Hoppas du har film eller bild! Smart med släggan som tyngd. Har du monterat skaftet mot maskinen hårt eller ledat?
 
Jag monterade en krycka, sån där man får vid benbrott, på bandslipen. Det fungerade hjälpligt, men det hade behövts en extra vikt på ekipaget. Inga bilder finns på anordningen. Montaget var stumt i sidled men ledat i längsled.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag monterade en krycka, sån där man får vid benbrott, på bandslipen. Det fungerade hjälpligt, men det hade behövts en extra vikt på ekipaget. Inga bilder finns på anordningen. Montaget var stumt i sidled men ledat i längsled.
Ja, ledad i en riktning och balanserad med lämplig vikt känns som det kan fungera. Vilken storlek på bandslip hade du och hur stor yta slipade du?
Känns som det är vansinne att inte hyra en golvslip men nu är mitt intresse för en MacGyvor-lösning väckt och då finns ingen återvändo :geek:
 
ca 8 m² och en Makita 9404. Och en krycka från landstinget.
 
nanowire nanowire skrev:
Ja, ledad i en riktning och balanserad med lämplig vikt känns som det kan fungera. Vilken storlek på bandslip hade du och hur stor yta slipade du?
Känns som det är vansinne att inte hyra en golvslip men nu är mitt intresse för en MacGyvor-lösning väckt och då finns ingen återvändo :geek:
Jag har jobbat med golvslipning, slipat kanske 100-200 golv. Vill inte ha riktig maskin då jag anser att det är svårt att få bra resultat när man är ovan. Därav denna lösning
 
Du är väl inte ovan om du slipat över 100 golv???

//AA
 
Tidens tand .... 30 år sen ,kanske fem golv för 25 år sedan Och att slippa hyrstress ..
 
Rotex
 
  • Gilla
gbrlsthlm och 4 till
  • Laddar…
Planex, efter slipning så blev det såpskurat, använde gysinge linoljesåpa, terassborste och en vit dyna på denna maskin
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
E erik832995 skrev:
Rotex[video]
Det ser ju ut att funka superbra! Jag ska testa med min bosch när det blir dax att slipa parketten.
 
E erik832995 skrev:
Har nu provat med skaft ,fastmonterat på rotexen .Mkt svårt att hålla styr på den i rotex läge , gav upp . Fick en ide några dar senare -mera vikt . Tog en slägga , kanske 7 kg , najade fast på skaftet och sicken skillnad ! Funkar utmärkt till avverkning av gammal ytbehandling . Är dock svårt att hålla maskinen platt mot golvet ffa. i rotexläge . 30 kvm trärent kanske 4 timmar .24 papper .
Helgen som var fick jag min planex , körde 40 - 60 - 100 papper på denna yta (gran), perfekt resultat . Tog ca. 3 timmar , ej slitsamt och inget slipdamm utanför dammsugaren ( även rotexen har mkt bra dammupptagning)
Jag måste ändå bara inflika här.
Att komma tillbaka med uppföljning efter SEX ÅR är verkligen beundransvärt! 😁

Nu kommer mitt inlägg — alltså det här — förvisso fem år efter din uppdatering, så jag vet inte om du ens kommer se det. Men jag sökte hur som helst på exakt samma utmaning och hamnade här, idag 1 oktober 2024.

Nåväl, jag tackar ödmjukt för utförd research och debrief! 😄👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.