hej!

Tyvärr min svenska är dålig, men jag ska försöka att skriver min fråga, och skriver igen på engelska senare...

Jag har köpt en induktionsspis (10.5kW) som behöver 3 x 230V + neutral + Earth. Problem är att min perilex uttag har bara 3 fas + earth, men neutral kabel saknas. Så... jag tänker om hur kan man laga det. Går det bra att fixa en kabel från spisen till perilex, med 3 x 230V och earth, och tillsatts en kabel till, mellan spis och en annat uttag i köket, så använder neutral från det här uttag?

Hi all - sorry my swedish sucks so maybe none of what I wrote above makes sense. I'll try again in my native language.
I bought a new induktionsspis which needs a 230V connection. Because it is 10.5kW it actually needs to be connected to all three phases plus neutral and earth. The problem is the perilex socket in my kitchen only has the 3 phases and earth connected - it does not have a neutral wire. I checked at the back of the socket and see that only three live cables plus earth come out of the conduit into the backbox.

So... my idea is maybe I can connect using a perilex plug from the cooker to the socket and get the necessary 3 x 230V and earth connection, then put another cable from the connection box on the back of the cooker to another normal 230V socket in the kitchen, just picking up the neutral pin from that shucko connector.

Would this work? Is the neutral inside "regular" kitchen sockets connected through to the same neutral within the 3 phase distribution board? Or am I going to break something?

Thank you!
 
NEJ! Det kommer att orsaka brand!

Om du låter två grupper dela på neutral, så blir det för stor ström i den ledaren, och den kommer att bli överhettad och kan börja brinna.

Trefasgruppen du har kan dela på en nolla till de tre faserna, eftersom de är fasförskjutna mot varandra. När en fas matar ström mot neutral, så suger en annan fas ström från neutralen.

Tar du neutral från en annan grupp i köket, så kommer det att kunna bli dubbla strömmen i den.

Det finns dessutom regler om att alla ledare som hör till en grupp måste gå samma väg. Om det då är en enfas grupp så skall alltså en fas, neutral och jord gå samlade från centralen. Till en trefasgrupp skall tre faser, neutral och jord gå samlade.

Det finns flera skäl till detta, dels risken att någon senare kapar bort den grupp som neutralen kommer ifrån. Vilket ger oinkopplad, s.k flytande neutral, vilket gör att delar av spisen kommer att utsättas för 400V istället för 230V, och brännas sönder. Men även elektromagnetisk strålning. Om ledare går olika vägar så bildar hela ytan mellan ledarna en elektromagnet som som skapar ett magnetfält. Det magnetfältet blir väldigt mycket kraftigare om ytan är stor. Fältet kan bli så starkt att det överstiger det medicinska gränsvärdet, och det orsakar störningar på elektronik.

Säg till om du har svårt att läsa svenskan, jag kan svara på engelska.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
En induktionshäll kan oftast kopplas att gå på bara två faser. Det kan då gå att i nödfall koppla om så att en av faserna blir neutral. Du kan då ha två faser, neutral och jord till uttaget.

Det är i så fall en nödlösning. Det är mycket bättre att dra om ledningar, om det går.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Hej och tack för ditt svar! Det går bra på svenska, det är faktiskt lättare för mig att läsa svenska än att skriver den.

Så jag förstår din förklaring och har lärt mig mycket från det. Tack till dig.

Det är faktisk så att spisen har diagram till baksidan som har 2 fas + neutral + jord, så det kan vara en lösning, men jag vet inte om spisen ska ha full effekt med den där uppkoppling.

Jag är lite för rädd att drar nya kabel, det är ett jobb för elektriker tror jag. Kanske jag ska försöka med din nödlosning.

In English now because I still doubt my Swedish skills!

Thanks so much for your answer, it does make sense and I learned a lot from reading it. The cooker does have a diagram on the back showing that 2 phase plus neutral plus earth is an option, but I don't know if it will work at full power with this arrangement. Probably not. It also shows a single phase connection which for sure cannot provide full power.

I like your idea of rewiring both ends of the cooker socket to offer 2 phase plus neutral and earth and I reckon I could try this at least. To pull a new cable in is probably too much for me - I would be scared that I'd end up pulling the old cable out without getting a new cable through, and then I'm gonna be screwed :sweat:

The right solution, I know, is to get an electrician involved. But to be honest I'm swapping the spis over just to save money on my electric bill (replacing a 400V glasskeramikhäll spis) and a faktura from an electrician is going to take an awful lot of energy efficiency savings to pay back. :confused:
 
Om du inte lagar mat flera timmar om dagen så borde det väl inte bli någon nämnvärd energibesparing med en ny spis?
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Det finns ju fördelar med en induktionshäll. Men jag tror inte du skall räkna med någon speciellt stor energibesparing. Gissningsvis några tior om året, max.

Den enfas inkoppling som ofta finns som alternativ, ger också full power, OM man har tillräckligt stor säkring, och grov kabel från centralen. De flesta hällar använder bara två faser, den 3e kopplas ofta till en blind kopplingsplint.

Även om man skall koppla om en fas att vara neutral, så tycker jag att du bör anlita en elektriker. Det är ett ingrepp i elcentralen, och man måste veta vad man håller på med. Ett exempel på fel man kan göra är att koppla neutralen till fel neutral-plint om du har en eller flera jordfelsbrytare i centralen, då kan du också drabbas av flytande nolla som jag nämnde i förra inlägget. Men det finns rätt många fallgropar om man ger sig in att koppla i centralen. Inte ett lämpligt hempularprojekt.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag häller med, det är jobb för elektriker nu. Det är en gammal elcentral med porslinssäkringar. Jag har läst att man borde inte öppna det själv, eftersom insultation kan slår av. Huset byggdes i 1978 men jag vill inte ta chansen.

Thanks both for answering. I do agree it must be a job for a qualified electrician. It's an older type distribution board with the porcelain fuse carriers. I wouldn't know how to open it and I read an older topic on this forum which warned that when you open them, the insulation can fall apart so you cannot switch it back on. This house was built in 1978, so not so very old, but I won't take chances. I need my electricity for heating at this time of year!
 
Redigerat:
MrCurry MrCurry skrev:
Jag har läst att man borde inte öppna det själv, eftersom insultation kan slår av. Huset byggdes i 1978 men jag vill inte ta chansen.
Är huset byggt 1978 behöver du inte oroa dig för att ledningarna ska vara spröda så att isoleringen ramlar av. Dock är det riskfyllt att öppna en "porslinscentral" eftersom man blottar väldigt mycket spänningssatta delar och man kan lätt orsaka kortslutning eller få en stöt när man tar av kåpan om man inte vet vad man gör.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Tar du dit en elektriker så kanske elektrikern ser att det inte är några problem att få in en 5 ledare heller, vilket ju vore en mer optimal lösning. Det man normalt gör då, är att man byter alla trådarna och drar in 5 nya på en gång, använder de gamla som dragtrådar.

Men om röret som sitter där ex. är 16mm (den normala rörtypen för "vanliga elrör") så går det inte att få in 5 st. 2,5 kvmm trådar. Det behöver vara ett 20mm rör. Går röret en lägre sträcka eller har många krökar så kan det också vara struligt att få igenom 5 nya trådar. Men en erfaren elektriker kan dels bedöma rörtypen, dels känna lite på trådarna om de verkar sitta fast i röret osv.
Även 16mm rör går om det är en kort sträcka utan krökar.
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.