harry73
C c_olsson skrev:
vilket gör att träpanelen kommer att hamna längre ut och det måste harmonisera främst med taket.
Men eftersom vinden är oinredd och oisolerad, kan man lika väl isolera på insidan. Och för att spara den fina tegelfasaden vill man att eventuell extra isolering även på bottenvåningen hamnar på insidan.

Angående eterniten i gavelspetsarna tror jag att det billigaste och enklaste är att hyra/köpa en enkel ställning och ta bort eterniten själv och sen byta till träfasad. Vill ni kunna inreda vinden med kan ni direkt sätta fönster där.
Om ni vill inreda vinden, kan det också vara bra att fundera över behovet av en takkupa. Vill ni ha en är det billigast och smidigast att göra det i sambandet med takbytet.

Tack för alla svar!

Jag är ganska säker på att det inte är tegel hela vägen upp efter att ha tittat på ett antal bilder från vinden. Då blir alternativen att låta eterniten sitta (kanske måla, men osäker på om det kan ses som byggnadsvård..) eller byta till träpanel i samband med isolering av vinden.

Jag hittade en intressant tråd om gavelspetsar i Skåne!

https://www.byggahus.se/forum/threads/gavelpanel-pa-skanelaenga.68091/

Jag har planer på två mindre takkupor på vinden. Holmeja eller i vart fall rundade. Många planer! Kanske för många!

Staffans2000
En apelsin Mia Orange skrev:
Nej, vi har vänner som bor där,
Aha.
Då kan det inte vara i så dåligt skick, såvida de inte hade att välja mellan huset och ett tält.
Troligtvis ville den dåtida husägaren modernisera huset med ett snyggt och underhållsfritt material när det ändå var dags för ommålning av fasaden.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Angående eterniten i gavelspetsarna tror jag att det billigaste och enklaste är att hyra/köpa en enkel ställning och ta bort eterniten själv och sen byta till träfasad
Eller en stege och en kofot. Ett jobb som är gjort på en kafferast. Ja. Sedan tillkommer naturligtvis träfasaden.

harry73 harry73 skrev:
Men eftersom vinden är oinredd och oisolerad, kan man lika väl isolera på insidan. Och för att spara den fina tegelfasaden vill man att eventuell extra isolering även på bottenvåningen hamnar på insidan.

Angående eterniten i gavelspetsarna tror jag att det billigaste och enklaste är att hyra/köpa en enkel ställning och ta bort eterniten själv och sen byta till träfasad. Vill ni kunna inreda vinden med kan ni direkt sätta fönster där.
Om ni vill inreda vinden, kan det också vara bra att fundera över behovet av en takkupa. Vill ni ha en är det billigast och smidigast att göra det i sambandet med takbytet.
Det beror ju på hur de vill använda vinden. Att isolera invändigt stjäl utrymme och det är extra viktigt på vindar med begränsad takhöjd där gavlarna står för en stor del av den högre takhöjden.

harry73
C c_olsson skrev:
där gavlarna står för en stor del av den högre takhöjden.
Nu hänger jag inte med alls. en av oss har lite otur med tänkandet idag :D

Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Nu hänger jag inte med alls. en av oss har lite otur med tänkandet idag :D
Jag fattar inte något jag heller!

Nu är jag också förvirrad. Att isolera fråninsidan verkar vara det bästa alternativet och det påverkar inte takhöjden. Om jag gör det utifrån, så kommer ju gavelpanelen gå ut en bra bit från teglet under. Det skulle se jättekonstigt ut..

c_olsson kanske menar ett sånt här bygge. Där står ju gavlarna för en stor del av takhöjden... ;)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Det är vad jag kallar ett sadeltak. Likt detta.
Moderna byggnad med sadeltaksdesign upplyst med färgglada ljus på kvällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.