Nästa år blir det nog till att fixa nedervåningens lilla badrum. Det är slitet och även om inga vattenproblem finns så vill man ju ha det säkert.

Jag har läst en del trådar men antingen är de på en nivå jag inte (än så långe) är med på eller så är trådarna tio år gamla (nytt regelverk?). Innan det är dags att snacka med rörmokare till våren behöver jag lite kunskap.

På bilderna ser man två saker, vattenledningar är dolda bakom en vägg bakom toastol. De är åtkomliga genom att lyfta ur badrumsskåpet. Är det en lösning jag kan välja även vid renovering? Som jag förstår det skall rören vara åtkomliga om de byggs in men hur göra en lucka som är tät?
Eller skall jag välja att bygga nya väggen bakom rören?*
* Antar att man får dra om rören då?

På en av bilderna syns under handfatet en intressant lösning, väggen går inte ned till golvet utan det är öppet där.
Kanske för att golvbrunnen är för nära väggen, så man skapat en fri yta där under.
Som jag tolkar det får jag, när jag sätter ny vägg, se till att det går ned till golvet, flytta golvbrunnen ut från väggen och dra rören på utsidan under handfatet?

Hopas någon tar sig tid att få mina funderingar på plats.

Ett slitet badrum med synligt rörsystem bakom toastolen och en öppning under handfatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggöppning i badrum exponerar dolda vattenledningar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy uppåt mot undersidan av ett handfat och träbjälkarna ovanför, med synlig isolering mellan golvet och handfatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riv allt ner till reglarna och börja om. Det blir billigast, säkrast och du vet att du har full koll på hur det ser ut och fungerar = sov gott om natten..

Det är helt ok att rör går i väggen, så länge du inte har några dolda skarvar.
 
Jo, tanken är att jag själv gör det mesta av arbetet. River ned väggar och upp golv. Sedan sätter jag nya reglar och plywood enligt Säker Vatten-vägg.
Troligen plastmatta på golv och vägg men kanske målar vi bara väggen.

Jag är bara lite osäker på själva konstruktionen med rören i "skåpet" (som jag kallar det"). Men jag kan alltså behålla samma konstruktion så länge rören i väggen är utan skarvar.
Förresten, dolda skarvar innebär att de inte är åtkomliga utan att riva? Är det korrekt? För de gamla rören är ju skarvade.

Frågan är om det är skäl att fundera på att dra nya rör? Jag kan ju misstänka det men man har ju ingen erfarenhet direkt...
 
  • Gilla
Casper123
  • Laddar…
Är lådan där endast för de två rören så skulle jag överväga en omdrgning för att få ett större badrum, när du ändå river vill säga. Om jag förstått reglerna korrekt så skall det finnas en inspektionslucka samt tätskikt med skvallerrör i botten av lådan så att en eventuell läcka enkelt kan upptäckas. Skall dock inte ta gift på det och någon mer kunnig kan säkert svara på det. Men jag har för mig att det är så man bör göra..
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.