Hej!
Vi har precis haft målare hemma som har gjort väggar o tak inne. Både målat och tapetserat.
Vi var och kikade på resultatet igår och då såg det inte så snyggt ut med spackelrester och målarfärg på golvet. Tre stora sopsäckar fulla med skräp samt ett antal färgburkar ståendes i vardagsrummet.
Eftersom jag tog för givet att de skulle göra iordning efter sig så var det inget vi diskuterade i samband med offerten.
Innan jag ringer dem tänkte jag bara kolla med några av er. Är det inte praxis att målare gör rent efter sig, eller??
 
Praxis vette fan men för mig känns det självklart. Men se alltid till att dem skriver med det i offerten.

Det sjukaste jag varit med om var när vi hade köpt en nyproducerad BR och en elektriker som var hemma hos mig och gjorde lite justeringar lämnade inte bara skräpet utan dessutom 3 st dumlekola papper på GOLVET!!! Hahahaha sinnessjukt att han kunde motivera det inför sig själv som ok.

Soppåsarna kan väll vara ok om dem är snyggt ihopknutna men det känns ändå helt knäppt, men spackel och färg på golv funkar ju inte alls.
 
Hej!
Våra målare städade efter sig, tog bort burkar och sådant. Sopsäckarna tog vi hand om men i övrigt så gjorde som fint efter sig. Våra målare var jättenoga med att täcka golven (betongplattan) fastän vi inte ens hade lagt in klinkers och parkett.

// Anna
 
Jag städar alltid upp efter måleriarbeten och tror att det ingår oavsett vad det står i offerten. Konsumenttjänstlagen tar nog upp detta.
 
beror väl på omständigheterna. i ett nybygge med en massa annat skräp som andra producerat som man får flytta på för att komma fram så tycker inte jag att man behöver vara så noga om man råkar lämna några dumlekolapapper...
 
pellefant skrev:
beror väl på omständigheterna. i ett nybygge med en massa annat skräp som andra producerat som man får flytta på för att komma fram så tycker inte jag att man behöver vara så noga om man råkar lämna några dumlekolapapper...
Tycker detta är en både tråkig och felaktig inställning. Alla skall ta hand om sitt skit och jag(du) tar ditt oavsett vad andra gör så blir världen en bättre plats att leva på för alla....
 
ok, då vet jag hur kunden vill ha det...
även om han själv får betala för att jag tar rätt på mitt skräp med timdebitering för elektriker, tex plocka upp isolering från avskalad fk mm, för jag ska väl inte börja sopa och dammsuga? eftersom då kommer jag ju att städa upp snickarens damm, och det ska snickaren ta rätt på...
 
Klart som f-n att målaren skall städa efter sig.
Det är ju en annan sak vid nybygge, då tar man ju bara upp det värsta sas, man håller ju inte på att dammsuga mm.
 
just det!
det måste ju vara rim o reson med det man gör...
 
Det upphör aldrid att förvåna mig hur dryga och självgoda svenska hantverkar kan vara?!
 
å vad vill du ha sagt med den kommentaren brigante?
 
pellefant skrev:
beror väl på omständigheterna. i ett nybygge med en massa annat skräp som andra producerat som man får flytta på för att komma fram så tycker inte jag att man behöver vara så noga om man råkar lämna några dumlekolapapper...

Nybygge ja, men vafan vi hade flyttat in en månad innan och allt var klart. Vi klagade på ett uttag som inte fungerade och en elektriker kom och lagade det. Inte speciellt rimligt att lämna kolapapper då va....
 
zzzzz!
där håller jag med dej, i ett "färdigt" hus bör man inte lämna skräp, om nu inte ägaren erbjuder sej att ta reda på det. sen å andra sidan så är jag ibland tvungen att röja på tex diskbänken för att överhuvudtaget kunna göra elinstallationen, iof så får ju kunden betala för att jag flyttar undan stekpannan och tallrikarna mm mm ;)
 
Brigante skrev:
Det upphör aldrid att förvåna mig hur dryga och självgoda svenska hantverkar kan vara?!

Skulle det vara något speciellt med svenska hantverkare?
 
När våra klantverkare - åh ursäkta den freudianska felsägningen hantverkare ska det förstås vara - härjade som värst i vårt hus var det ingen hejd på svineriet som jag förväntades städa upp. Samtliga jobbare plockade porslin, bestick och glas ur mitt kök (utan tillåtelse) och lämnade detta skitigt på diskbänken eller ibland ute i den arbetarbod vi försedde dem med (eg ett förråd där vi förvarar möbler, vinterkläder etc). Svinen lyckade i af samla ihop resterna av sina måltider i en stor sopsäck men denna blev stående i förrådet så länge att möss hittade in och härjar numera fritt med skador på möbler etc till följd! Listan kan göras hur lång som helst!
Jag säger det igen; den här branschen är helt sjuk när hantverkare kan bete sig hur som helst men ändå få jobb!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.