Till vad?

Visst går det väl att blanda ihop, men du får ingen styrka i betongen. Det krävs lite sten för det. Det går att få väldigt fin yta med lite arbete om man gjuter med gjutgrus 0-8. Det är vad som typiskt används till gjutning av trädgårdsplattor, marksten, murblock etc.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
tack det va bra att veta vilken fration av sten är bra att använda som i mitt fall en platta till att ha personbilen på liten bil peugeot 206 ingen jätte vikt som sagt mer att jag vill kunna slippa ligga i grus och laga bilen samt kunna hålla lite rent runt om kring va min tanke sen att gjuta in arm matta men räcker då ca 8 cm tjocklek blir inga tunga saker på denna ytan som blir ca3x 5 m
 
  • Gilla
Stefannnos
  • Laddar…
Kolla vad en bil med färdig betong kostar innan du startar,
3x5 m x 8 cm blir 1200 liter betong, en 25 kg säck färdig torrbetong blir ~15-17 liter
1200/ 16 (?) skulle motsvara 75 säckar .
inte fullt så kul att blanda all denna betong, innan jobbet att bre ut den. dessutom tar bara blandningen tämligen lång tid .
jag gjöt en platta på ca 1500 liter med betong från bil. den var på plats i formen via skottkärra ( vi var tre man) på strax under en timme.
 
hasse johansen hasse johansen skrev:
tack det va bra att veta vilken fration av sten är bra att använda som i mitt fall en platta till att ha personbilen på liten bil peugeot 206 ingen jätte vikt som sagt mer att jag vill kunna slippa ligga i grus och laga bilen samt kunna hålla lite rent runt om kring va min tanke sen att gjuta in arm matta men räcker då ca 8 cm tjocklek blir inga tunga saker på denna ytan som blir ca3x 5 m
Det blir 1,2 m3 betong!
H hyggabus skrev:
Kolla vad en bil med färdig betong kostar innan du startar,
3x5 m x 8 cm blir 1200 liter betong, en 25 kg säck färdig torrbetong blir ~15-17 liter
1200/ 16 (?) skulle motsvara 75 säckar .
inte fullt så kul att blanda all denna betong, innan jobbet att bre ut den. dessutom tar bara blandningen tämligen lång tid .
jag gjöt en platta på ca 1500 liter med betong från bil. den var på plats i formen via skottkärra ( vi var tre man) på strax under en timme.
Eller 20 säckar standard cement 25kg säckar + 1700 liter kallast och rejält med träningsverk! :crysmile::rofl:

https://www.cementa.se/sv/betongarbeten

Det går om man vill men lite jobbigt!
 
hasse johansen hasse johansen skrev:
tack det va bra att veta vilken fration av sten är bra att använda som i mitt fall en platta till att ha personbilen på liten bil peugeot 206 ingen jätte vikt som sagt mer att jag vill kunna slippa ligga i grus och laga bilen samt kunna hålla lite rent runt om kring va min tanke sen att gjuta in arm matta men räcker då ca 8 cm tjocklek blir inga tunga saker på denna ytan som blir ca3x 5 m
Den mängden skulle jag beställa färdigt. Dessutom bör man blanda i lite grövre sten också om det är till en platta att ställa en bil på. Om du dessutom inte skall ha något tak över så kanske du bör ha luftporbildande medel i. Men det handlar såklart om pris och arbetsinsats också.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Man får en slät yta på betongen även om den innehåller grus. Det kommer inte att sticka upp stenar...
Ytfinishen beror på hur man behandlar betongen efter gjutningen.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
En vanlig glättad gjuten platta blir tillräckligt slät, är man inte nöjd är det bara att slipa till den. Men varför inte passa på att bygga en carport när du ändå ska gjuta?
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En vanlig glättad gjuten platta blir tillräckligt slät, är man inte nöjd är det bara att slipa till den. Men varför inte passa på att bygga en carport när du ändå ska gjuta?
hej johannes jo carporten är redan på plats 6.5x7m bred men förra ägarna har haft roligt grävt ner tegel plåt burkar eldat materiell mm så jag har fått rensa upp rejält och jag vill kunna ha en yta som man ska kunna ligga mecka på om det behövs eller kunna använda som avställnings yta blir oftast massa prylar som inte hamnar där dom ska hihihi..
 
En platta hade jag inte blandat betongen till själv. Vi gjöt vår grund i 8M sektioner där det gick ungefär 1,2kbm betong, det gick fint. Men det tar ca en hel dag att blanda och lägga ut det.
Du kommer få problem med att betongen härdar olika jämt, vilket gör att du kommer inte kunna glätta den som du vill.

Ta extrakostnaden och få det utkört, så blir det bra resultat, bra betong och du kan glätta den som du vill.
 
  • Gilla
hasse johansen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.