Hej.

Har under en längre tid haft återkommande problem med avloppet i mitt fritidshus, så nu är det dags att rådfråga expertisen här.

Förutsättningarna är som följer:
Fritidshus byggt ca 1980
Ingen vattentoalett (mulltoa)
BDT-vatten till sluten tank, ingen aning om varför man har löst det på detta vis, kanske för att det ligger sjönära.
Två fastigheter på tomten, badrum i ena huset och kök i andra, avloppsrören går ihop någonstans mellan husen och fortsätter ner till tanken.

Plaströr, alltså inget gjutjärn eller betong någonstans. Tanken ligger drygt 20meter från huset.

Har ägt huset sen 2013 och känner herren som byggde det en gång i tiden och det har aldrig varit problem med avloppen förens förra hösten.

Det började med att vattnet i köksavloppet rann undan långsamt med ett envist bubblande och slurpande, det har nästan känts som "övertryck" för ibland har det som mullrat i rören och vatten har tryckts upp. Körde alla möjliga kurer med rensband och kokande vatten och yes-diskmedel och allt vad det heter. Ingen skillnad, men vattnet rinner alltid undan fast det tar lite tid.... Inget stopp kändes med rensbandet heller.

Dusch och handfatsavloppet har alltid fungerat klanderfritt, fram tills nu.

För några veckor sen ledsnade jag på det eviga bubblandet i köket så jag körde på rejält med en vaskrensare och faktiskt så verkade det som att stoppet släppte. Det jag inte visste just då, i det ögonblicket, var att allt avloppsvatten från köket trycktes upp i dusch och handfat...... Detta säger mig att problemet måste sitta i stammen mellan husen och tanken. Gick ner med ett rensband i badrummet och kom cirka 4-5 meter innan det tog tvärstopp.

Igår hade jag ut en spolbil för att spola igenom alla rör. Jag var inte på plats annat än i telefon och spolkillen frågade vad problemet är för dom har minsann gått ner med 20 meter slang från både kök och badrum utan några som helst problem. Dom bjöd på en tanktömning när dom ändå var där....

Igår kväll åkte jag ut dit, glad i hågen att problemet äntligen är löst, slog på vattnet i handfatet och hinner spola några liter innan vattnet blir ståendes. Samma visa i duschen. Sen börjar det sakta, sakta rinna undan med ett bubblande och slurpande som följd........

Jag blir tokig. Vad är problemet? Spontant så känns det som att det på något vis är övertryck i avloppet, men oftast när det är övertryck så är det stopp längre ner men det känns otroligt iom. spolbilen igår. Luftningen på tanken är kollad och OK.

Känns som att det snart är dags att gräva upp hela skiten.....
 
Är luftningen på tanken öppen?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är luftningen på tanken öppen?

Protte
Jajemen!
 
Kanske blivit någon sättning i marken så att det blivit ”vattenlås” på stammen.

Filmades ledningen när spolbilen var där?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske blivit någon sättning i marken så att det blivit ”vattenlås” på stammen.

Filmades ledningen när spolbilen var där?
Börjar nästan misstänka det.... Konstigt att det blir så efter så pass många år i "drift".

Tyvärr skedde ingen filmning :(
 
T TVRS skrev:
Jajemen!
Prova att tejpa ( lufttätt) en " påse" av tunn plastfolie t.ex. Glad Pack, över luftningen. Häll en hink vatten i t.ex. handfatet och kolla att plastfolien verkligen lyfter, för att verifiera funktionen av avluftningen. Det kan ju teoretiskt finnas hinder i form av döda djur, getingbon el.dyl. i avluftningsröret, som hindrar luftflödet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Prova att tejpa ( lufttätt) en " påse" av tunn plastfolie t.ex. Glad Pack, över luftningen. Häll en hink vatten i t.ex. handfatet och kolla att plastfolien verkligen lyfter, för att verifiera funktionen av avluftningen. Det kan ju teoretiskt finnas hinder i form av döda djur, getingbon el.dyl. i avluftningsröret, som hindrar luftflödet.
Tack för tipset, det ska provas!

Inväntar spolbilen igen nu, dom tyckte det lät väldigt märkligt allting.....
 
T TVRS skrev:
Tack för tipset, det ska provas!

Inväntar spolbilen igen nu, dom tyckte det lät väldigt märkligt allting.....
Hej
Även jag har problem med dåligt flöde och mycket kluckande o gurglande, väldigt likt dina avloppssymtom ;)
Jag funderar om avluftningen här möjligtvis har blivit tilltäppt och tänker nog försöka uppifrån med rensband. Problemet här är att avluftningen är ganska svåråtkomlig uppe på vinden.
Jag är tacksam om du återkopplar här hur det går, om du hittar någon lösning och hur det löste sig.
 
P pelleprognos skrev:
Problemet här är att avluftningen är ganska svåråtkomlig uppe på vinden.
Avloppsavluftningen bör/ska inte sluta uppe på vinden.

Om det är öppet så blir det massor med fuktig luft uppe på vinden med extrem stor risk för massor med mögen på allt organiskt material på vinden.

Om det är en vakumventil så är risken stor att den fryser fast i antingen öppet eller stängt läge, mest troligt i stängt läge.

https://www.avloppscenter.se/kunska...nskilda-avlopp/allt-om-ventilation-av-avlopp/
https://www.avloppscenter.se/kunska...tem-och-markbaddar/ventilation-av-avlopp.html
 
Demmpa Demmpa skrev:
Avloppsavluftningen bör/ska inte sluta uppe på vinden.

Om det är öppet så blir det massor med fuktig luft uppe på vinden med extrem stor risk för massor med mögen på allt organiskt material på vinden.

Om det är en vakumventil så är risken stor att den fryser fast i antingen öppet eller stängt läge, mest troligt i stängt läge.

[länk]
[länk]
Byggt 1977 och suttit där sen dess, ca 1,5 meter ifrån takfotsventilationen utan proplem med fukt / mögel. Troligtvis en vacumventil och det låter ju lite märkligt om den fryser fast då det inte är minusgrader....
 
Vad är det för dimension på rören? Eftersom det inte är toalettvatten så misstänker jag att det kan vara 75 mm och bara 50 mm i avluftningen till taket. En död råtta i röret kan proppa till det fullständigt.
 
C c_olsson skrev:
Vad är det för dimension på rören? Eftersom det inte är toalettvatten så misstänker jag att det kan vara 75 mm och bara 50 mm i avluftningen till taket. En död råtta i röret kan proppa till det fullständigt.
Har inte kollat på det än. Misstänker att ventilationen sattes igen då jag för något år sedan spolade avloppet med högtryckstvätten. Använde då ett munstycke som spolade gegget bakåt och fyllde rören ordentligt med smörjan, kanske att det även tryckte upp i ventilationen och täppte till denna
 
P pelleprognos skrev:
Byggt 1977 och suttit där sen dess, ca 1,5 meter ifrån takfotsventilationen utan proplem med fukt / mögel. Troligtvis en vacumventil och det låter ju lite märkligt om den fryser fast då det inte är minusgrader....
Den kan fastna av andra anledningar också tex av damm.
 
Hej igen!

Det ordnade till sig idag

Efter filmning av avloppsrören så visade det sig att det satt en rejäl fettkaka precis vid anslutningen till tanken. Efter ännu en rejäl genomkörare med spolslangen samtidigt som dom sög ur tanken så släppte det.

Detta skulle man gjort för länge sen
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Q
Ja man bör väl va försiktig med spola ned fett i avlopp, har börjat torka rent stekpannorna med papper innan disk efter att vi fick stopp i avloppet för några veckor sedan.

När jag Renoverade köket så luktade de knappt illa om avloppet när de stog öppet , efter ett tag märkte jag att vattnet sjönk undan långsamt om man spolade mycket.
Så jag testa spola med en nilfisk avloppsrengöringsslang med högtrycken och när jag kom in nästan hela slangen så tog de stopp, men när jag kom för bi den kom en väldigt obehaglig stank men nu fungerar det som de skall.

När jag r
T TVRS skrev:
Hej igen!

Det ordnade till sig idag

Efter filmning av avloppsrören så visade det sig att det satt en rejäl fettkaka precis vid anslutningen till tanken. Efter ännu en rejäl genomkörare med spolslangen samtidigt som dom sög ur tanken så släppte det.

Detta skulle man gjort för länge sen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.