Hej!

Cylinda FT5074, gissar att den är ca 5 år gammal. 3 barn så den har gått en del.
Har fungerat klanderfritt förutom ett rembyte för ett par år sedan.
Igår stannade maskinen plötsligt mitt i en tvätt. Programverket morrar, men trumman snurrar inte.
Remmen är hel och trumman som tidigare snurrat utan problem går nu trögt och lite hackigt.Inget uppenbart missljud. Inga felkoder i displayen och det går att köra program som t.ex. centrifugering och tömning, men trumman snurrar inte. Programverket morrar på ett nytt spännande sätt

Idéer om fel? Kundtjänst på Cylinda kan inte ge någon teknisk support utan hänvisar bara till att man ska boka servicebesök. Känns dyrt med minst 1500 spänn om det bara är för att konstatera att motorn är slut och man måste köpa nytt. De brukar iofs då ge rabatt om man köper en ny Cylinda, men efter att ha avverkat 2 Cylinda-maskiner på mindre än 10 år så byter jag märke.
 
Kollat lite mer och det är pumpen som låter lite men det är nog bara att den går tom. Maskinen tar in och tömmer vatten som den ska, det är trumman som inte går runt.
 
Cheesen
Det är något som går just nu. Våran tvättmaskin har samma symtom. Tror det är något influensavirus som går. Är det någon fler i familjen som mår dåligt? Jag har själv vart hängig i några dar.:) har du kollat kolen i motorn?
 
A
Detta är normalt för cylindamaskiner bygda i turkiet.
Oftast går motorlagrena eller så smälter ankaret eller motorstyrningarna.
Har men en otrolig tur så har man engammal motor av utgången typ där man kan byta kol. Men jag vet inte om någon cylinda från turkiet som har gått så långt att den hunnit slita ner kolen.

Du har en atlasmotor borstlös med separat kretskort.
Motorn är billig för att vara cylinda 3.000.-
Går troligen att hitta på nätet för 600.-
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Cheesen
electroluxaren skrev:
Detta är normalt för cylindamaskiner bygda i turkiet.
Oftast går motorlagrena eller så smälter ankaret eller motorstyrningarna.
Har men en otrolig tur så har man engammal motor av utgången typ där man kan byta kol. Men jag vet inte om någon cylinda från turkiet som har gått så långt att den hunnit slita ner kolen.

Du har en atlasmotor borstlös med separat kretskort.
Motorn är billig för att vara cylinda 3.000.-
Går troligen att hitta på nätet för 600.-
Att det är vanligt på Cylindamaskiner har jag förstått efter att ha avverkat några, dock trodde jag inte att det skulle hända på våran 18 månader gamla electrolux.... nu är ju frågan, ska man satsa på en Bosch nästa gång? Snart enda varumärket som jag håller på att ha kvar något förtroende för...
 
A
Bosch serie 8 verkar vara bra just nu.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
hur felsöker man enklast motorn? Det är som sagt en sk. Induktionssmotor så inga kol. Kollade kvittot och den är ca 3,5 år gammal. Att betala 1500 kr bara för att höra att man måste byta motor för 3000 känns inte vettigt.
 
  • Gilla
Balochok
  • Laddar…
A
Häng av remmen snurra på axlen ,ingafel, mät de tre motorlindningarna alla tre skall visa samma resistans. Fortfarande inga fel?
Utgå ifrån att det då är motorstyrningskortet.
 
Köp en beg men renoverad wasactor
 
A
Självklart när man kan ansluta med trefas och störtavlopp.
Dessutom behöver man ett bra golv att bulta fast maskinen i
Och inte minst en väl tilltagen vattentillgång.
 
Kan den heta 360 den jag har, den behöver inte bultas.
Men 3fas måste man så klart ha, jag tömmer i vanlig golvbrunn och det funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.