Vi skulle gärna vilja ha infällda spottar i våra fönstersmygar samt utvändigt över garageportarna. Pratade med elektrikern nu på morgonen och han säger att vi då måste ha en dosa vid varje fönster. Stämmer verkligen det? Har ni kanske några tips på spottar som passar bra att fälla in i lättbetong?
 
Finns Led som passar i 25 slang. De är dock väldigt små och har låg effekt. Dosa eller inte beror på vad ni tänkt er.
 
K
Gjuter ni balkarna eller är det prefab ovan fönstrena? Tål balkarna att man fäller in en dosa blir min fundering.
 
Sätter man balkarna lite högre borde man kunna limma upp en vanlig bit lättbetong med dosor i.

Men det får man ha kommit på innan man är färdig med väggarna.
 
K KjellTimell skrev:
Gjuter ni balkarna eller är det prefab ovan fönstrena? Tål balkarna att man fäller in en dosa blir min fundering.
Balkarna är prefab och vi har fått ritningarna på armeringen. Vi hoppas att det går bra att fälla in en liten spot. Dethär med balkar i kombination med infällda spottar är en sak vi helt missat att tänka på. Blir till att gjuta egna när vi går vidare till att bygga huset (Håller på med garaget nu).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Sätter man balkarna lite högre borde man kunna limma upp en vanlig bit lättbetong med dosor i.

Men det får man ha kommit på innan man är färdig med väggarna.
Tyvärr är vi redan klara med väggarna. Stor miss att inte tänka på detta tidigare.
 
vibyggerhus vibyggerhus skrev:
Hej,
Det är denna typen vi har kikat på:
[länk]

Kan du förklara i vilka fall man behöver dosa?
Det är upp till elektrikern att avgöra. Tyvärr går det inte att ge mer specifikt svar då det helt är han/hon som avgör hur resp lampa skall monteras för att tillverkarens villkor skall vara uppfyllda.

Den lampa du länkar till behöver någon form av skiva/hål att monteras i och sedan slang till drivdon. Det finns lite olika storlek på drivdon som kan ta olika många lampor. Även det beror på hur elektrikern tänkt placera och koppla allt.
 
vibyggerhus vibyggerhus skrev:
Tyvärr är vi redan klara med väggarna. Stor miss att inte tänka på detta tidigare.
Jag misstänker att ni satt dubbla balkar över era fönster? Vilken storlek har fönsterna och hur mycket av balkarna vilar på lättbetong?
Enligt vår konstruktör så ska en balk hålla trycket över fönstret (1M brett) och balkarna ligger med 25cm överlapp på varje sida.
Vi valde att sätta två balkar för att fylla upp ytan, så det vore märkligt om det inte skulle hålla för att man dosfräste upp ett hål för spoten.
Men ni har kanske redan kollat detta med er konstruktör?
Ni har väl dessutom en gjuten kantbalk av armerad betong runt huset/garaget ;)

Mvh
 
Jag håller på att göra samma sak i mitt lättbetong hus nu och där sätter jag lamp uttag över varje fönster så kan man ha kopplingsdosa där också till fönster dioderna
 
T Toddep skrev:
Jag håller på att göra samma sak i mitt lättbetong hus nu och där sätter jag lamp uttag över varje fönster så kan man ha kopplingsdosa där också till fönster dioderna
Fäller du i det i balken ovanför fönstret? Har också planer på att ha dosor ovanför fönsterna.
 
K Klumpen46 skrev:
Fäller du i det i balken ovanför fönstret? Har också planer på att ha dosor ovanför fönsterna.
Jag har bara hunnit göra det i garaget över ett fönster och där fällde jag in det över balken. Uttaget kommer då 25cm upp mellan överkant fönster och underkant uttag
 
T Toddep skrev:
Jag har bara hunnit göra det i garaget över ett fönster och där fällde jag in det över balken. Uttaget kommer då 25cm upp mellan överkant fönster och underkant uttag
Jag förstår inte riktigt din förklaring. Har du möjlighet att ta en bild?

Edit: Du menar väl inte att du sätter uttaget vertikalt på väggen ovanför balken? Likt kopplingsdosor i rum?
 
X xLnT skrev:
Jag förstår inte riktigt din förklaring. Har du möjlighet att ta en bild?

Edit: Du menar väl inte att du sätter uttaget vertikalt på väggen ovanför balken? Likt kopplingsdosor i rum?
Såhär gör jag. Ska vara lamputtag. Xella gillade inte att jag borrade in dosor i dom färdiga balkarna så detta blir snyggaste lösningen tycker jag.
Jag kommer spåra för led diod sen mellan dosan och dioden som hamnar under alla fönster balkar. Detta blir så lite man får skala bort så ska vara lungt
 
  • Eluttag monterat på en vitisolermur med utstickande kablar och en träbalk ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.