Vår gamle granne kom i söndags och krävde att vi ska bygga en stödmur på vår tomtgräns innanför den gamla stödmur han har på sin tomt. Har han laglig rätt att ställa sådana krav på oss?

Vi har lagt ut schaktmassor på tomten för att fylla ut den och skapa mer plana och användbara ytor (berg/sluttningstomt). Därmed har vi höjt marknivån med uppskattningsvis 0,5-0,8 m i tomtgräns. Det är denna markhöjning som den gamle gubben påstår skapar ett ökat marktryck bakom hans gamla stödmur. Och han vill hålla oss ansvariga om stödmuren skulle rasa. Att han satt fast ett 3,5 m högt plank i södmuren kan naturligtvis inte försvaga muren. ;)

Vi har låtit massorna bilda en slänt ner till tomtgräns. Marknivån i tomtgräns är samma som tidigare innan vår schakt påbörjades.

Vad jag känner till så kan ingen granne kräva markåtgärder mer än att vi tar hand om vårt dagvatten (LOD). Finns det några kloka åsikter på forumet i frågan?

/Rypos
 
Är det stadsplanerat område och du har sökt och fått beviljat marklov för dina markarbeten finns där väl en beskrivning av hur nära du får gå och med vilken lutning/slänt, och hur nära gränsen den ska vara avslutad?
 
Vi har sökt och fått beviljat bygglov och eftersom vi måste schakta ur för grunden är det mitt antagande att marklov är indirekt beviljat i och med beviljat bygglov. Behöver man söka flera olika typer av "lov" när man bygger? Det har inte kommunens bygglovsinspektör informerat om, ej heller KA.
 
Rypos skrev:
Därmed har vi höjt marknivån med uppskattningsvis 0,5-0,8 m i tomtgräns.
Vi har låtit massorna bilda en slänt ner till tomtgräns. Marknivån i tomtgräns är samma som tidigare innan vår schakt påbörjades.
Jag förstår inte riktigt :-?. Du skriver att du höjt marknivån i tomtgräns samtidigt som den är samma som innan schaktningen?

Om du höjt marken mer än 0,5 i tomtgräns är det rimligt att grannen begär att du stabiliserar din egen mark. Att grannen har plank på sin mur har i princip inte med detta att göra - det är en annan diskussion.
 
Tänk dig att marken lutar 45 grader neråt för att bilda en brant slänt ner till den gamla marknivån i höjd med överkant på stödmuren. Precis på tomtgräns är marknivån densamma som innan, men resten av tomten har en högre marknivå.

Våra jordmassor rasar inte in på grannen. Därmed antar jag att vi uppfyllt kravet på att jordmassorna ska vara stabiliserade. Det är just detta kravet som är intressant. Eftersom vi har 45 graders lutning, och massorna inte faller in på grannens tomt, så kan han orimligen kräva en stödmur, eller?

Yonna, du har alldeles rätt att planket inte har med saken att göra. Ber om ursäkt för att det ironiska i situationen inte gick hem med en "smiley".
 
Du skriver att du har bygglov för huset. Men framgår det av det bygglovet att du skall höja marken? För du får inte förändra marknivån någonstans på tomten mer 0,5m utan bygglov (marklov). Om du har fått beviljat bygglov för markhöjningen utan att byggnadsnämnden krävt en stödmur så borde det vara OK.

 
Ja, vi har beviljat bygglov. Vi tog särskilt upp frågan vid byggstartmötet med kommunens bygginspektör.

Vad jag vet görs ingen bedömning när bygget är klart om det uppfyller bygglovet, därmed har jag inget definitivt besked på att "andra" uppfattar mitt bygge som korrekt utfört enligt bygglovet. Inte ens KA har sagt något.

Vad visar slutbeviset som kommunen utfädar? Är det en skrivbordsprodukt som visar att alla ppapper enligt kontrollplanen är inlämnade, eller gör kommunen en bedömning på fastigheten?
 
Rypos skrev:
Vad visar slutbeviset som kommunen utfädar? Är det en skrivbordsprodukt som visar att alla ppapper enligt kontrollplanen är inlämnade, eller gör kommunen en bedömning på fastigheten?
Eftersom vårt bygglov (inte nybyggnation utan tillbyggnation av äldre hus) innefattade en klausul om lägeskontroll (görs tydligen vid alla ny- och tillbyggnader i vår kommun) har kommunen varit ute och bedömt om vi byggt enligt bygglovet. Denna lägeskontroll krävs för att de ska utfärda slutbevis.
 
Ett annat sätt att se det är ju att om det visar sig att era massor trycker sönder grannens stödmur. Så kanske ni i sammarbete med grannen skulle kunna bygga om hans stödmur så att den dels håller, dels höjer den så att ni skulle kunna gå med eran utfyllning ända fram till muren, då vinner ni användbar tomtyta. Att bara bygga en ny stödmur uppe hos er lär ju inte minska trycket på hans mur (om han inte hade tänkt sig att ni skulle bygga en underjordisk mur).
 
Jag antar att han vill att vi bygger en "underjordisk" stödmur.

Håller med om att det lämpligaste vore att gemensamt anlägga en ny stödmur, men jag tror dessvärre inte han är beredd att göra detta då han redan satt upp ett högt och dyrt plank utefter den befintliga gamla stödmuren.
 
Antar att planket kommit upp i samband med ert bygge, troligen då ett svartbygge. Börjar han kriga så är det väl bara att se tillatt få bort planket.

Har iofs en "blandad" förståelse för att han kanske vill ha ngn form av insynskydd. Kan bli väldigt utsatt med insyn rakt uppifrån. Men 3.5 meter låte ju mer som djävulskap.
 
Kommunen har troligen godkänt utsättningen och med den markförändring som då skett bör du inte behöva mer tillstånd. Är marknivån mot grannen samma som tidigare tycker ialla fall jag  ::) att det är grannens problem.

Det där med planket var bara en liten retsam spark ...  ;D ... men jag tycker 350 cm höjd verkar väl maffigt ... hur gammalt är planket? Jag kan förstå att grannen behöver stabilisering av sitt höga plank  ;D på din bekostnad  ;D.

Kommunens utsättare placerade mitt eget hus bra mycket högre än jag hade trott från början. Inte mig emot - jag får ju betydligt mer havsutsikt.  Däremot har jag själv bekostat mur mot grannen ovanför - främst för att få en estetisk snygg avjämning. Nu har jag på andra sidan tomten ett fall på 1,5 m ett par meter in från allmän väg och kommer att rådfråga kommunen vad man kommer att tillåta. Denna höjdskillnad beror helt och hållet på placeringen av huset - som jag alltså inte själv bestämt. Jag har en känsla av att kommunen väldigt gärna vill ha rådfrågning ... och då kan man försiktigt och smidigt styra svaret till vad man själv vill  ;)
 
Har varit med om samma sak fast från andra hållet (nä har inte byggt plank! :)), men där det vid ett nybygge också i en sluttning oroade mig just med grannens dagvatten. Detta yttrade jag också skriftligt när vi fick yttra oss vid hans bygglov, och då skrevs det in att hans 45-graderslutning på slänten inte fick vara närmre vår tomtgräns än 1.5 meter. Det innebar alltså att marknivån skulle bibehållas från gränsen och in på hans tomt 1.5 meter innan han fick börja med sin slänt. Dock ligger huset så nära gränsen att han ju "var tvungen att fylla ut under husbyggnadstiden, så att en grävare kunde köra på plan mark utmed hans hus" - och därefter blev det en permanentad slänt på minst 45 grader som slutar vid tomtgränsen. Dock har jag ingen olägenhet av det, och skiter i vilket. Det verkar vara trevligt folk, så jag bråkar inte om den saken.

Nu tänker jag sätta upp ett plank som vindskydd för vår uteplats (ligger mer än 5 meter från tomtgränsen men blir lite drygt 2 meter högt, alltså över 1.80 som är bygglovsgränsen) och snackade med honom utan att behöva nämna hans slänt (nerifrån vårt ser hans tomt ut som en utslagsplats på en golfbana) och självfallet var det då inga problem från hans håll. Så hur surt det än är ibland - grannsämjan är en så viktig ingrediens i ett boende att man får kompromissa, ge och ta hellre än konfrontation. Just my 5 cents... :))

Glömde lägga till att åtminstone i min kommun är det så att ska du göra en stödmur högre än 0.5 meter behövs särskilt tillstånd... Är för trött för att kolla de andra inläggen, men det har kanske redan sagts. Så du kan ju dra in din slänt någon meter, så har du ju plats till en ordentlig häck med snabbväxande tujja - om du vill ha krig alltså. - Jag tycker din grannes krav är töntigt, så tro inget annat. Men kanske är det ett utslag av allmän surhet; Han ville kanske inte har ert tillbygge eller ens ert hus där över huvud taget... :-/

När vi köpte vårt hus fick vi veta att grannfastigheten inte skulle bebyggas, det var en stor park med stora härliga ekar, mycket fågelliv osv. Det hade snackats om att bygga på den för 20 år sedan, men lagts ner, så där skulle vara lugnt och skönt... Vi hade inte bott här ens ett år förrän alla träden fälldes och fyra villor smälldes dit (bokstavligen, de fick sprängas dit och vi fick 8 besiktningar av vårt hus under byggtiden för sprickor, tryckprovning av rörstockar etc.) Och det visste säljaren om att det var på G, - hon hade skrivit på och godkänt långt innan köpet. Men dottern till damen som sålde pratade hela tiden, och försökte påskina att tanten var dement, så inget sådant framkom. Vi borde ha kollat själva - så nu får vi gilla läget. Och som sagt; grannarna verkar ok och lätta att ha att göra med. Bjud ner mannen i er trädgård och fråga honom; Hur tycker du vi ska göra då, för att uppnå det vi vill utan att förstöra för dig? ;))
 
T
Kan ev vara så att er granne har fuskat med fundamentet till det höga planket och börjar bli nervös när han ser lutningen nu, han tänker då förmodligen på vad som händer vid slagregn, 3,5m högt plank kräver rejält med fundament mot typ höststormar m.m. Sen är det höga planket bygglovspliktigt, det varierar lite från kommun till kommun på höjden, men 3,5 m kräver definitivt bygglov, har du fått yttra dig om planket till stadsbyggnadskontoret ?
 
Ja, vi yttrade oss om plankets lämplighet. Stolparna är förankrade med jordankare samt stödförankrade i de gamla järnstolparna som är fastgjutna i stödmuren. Det intressanta är att betongen spruckit på vår sida bakom stolparna. Kommunen gjorde en lägesmätning och fastställde att planket befinner sig helt och hållet på grannens fastighet. Det är därmed osannolikt att vi skulle kunna hållas ansvariga om planket skulle rasa i höststormarna, det är ju grannens plank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.