T tobbbias skrev:
En liten fundering. Om du istället skjuter bordsskivan mot sin lång-sida (på filmen skickar dem iväg bordskivan mot sin kortsida) så får du bättre frihöjd i din trappa när du travar ned för den... (Du behöver alltså flytta skivan en kortare sträcka för att få den ur vägen. ) Men då kanske du även får flytta din "grind" till hörnet av långsidan så du går på trappan från sidan..
Dock vet jag inte om du har något problem med frihöjden... Det kanske är en stege du ska knata ned för?
Ingen dum idé alls faktiskt! Det ideala är faktiskt att skicka skivan åt kortsidan och gå ner på långsidan. Har tidigare tänkt att nedgång måste vara på samma sätt som i videon, men om man placerar hjulvagnarna på underredet och monterar glidskenorna på skivan är ju inte glidskenorna ivägen. Som de hade varit om nedgången varit på långsidan i filmen! Alternativt om jag kommer fram till att teleskopskenor trots allt är bättre monterar jag dem i utdraget läge när bänkskivan ligger i normalläge mitt på köksön för att sedan skjutas ihop i ”infällt” läge när skivan styrs åt sidan och nedgången öppnas.
Det kommer bli en brantare trappa än i videon, öppningen i golvet kan bli max ca 80x80 cm.
...och för den som undrar - nedgången är inte till ett hemligt Fritzl-rum utan till bagarstugan som man annars måste gå ut för att ta sig till...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Därför jag tycker det vore synd att slösa allt lådutrymme också. Jag hade haft en vanlig ö som sattes på skenor.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Men det måste vara rejäla skenor och snubbelrisken blir stor vid skenan närmast trappsteget. Jag kan i mitt huvud inte komma på någon lösning där denna skulle kunna sänkas ned och ändå erbjuda tillräckligt stöd mot skjuvning utan en stålram. Om man skall klara av det så måste hela köksön ha en stålram som inte skjuvar, rimligen en med snedsträvor som skruvas fast på insidan skåparna. Det går, men då får man gå till sin lokala smed (eller till sig själv om man är duktig på att svetsa). Allt detta går naturligtvis att gömma ändå.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Därför jag tycker det vore synd att slösa allt lådutrymme också. Jag hade haft en vanlig ö som sattes på skenor.
Ah, det var så du tänkte! Ja det kanske inte är någon dum idé - o några av heavy duty-skenorna klarar åtminstone 250kg. Är ju onekligen värt en del att få behålla all förvaring i köksön. Gäller bara att frugan är med på förslagen. Idag står köksön på hjul men med furugolv och gummihjul (—> mjukt=hög friktion) på köksön är den så pass trög att flytta att frun knappt kan rubba den. Dvs hon är rädd att den fortsatt blir svår att flytta p.g.a. att den är tung - bara skivan är inte lika tung.
 
Det borde vara lättare med skenorna, men jag vet ärligt talat inte.
 
I videon ser det ut som runda linjärskenor.
Sök på linear rail på tex ebay så kommer du nog att hitta något som funkar. En låsning behövs också.
 
Den där rälsen kommer ju att vara i vägen hur man än gör. Någon form av expanderande beslag måste det vara oavsett om man skall flytta hela skåpet eller bara skivan.
 
Det är ju sådanna som används i videon.
 
De visar dock inte hur det blir i andra änden där den skjuter över. I den änden så blir det rätt rejält synligt om man inte lägger en list över "änden" och det kräver att man kan skjuta skivan rätt långt ut. I mitt kök skulle det aldrig gå att få till den lösningen.

Lösningen i videon innebär dessutom att man kan skjuta ungefär halva skivan, men då finns inget stöd under skivan på den delen som ligger i änden utan trapp, utan den ligger helt löst ovanpå där.

Även denna konstruktion kräver i princip att man måste bygga en ram som gör att skivan inte kan böjas. av vikten, denna behöver dock inte vara lika kraftig här utan det räcker nog med att enbart använda kraftiga vinkeljärn för att skydda mot böjkrafterna när man lägger vikt på. Eller kanske ännu hellre aluminiumprofiler.
 
Man kan ha hjul som stöd under skivan i andra änden.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A axxa skrev:
Ett förslag var att (med hjälp av motor) dra hela köksön åt sidan, men det gillades inte av hälften av intressenterna...
Ja, fräckt. Det kommer funka även med vinglas på skivan. Var med o utvecklade ikanos flexvägg, går på larvband och är väldigt jämn i gången.

 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
@pacman42 - jag är inte riktigt med på hur du tänker när du säger att jag måste ta hänsyn till skjuvning - utveckla gärna. Jag tänker att konstruktionen med 4 lådhurtsar monterade mot/brevid varandra borde hålla för den (lilla?) skjuvkraft den kommer utsättas för när man skjuter en skiva som väger kanske 50 kg åt sidan. Kanske räcker en snedsträva på baksidan av skåpen (mitt i köksön som den är monterad idag) i riktningen som skivan kommer öppnas i så fall?
Så här ser köksön ut idag:
Köksö med lådhurtsar och träskiva, papper ovanpå, i ett kök med vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skivan är 100x140 cm.
Jag kommer börja med att ta upp hålet i golvet (avväxling av golvreglar fixat redan när huset byggdes) och bygga stege/trappa ner till källaren. Efter det får det slutliga valet kring köksöns utformning falla - kanske måste för stor del av förvaringen ryka om lösningen med lös skiva ska kunna användas. MEN, efter att ha funderat i denna tråden och med frun är jag nog mest inne på att ta bort 60x60 lådhurtsen (höger sida på bilden) plus lite av hyllförvaringen i mitten, montera expanderande beslag under skivan som skjuter den åt vänster. Sänker ner underredet en smula, monterar det fast in golvet, och monterar en list/ram eller dylikt mellan underrede och skiva för att bygghöjden på beslagen inte skall påverka den slutgiltiga arbetshöjden.
 
engs

Lite överdimensionerat för ditt projekt men kan kanske ge nått uppslag / idé.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
engs engs skrev:
Lite överdimensionerat för ditt projekt men kan kanske ge nått uppslag / idé.
Haha - jag ska fundera på den lösningen när jag kommer fram till att det är bättre att skjuta undan hela golvet ner till källaren istället för bara köksön... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.