E etompau skrev:
Att konstant suga in luft som kanske håller -10- -15 grader kräver en bra värmeväxlare för att inte utströmmande tilluft ska kännas kall.
Tja, du kan ju jämföra med hur en frånluftvärmepump funkar!
Där tas all tilluft in i rummen utifrån direkt genom väggen, även om utetemperaturen är -20°C.
Där finns minsann ingen förvärmning, och det är ändå den vanligaste värme/ventilation/varmvattenlösningen i nybyggda småhus i dagsläget.
 
OK, jag hör vad ni säger. Min uppfattning var fel, det går bra att köra FTX utan tillsatsvärme för tilluften.
 
Tack
för alla svar!

Det blir väl till att fundera på hur vi enklast isolerar rören. Kanske det enklaste blir lösull. Kanske cellulosa.

Bjussar på ett par bilder av denna suveräna installation. Håll till godo.




Ventilationsinstallation i ett utrymme med rör och isolering, nära en vägg och buntar av tunna plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering av rör i ett öppet golv med mineralull och träramkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör på mineralullsisolering i ett oisolerat vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör löper genom vind med isolering och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerade rör och ventilationskanaler i ett trångt utrymme under takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild av ett vindutrymme med isolering, möjligtvis lösull, mellan träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rör på vinden med synlig lösullsisolering i mörkt utrymme under takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Ser klockrent ut för att spruta in isolering. Du kan ju om du vill bara täcka rören med isolering om du vill ha kablar och annat synligt
 
F F.L skrev:
Ser klockrent ut för att spruta in isolering. Du kan ju om du vill bara täcka rören med isolering om du vill ha kablar och annat synligt
Ja det är nog lättare sagt än gjort. Där jag fotograferat är ju där taket är som högst och där utrymmet är som bäst inuti taket. Därifrån blir det bara tränge ju längre ut man kommer. Och för tillfället är jag inte i mitt livs form. Skulle vara tråkigt att trilla genom takgipset:rofl:
 
F
Du sticker bara in en lång slang/rör från luckan och sprutar in lösullen. Så helt okomplicerat.
 
E etompau skrev:
OK, jag hör vad ni säger. Min uppfattning var fel, det går bra att köra FTX utan tillsatsvärme för tilluften.
Som en liten tröst, och tillägg, kan jag berätta att i vårt FTX-aggregat finns en funktion för att förhindra isbildning.
Om det finns risk att det bildas is i värmeväxlarpaketet ökar den momentant frånluften, utan att öka tilluften i motsvarande grad. Så värms det upp, så att frosten smälter och kan vädras ut.
Om detta
 
Redigerat:
Vi bytte FXT aggregat i vår BR förening, parhus byggda -85. Rören var isolerade med ett lager isoleringsmatta, firman som utförde jobbet tyckte det var för lite, och la på 2 lager matta till på alla rör.
 
I den ventilationsritning som ett proffs, utvald av Soliduct, gjorde åt oss specade hon 80 mm isolering.
Men vi har alltså en hel del till :)

Jag har mätt tempen på tilluften i rummen längst ifrån ventilationsaggregatet (som sitter på väggen i tvättstugan), och det är knappt någon märkbar skillnad i temp jämfört med temperturen nere vid golvet.
 
F F.L skrev:
Du sticker bara in en lång slang/rör från luckan och sprutar in lösullen. Så helt okomplicerat.
Ja jag tänker mest på att klimatet inuti taket förändras och risk för mikrobiell påväxt riskerar att öka. Har läst att det finns många olika skolor här. I en del fall förespråkas luftspalt. I andra total tätning av all form av ventilation. :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Polacoloco Polacoloco skrev:
Tack
för alla svar!

Det blir väl till att fundera på hur vi enklast isolerar rören. Kanske det enklaste blir lösull. Kanske cellulosa.

Bjussar på ett par bilder av denna suveräna installation. Håll till godo.




[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
De där skarvarna ser inte bra ut.
 
:rolleyes:
e97aer skrev:
De där skarvarna ser inte bra ut.
Jag har sedan ett tag tyvärr förstått att det är lekmän som byggt hela vår tillbyggnad och dessutom inte så vassa lekmän. Tråkigt värre. Nu gäller det bara att göra det bästa av saken.

Rev upp hela hallgolvet pga att det knarrade förfärligt. Var inte alls byggt som på ritningarna. Golvspånet var limmat med en sträng sedan en spik varje halvmeter. Den gjutna plattan ser ut som hela havet stormar. På vissa ställen låg golvbjälkarna emot plattan. Där var det stumt. Badrummmet hade ett inbyggt badkar med endast inspektionslucka. Gick inte att komma åt att ens rensa avloppet. Det är numera totalrenoverat. Sen nu ventilationen som jag vetat om ett tag. Undrar vad nästa överraskning blir. :rolleyes:
 
F
Jag är helt övertygad om att det är gjort av normala svenska hantverkare med anledning av din beskrivning. Hade det varit en hemmafixare så hade kvaliten varit bättre
 
A
F F.L skrev:
Jag är helt övertygad om att det är gjort av normala svenska hantverkare med anledning av din beskrivning. Hade det varit en hemmafixare så hade kvaliten varit bättre
Tyvärr beredd att hålla med! Tråkigt men sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.