Snyggt :D

Går det att koppla in ngt annat till systemet?
Nyfiken ::)
 
PLC systemet är ett standardsystem. Finns andra fabrikat. Fungerar alla på samma sätt ungefär. Just detta har inga anloga ingångar men det finns som tillbyggnadsmodul. Hade tänkt visa temperaturer i respektive rum på panelen.

Panelen är juh lite special men den fungerar till ett antal olika PLC system på marknaden via drivrutiner. Den kopplas ihop via ett seriegränssnitt . Man bygger helt enkelt upp sin applikation för terminalen med bilder och symboler som kan dra nytta av värden som finns i PLC systemet. Bara fantasin begränsar.

Jag hade juh tänkt använda det här systemet som larm också. Magnetkontakter kopplas då till ingångar på PLC systemet . Kanske också en knappsats. Fördelen med detta är juh att larmet kan styra belysningen. tex få det att se ut som man är hemma fast man inte är hemma genom att tända lampor lite slumpvis .
 
Skoj med hemmabyggda system. Vi väntar med spänning.

Håller också med dig om priserna på lågspänningsbrytare och speciellt i Sverige.

Se nedan vad man får för hårt skattade 476kr + moms (åtminstånde 1999 när jag köpte mina). Kan omöjligt kosta mer än 5 spänn att tillverka.

UglyExpensiveSwitch.jpg
 
jo..priserna i Sverige är helsjuka.

Ett annat exempel är en DIN monterad dimmer jag hittat på en svensk sida som jag inte minns vad den heter. Dimmern heter UNI400. Och kostar 1550 spänn.

Samma dimmer på www.billiihc.dk kostar runt 700!!.. vafan....Då lär den juh kosta typ MAX 500 spänn i inköp.

De kunde juh iallafall bytat betäckning på produkten så man blev lurad att tro att man fick mer för pengarna. :)

Svagströmbrytare borde inte kosta mer än ett par tior.

Nån som vet var man köper UTP -uttag. Gärna i nån serie som passar i ramar med 2 eller 3 ramar
 
lexcom har uttag som passar i eljo trend.
E5102517=2xrj45
finns både platta och vinklade
finns även till eljo renova
 
Tack för svaret!..

Gäller att välja en ram-standard som har alla sorters uttag känns det som. Blir väl Eljo Trend ramar då.
 
fränt, lägger du upp webb adressen till IHC systemet så vi också kan gå in och prova ;-)


/benny
 
hehe ;D

Jag hade tänkt mig en VPN uppkoppling för att förhindra just detta.

S
 
AAHHH trevligt att se (PLC´n alltså, resten ock för den delen) , jag funderade på ett system till det kommande pannbytet. (Vedpanna+ackar+pumpar+temp.givare+shuntmotor+solfångare..etc.etc)
Blir nog inte så ändå...Hinner inte...Drömde om en E900 i pannrummet :-[

 
Gah! du har juh snott mitt koncept!

Skämt osido jäklit kul me fler som tänkt likadant.
Ja styr kåken med ett fx1n 40mr samt tillägsmodul.

E900 har ja integrerat i en tavla så bakrunden i displayen liksom passar i tavlan på väggen.

Synd bara att det hela inte är riktigt klart ;)

Hur löste du dimmerkonceptet?

Jag hade tänkt pulsstyra ingångar med vanliga återfjädrande tryckknappar. Sen ska styrsystemet slå till och från olika scenarion beroende på hur dags man tänder osv.
 
Erik_D skrev:
Gah! du har juh snott mitt koncept!

Skämt osido jäklit kul me fler som tänkt likadant.
Ja styr kåken med ett fx1n 40mr samt tillägsmodul.

E900 har ja integrerat i en tavla så bakrunden i displayen liksom passar i tavlan på väggen.

Synd bara att det hela inte är riktigt klart ;)

Hur löste du dimmerkonceptet?

Jag hade tänkt pulsstyra ingångar med vanliga återfjädrande tryckknappar. Sen ska styrsystemet slå till och från olika scenarion beroende på hur dags man tänder osv.
Cool!! Det måste juh va det smidigaste att använda rena industriprodukter så blir man inte bunden till nått märke, som de flesta sk IHC lösningar -

Dimmerkonceptet är uttänkt. Det finns en DIN-monterad dimmer som heter UNI400 . Den MÅSTE man köpa på www.billigihc.dk eftersom den kostar hälften där mot elbutik.se.. bahh. UNI400 går att pulsstyra i steg. minns inte hur många. Men den är iaf 24 volts och passar ändamålet.

Jag har juh "bara" en E615, men det ska nog räcka. Hade tänkt gömma den bakom en tavla med gångjärn eftersom den ska användas som larmpanel vid vår huvudingång. Frugan är inte heller HELT förtjust över att ha en elpryl på väggen synligt.. typist.

O du.. Köp dina återfjädrande knappar där jag köpte..billigt. Se ovan.

Drar du relä med din fx1n eller du har kopplat belysningen direkt på reläutgångarna?
 
Jag drar sockelmonterade 24vdc relän.

Har 72 spottar som ska styras i 6 rum samt fönsterbelysningar överallt som oxå ska styras av plc:n

Tänkte även starta o stänga av motorvärmarn bevattningspumpen osv med plc:n: Att beijers operatörsterminaler har ett webbgränssnitt gör juh det hela ännu fränare. Kan styra hela huset var som helst ifrån. Inklusive mobilen ;)

 
En fråga till, vad använder du för porgrammeringsgränssnitt ?

Ja kör gx developer men funderar på o försöka lära mig gx iec developer istället.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.