Har byggt ett nytt fritidshus med gjuten platta och vattenburna golvvärmeslingor.
Huset är på 75 kvadrat och nu till min fråga: Vilket uppvärmingssystem ska jag satsa på? Vilket är bäst?
Har ingen lust att slänga ut 150000:- på sjövärme...
 
Ska huset vara uppvärmt året om?
 
Ja det ska det
 
Tomture61
Beror lite på vart i landet huset bor, hur långt du måste åka om uppvärmningen skulle strejka.
Har du el i stugan ?
 
Normalt sätt i fritidshus med hyffsat öppen planlösning är en luft-luft värmepump att föredra. Då kan man ha lägre temperatur när man inte är där och snabbt få det varmt ändå.

Annars är det en dyr värmepump som gäller, berg, sjö eller luft-vatten.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
En elpanna typ MP4 från Värmebaronen, kanske kompl. med en braskamin?
 
useless useless skrev:
Ska huset vara uppvärmt året om?
Ja det ska vara uppvärmt hela året.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror lite på vart i landet huset bor, hur långt du måste åka om uppvärmningen skulle strejka.
Har du el i stugan ?
Ja jag har el i stugan och tänker sätta in en braskamin nästa år.
 
Sonjali Sonjali skrev:
Ja jag har el i stugan och tänker sätta in en braskamin nästa år.
Bor i Vilhelmina, alltså södra lappland
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Normalt sätt i fritidshus med hyffsat öppen planlösning är en luft-luft värmepump att föredra. Då kan man ha lägre temperatur när man inte är där och snabbt få det varmt ändå.

Annars är det en dyr värmepump som gäller, berg, sjö eller luft-vatten.
Okej
 
Tomture61
I norra Sverige är berg/jord/sjö värmepump att föredra.
Att hämta värmen från luften utifrån funkar bättre i södra Sverige.
Finns säkert dom som använder luft värmepump i norr också ?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
I norra Sverige är berg/jord/sjö värmepump att föredra.
Att hämta värmen från luften utifrån funkar bättre i södra Sverige.
Finns säkert dom som använder luft värmepump i norr också ?
Jag äger 5 LLVP installerade i Västerbotten. De fungerar utmärkt i fritidshus och garage iom att man oftast nöjer sig med lägre temperatur inomhus under vinterhalvåret. Ska man få "komfortvärme" när det är -20 ute så kommer energibesparingen förstås bli minimal jämfört med direktverkande el. Sett till den förhållandevis låga inköps- och installationskostnaden samt att man kan köra kyla under varma somrar som i år så skulle jag säga att de är ett bra alternativ även förhållandevis långt norrut.
 
possum77 possum77 skrev:
Jag äger 5 LLVP installerade i Västerbotten. De fungerar utmärkt i fritidshus och garage iom att man oftast nöjer sig med lägre temperatur inomhus under vinterhalvåret. Ska man få "komfortvärme" när det är -20 ute så kommer energibesparingen förstås bli minimal jämfört med direktverkande el. Sett till den förhållandevis låga inköps- och installationskostnaden samt att man kan köra kyla under varma somrar som i år så skulle jag säga att de är ett bra alternativ även förhållandevis långt norrut.
Det ju tämligen luxuriöst att ha ett fritidshus uppvärmt året om så pengar verkar inte spela någon större roll.
Om det redan finns vattenburen golvvärme så skullle jag välja en LVVP som även kan göra varmvatten (det kan en LLVP iinte) samt en fjärrstyrning så att man kan sätta på värme tre dagar innan man ska dit och ha skyddsvärme annars.
Bergvärme är ju överlägset bäst och borde inte kosta mer än 120' för det lilla huset. Man slipper allt brus vilket kan vara en faktor i ett avlägset fritidshus.
 
possum77 possum77 skrev:
Jag äger 5 LLVP installerade i Västerbotten. De fungerar utmärkt i fritidshus och garage iom att man oftast nöjer sig med lägre temperatur inomhus under vinterhalvåret. Ska man få "komfortvärme" när det är -20 ute så kommer energibesparingen förstås bli minimal jämfört med direktverkande el. Sett till den förhållandevis låga inköps- och installationskostnaden samt att man kan köra kyla under varma somrar som i år så skulle jag säga att de är ett bra alternativ även förhållandevis långt norrut.
Ok
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ju tämligen luxuriöst att ha ett fritidshus uppvärmt året om så pengar verkar inte spela någon större roll.
Om det redan finns vattenburen golvvärme så skullle jag välja en LVVP som även kan göra varmvatten (det kan en LLVP iinte) samt en fjärrstyrning så att man kan sätta på värme tre dagar innan man ska dit och ha skyddsvärme annars.
Bergvärme är ju överlägset bäst och borde inte kosta mer än 120' för det lilla huset. Man slipper allt brus vilket kan vara en faktor i ett avlägset fritidshus.
Vad är det för lyx med uppvärmning året runt? På sommaren behövs ingen värme för det mesta....
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.