet ungefär som att hålla en Tamagochi nöjd, var det inte en som pep så var det en annan. Och så larmade de falskt ganska ofta, tror problemet var att det kom finkornigt damm i dem vilket de tolkar som rök.
Sålde hela rubbet på annons och någon annan fick överta dem.
 
T tompaah7503 skrev:
Har också haft dessa från Nexa, 6st i huset och omkringliggande byggnader.
Dels var batteripysslet ungefär som att hålla en Tamagochi nöjd, var det inte en som pep så var det en annan. Och så larmade de falskt ganska ofta, tror problemet var att det kom finkornigt damm i dem vilket de tolkar som rök.
Sålde hela rubbet på annons och någon annan fick överta dem.
Jag kollade på Kjell&Co och det verkar som deras "luxorparts"-märke tagit över Nexas gamla design, med ett 9v-batteri för brandvarnaren och 3 AA (!!) för överföringen .... inte ens värda "halva priset" ..
 
S Squall Leonhart skrev:
Sammankopplade brandvarnare är förhoppningsvis en bra grej förutsatt att det funkar. Vi hade installerat en bunt sådana i en av firmans lokaler och allt var godkänt vid brandskyddskontrollen inför nyttjande av lokalen. Det funkade några dagar sen började brandvarnarna spontant gå igång och såklart trigga igång varandra. Jag vill minnas att dessa var av märket "Nexa" men jag är inte helt hundra.
Detta skapade såklart mer kaos än säkerhet och väldigt mycket förvirring, så dessa brandvarnare ligger nu i en låda med batterierna utplockade.
Jag har samma märke på några brandvarnare hemma men nu är jag skeptisk till att montera upp dessa. :(
Köpte även jag såna varnare, av märket Nexa. Såldes i 2-pack hos Kjell, slog till på 4 frp. 2 månader senare rev jag ner skiten, efter 2 falsklarm nattetid med hysteriska ungar som följd, samt 2 falsklarm dagtid. Nu har jag en varnar i varje rum av traditionell fristående sort.
 
Ersatte mina Kjell/Nexa med uppkopplade brandvarnare av Popp för Z-Wave, då jag har Z-wave till hemautomationen sen tidigare. Har inte orkat automatisera än men tanken var att bygga ett kvittningssystem, om jag inte kvittar ett larm inom viss tid så kan larmet gå vidare ex.vis. med SMS till närmaste grannar. Även bra med lite intelligentare prylar, då kan man se vilken varnare det är som larmar och inte bara springa runt som en yr höna i larmet för att leta reda på vilken av varnarna det är.
 
Fairlane
Vi har ett gäng sammankopplade brandvarnare från Housegard (samt en uppe och en nere som är kopplade till larmet). Brandvarnarna från Housegard går på 1 9V batteri och 3 st AA. Batterierna som följde med var ett skämt. De håller max 6 månader. Det är olika varningspip, beroende på om det är 9-voltsbatteriet eller AA-batterierna som skall bytas. Ibland är pipet inte enligt något av de mönster som det ska vara. När det piper så tar det ett tag att lokalisera rätt brandvarnare (vi har 8 stycken inkopplade). Man får ställa sig i dörröppningen och vänta på ett pip för att avgöra om det var på höger eller vänster sida. Riktigt skoj klockan 3 på natten...

9V alkalista batterier hjälper inte mycket för driftstiden. Nu har jag köpt litium-batteri från Biltema (9V) och de fungerar riktigt bra. 3 stycken för 160 kronor. Motsvarande batteri på Kjell & Co kostar 100 kr styck. Nackdelen med biltema-batteriet är att det är aningens stort så det är knepigt att få på plats och troligen även att plocka bort i framtiden.
 
N
Provat NEXA, Housegard dessutom någon designad skit och nu senast Deltronic. Och jag kan säga att de som fungerar är Deltronic. Dom har brandvarnare med inbyggda batterier som är garanti på i 10 år. Mycket bra. Har dessutom värmedetektor till garaget och pannrum där det alltid var falsklarm tidigare. Skit i byggvaruhusen där det säljs en hel del billigt skräp. Titta på nätet, det gjorde jag och hittade bättre saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.