Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, du säger precis samma sak, med andra ord. Det intressanta är att det finns en kontrollfunktion på handläggarnivå, vilket gör att enskilda individer har incitament att inte betala ut pengar "för lätt". Och att ansvaret för att bevisa att man uppfyller kriterierna för ekonomiskt bistånd/annat bidrag ligger på den som söker, snarare än handläggaren som fattar beslut, tror jag alla som haft nån som helst kontakt med någon myndighet förstår ..
Handläggarnas uppgift är att följa dom lagar och regler som finns. Om man skulle fatta beslut baserat på hur synd man tycker om den sökande eller andra subjektiva saker så skulle det väl spåra ur helt?
Anledningen till att det t ex har blivit svårare att få sjukpenning de senaste åren är att regeringen har bestämt att reglerna ska bil hårdare- T ex att man ska bedömas utifrån hela arbetsmarknaden när man avgör vilken arbetsförmåga man har istället för den aktuella arbetsplatsen. Det är inget Försäkringskassan har hittat på för att spara pengar och få en klapp på axeln vid nästa budget...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det här ände till en kompis till mig. Han hade hyrt ut sin lägenhet i ett år. Alla papper i ordning. vit kontrakt och föreningensgodkännande. Flyttar tillbaka efter ett år. Hyresgästen vägrar ändra sin bokföreingssdress utan vill ha hälften av hyrorna tillbaka. Kompisen går till skattemyndigheten och får samma svar. De kan inte göra nånting, en utredning tar ett år !
Under tiden får han vara skriven på samma adress. Bedrövligt, tycker jag !
 
useless useless skrev:
Handläggarnas uppgift är att följa dom lagar och regler som finns. Om man skulle fatta beslut baserat på hur synd man tycker om den sökande eller andra subjektiva saker så skulle det väl spåra ur helt?
Anledningen till att det t ex har blivit svårare att få sjukpenning de senaste åren är att regeringen har bestämt att reglerna ska bil hårdare- T ex att man ska bedömas utifrån hela arbetsmarknaden när man avgör vilken arbetsförmåga man har istället för den aktuella arbetsplatsen. Det är inget Försäkringskassan har hittat på för att spara pengar och få en klapp på axeln vid nästa budget...
Jag är inte riktigt med på vad du vill debattera? Jag har aldrig påstått att handläggare inte ska följa lagar? Jag säger bara att de ganska ofta anstränger sig betydligt hårdare för att inte betala ut pengar, snarare än motsatsen, och att det i fallet med en person som skrivit sig på ens adress kan bli svårare att få olika typer av bidrag, just för att de gladeligen lägger över bevisbördan på den som söker. Allt inom rådande lagstiftning.

Sjukpenning har ju inget med detta att göra, det finns ingen koppling till ens hushåll när man fattar beslut om det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lite småkomiskt att innan man hittade på detta med lägenhetsnummer fanns inte detta "problem" i de flesta flerfamiljshus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det där har diskuterats i en tidigare tråd, det kom väl fram att man då riskerar att hyresvärdar utpressar de som vill bo där bland annat.
Ja, allt har sina för- och nackdelar. Dagens system bygger på att flertalet vill göra rätt – en bra princip i ett högtillitssamhälle. Men när tilliten till andra och det allmänna börjar tryta visar det sig fort att staten har svårt att upprätthålla lagarna genom kontroll och straff.

Då kan det vara värt att fundera över andra, mer materiella krav för att registreringar ska få göras, som att man kan visa att man har rätt att nyttja en bostad innan man kan skriva sig på den.

Redan idag finns för övrigt ett skamlöst utnyttjande av vissa människor som betalar ohemula summor för att få skriva sig hos andra utan att ens få bo där. Varför dessa samhällets utstötta inte bara skriver sig på en godtycklig adress vet jag inte – kanske måste de komma åt fysisk post, kanske har det bara inte föresvävat dem att vårt samhälle är så svagt att det går, kanske är det inte alltid så lätt som det anekdotiskt verkar.
 
E
Så typiskt Sverige att det ska va så jäkla svårt för en ärlig människa att få en sak som detta fixat.
Borde finnas en gräddfil för denna typ av ärenden som man behandlar på direkten. Det är väl ändå den som okynnesskriver sig på en adress som har bevisbördan att han bor där och inte tvärtom?

Det fanns nån annan tråd nyligen som handlade om lägenhetskapning. Borde också bara åtgärdas.

Allt ska ältas och tragglas för att ingen vågar ta ett rakt beslut, med oro för att nåt skulle vara rättsosäkert.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Det tog 14 månader att bli av med skräpet som stod skrivet i vårt hus när vi köpte det. Hur svårt ska det vara?

Kronofogden kom på besök, de var väldigt trevliga och suckade bara när jag berättade att vi begärt en utredning för ett halvår sedan. Verkar inte som att myndigheterna delar information.

Hur som helst väldigt olustigt med ett sådant besök när man gjort allt i sin (lagliga) makt för att bli av med den otillbörligt folkbokförda.
 
  • Arg
fia_mstd
  • Laddar…
F faf skrev:
Kronofogden kom på besök, de var väldigt trevliga
F faf skrev:
Hur som helst väldigt olustigt med ett sådant besök
Får inte riktigt ihop detta. ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E
elpaco elpaco skrev:
Man får väl helt enkelt betala en a-lagare en flaska vin för att skriva sig på handläggarens adress. Varje månad hyr man en till, så skall vi snart se hur kul det blir .. :)
Vad vinner man på att jävlas med någon som sköter sitt jobb? Det är ju knappast handläggaren som skrivit sig på adressen.
 
  • Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Får inte riktigt ihop detta. ;)
Det är väl inte så svårt att sätta sig in i?

Tjänstemännen kan vara jättetrevliga, men det skulle absolut kännas väldigt otrevligt om fogden ringer på med avsikt att göra en utmätning. Om inte annat så lär det väl ta någon minut av diskuterande innan jag skulle våga lita på att de tror på vad jag säger och låter bli att utmäta.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Vad vinner man på att jävlas med någon som sköter sitt jobb? Det är ju knappast handläggaren som skrivit sig på adressen.
Fast om det gäller handläggaren som har som uppgift att ta bort den felaktiga skrivningen, men inte gör det, så är ju problemet just att handläggaren INTE gör sitt jobb.

Därmed inte sagt att jag tycker metoden vore lämplig, det är ju en form av ofredande.
 
H hempularen skrev:
Tjänstemännen kan vara jättetrevliga, men det skulle absolut kännas väldigt otrevligt om fogden ringer på med avsikt att göra en utmätning.
Jag verkar ha en annan syn på kronofogden än de flesta här. För mig är denne en samhällsfunktion som jag kan dra nytta av när så behövs. Om han felaktigt ringer på är det ungefär lika obehagligt som om sotaren eller slamtömmaren ringer på när han egentligen skulle till "grannen", det vill säga inte det minsta obehagligt utan bara ett enkelt misstag.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
De hade tydligen skickat ut ett flertal brev om att de skulle komma som aldrig legat i lådan när jag tömt samt att de hade varit där flera gånger när vi inte var hemma och kollat runt.

Hur som helst tycker jag det är betydligt mer lättsmält om sotaren kommer på fel dag än när kronofogden kommer för utmätning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Elektra skrev:
Vad vinner man på att jävlas med någon som sköter sitt jobb? Det är ju knappast handläggaren som skrivit sig på adressen.
Mitt inte helt seriösa inlägg avsåg visa för den late handläggaren, som INTE gjorde sitt jobb, hur det känns när någon skriver sig på hans adress och myndighetspersoner inte hjälper en. Lite ökad förståelse för kunden han skulle hjälpa. Du förstå?
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag verkar ha en annan syn på kronofogden än de flesta här. För mig är denne en samhällsfunktion som jag kan dra nytta av när så behövs. Om han felaktigt ringer på är det ungefär lika obehagligt som om sotaren eller slamtömmaren ringer på när han egentligen skulle till "grannen", det vill säga inte det minsta obehagligt utan bara ett enkelt misstag.
Det är väl skillnad på om kronofogden ringer på fel dörr än om de kommer för utmätning av din lägenhet där jag gissar man behöver vissa att det inte ska göras. Inte expert men om man har sambo som har skulder och kronofogden kommer för indrivning behöver då inte den oskyldige sambon kunna bevisa vilka saker som är dennes ex kunna vissa man betalt tv och inte den skuldsatta sambon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.